Sal (+foto's)

Sal, 30km lang en 12 km breed. Het eiland wordt in Bradt reisgids omschreven als “Sal is steen, zand en zout”. Dat is waar, maar toch is er meer. Er zijn ook prachtig witte stranden.

Wie niet enkel voor de prachtige stranden naar Sal gaat, kan er ook de imposante vulkaankrater en het zoutmeer van Pedra de Lume bezoeken. Of lange rustige wandelingen langs het strand maken.

De meeste toeristen verblijven in Espargos of Santa Maria. Espargos is goedkoper. Er is minder te beleven, maar dat is juist een pluspunt voor wie rust zoekt.

Wie is er geweest? Hoe vond je het? Waar verbleef je? Wat heb je zoal gedaan/bezocht? Heb je eventueel mooie foto’s?

Sal is een prachtig plek om uit te rusten en te genieten van zon, zand en watersport en binnenkort ook Golf. Ook voor gezinnen met (kleine) kinderen is Sal - Santa Maria Zeer geschikt. Stranden zijn veilig en schoon. Appartement is wat mij betreft lueker dan all inclusief omdat je ook kennis maakt met de plaatselijke bevolking.

Bevolking is vriendelijk. De prijzen om uit eten is relatief goedkoop. Avond eten en drinken heb je voor geen 10 euro p.p. (Weinig groeten).
Leuker is om zelf naar de pier van Santa Maria te lopen, of een andere pier, verse vis kopen en zelf voorbereiden. Hoewel de locals minder betaalden, heb ik 600 escudos betaald per kilo (Sahra) en 500 escudos voor tonijn. Heel lekker. Zo in de pan voor kerst dinner.

Koers escudo euro is vast 110,265. Euro wordt overal geacepteerd maar men rekent om tegen 100 = 1 dus kost alles je 10% meer!

Aan te bevelen is een bezoek aan de zoutmijnen en burracona maar je moet wel van “off-road” rijden houden. Een tour kost van 18 - 25 euro p.p. + 5 euro entree voor de zoutmijnen. Leuker is om een 4x4 te huren en zelf te rijden. Kost inclusief benzine +/- 70 euro. (December 2011)

Ik verbleef in Santa Maria. Sal zelf is klein. Ik heb een 4x4 gehuurd en geen 100 km gereden maar toch ALLES gezien!

In kort - Mijn vrouw in ik willen teruggaan om weer te genieten van zon - zee en rust.

1 like

Sal is goed voor luieren en surfen, verder voor de uitstappen die je kan maken op een halve ben je rond en heb je alles gezien ! Espargos is om te verblijven niet zo aan te raden, niks te zien of te beleven, Santa Maria is wel leuk voor enkele dagen je kan er wat op het heel mooie strand wandelen en de pier is ook leuk om de vissers en hun vangst te bewonderen, leuke plaatsen en lekker eten, je kan ook eens een dagje gaan zeilen, verder dat is het ! Voor ons is een week al veel te lang,

San Antao dat is wel heel mooi, bergen en ook wel strand en heel veel mogelijkheden om te wandelen, wel zijn de wandelwegen niet zo goed te vinden, kaarten worden nu wel verkocht ( november 2011 nog niet )

Wij hebben ook naar San Vincente geweest, ook goed voor enkele dagen

Dat was onze mening !

1 like

Wij zijn op Sal geweest in 2009.
Voor zon, strand, rust en relax is het zeker aan te raden. Het is geen groen eiland zoals vele denken.
Zelf kiezen wij voor de all in hotels.
Op een halve dag heb je het eiland gezien, de zoutmijn is leuk om een keer te bezoeken en in te baden. Achteraf douchen mogelijk.
Met de hostess een wandeltocht gemaakt door Santa Maria, hoe de mensen leven. Water halen in het midden van het dorp, vissers, kleine winkeltjes die 's avonds omgetoverd worden naar een slaapplaats…
foto: Santa Maria

1 like

Ik ben hier in 2010 geweest! En een aanrader!!!
Wat een heerlijk eiland en gastvrij mensen. Niet ‘ontdekt’ maar lekker klein en rustig

Via Wereldwijzer app