sahara ervaring....zagora of erg chebbi??

hallo,
we zijn nog een beetje aan het dubben of we naar zagora of erg chebbi/merzouga gaan voor de sahara en kameelsafari. kan iemend vertellen wat de verschillen zijn, wat leuker is enz? we reizen vanaf marrakech dus zagora is wel iets dichterbij voor mijn gevoel.
groetjes geralda

De verschillen kan ik niet opnoemen uit eigen ervaring, wel van horen zeggen.

Vorig jaar ben ik bij M’Hammid ( 100 km achter Zagora) naar de zandduinen geweest. Deze liggen 60 km vanaf M’Hammid. Die 60 km leg je af met een gids en een Land Cruiser. Eventueel gedeeltelijk met een kameel.

Erg mooi allemaal. Veel meer woestijngevoel dan bij Erg Shebbi, volgens wat ik daar hoorde. Bij Erg Shebbi zijn waarschijnlijk veel meer toeristen omdat de zandduinen daar direct aan de openbare weg beginnen.

Bedenk dat M’Hammid twee dagen rijden ( ongeveer 10 tot 12 uur) is met een huurauto. Het stukje Marrakech - Ouarzarzate duurt al ongeveer 4 á 5 uur rijden.
De vallei richting Zagora is erg mooi en aan te raden, veel mooier dan het stuk van Ouarzarzate naar Tenirhir bijvoorbeeld.

Hoi
ik kan je alleen over de erg chebbi vertellen.
wat ajnabi dacht: dat er veel touristen waren, viel heel erg mee. De zandduinen liggen ook niet zo direct langs de weg. wij hebben nog een aantal kilometers door door gebied gecruised met een jeep.
Ik vond het allemaal zeer indrukwekkend. wij hadden voor de overnachting de keus uit een Riad aan de rand van de duinen of een ‘nomadenkamp’ in de duinen. Dat kamp hoorde bij het Riad. We zijn daar per Dromedaris naartoe gegaan wat ongeveer anderhalf uur duurde. Bij het kamp kregen we eten (het lekkerste wat ik ongeveer in marokko op heb) en de volgende dag werden we gewekt om de zonsopkomst mee te maken.
echt de moeite waard maar ik kan je geen vergelijking geven met de andere woestijn!
succes met de keuze maken!

Zo zie je maar weer, Marokko is overal even mooi.

Ik had indertijd ook Erg Chebbi op mijn verlanglijstje staan, maar omdat de te halen gemiddelde snelheid erg laag ligt en de afstanden erg groot zijn moet je in Marokko aangekomen soms dingen van je verlanglijstje schrappen om te kunnen genieten van de plaatsen waar je wel bent.

Groeten, Erwin.