Hallo, wij zijn van plan in sept/okt 2010 een safari-rondreis door Kenia en Tanzania te maken met een groepsreis. Het land, mensen en dierwereld lijken ons prachtig,maar omdat de wegen als slecht/zeer slecht bestempeld worden, twijfelen we nog. De ene reisvereniging stelt, dat het rondreizen in een safaritruck veel beter is. De ander, dat juist hun 4wheel longbase jeeps het beste vervoermiddel zijn. Het lijkt me ook vreemd om dwars op de rijrichting te zitten in de safaritruck.
Hoe (on)comfortabel is het reizen door Tanzania? Wie heeft daar ervaring mee?
Maaike
Voor zover ik me herinner waren de wegen in noord-Tanzania goed, maar in de reservaten rijd je natuurlijk wel over aarde en hobbels.
In Kenia waren een deel van de de wegen richting Masai Mara / Nakuru superslecht. (En een deel was juist superglad, door Japan gefinancierd, ik weet niet meer welk stuk.)
Hoe ziet zo’n safaritruck eruit dan? Ik kan me niet echt een beeld vormen.
Wat vooral fijn is, is als iedereen gelegenheid heeft om foto’s boven het dak uit te maken, dus 360 graden. In mijn geval had ik in Kenia een minibusje en zat er altijd iemand op de stoel naast de chauffeur, met een dicht dak, en die dus alleen naar rechts foto’s kon maken uit zijn raampje. In de achterkant kon het dak wel open maar zo’n busje is niet bepaald comfortabel.
Minibusje
In Tanzania had ik een safari met een jeep met open dak en dat was wel prettiger. Ook waren de groepen daar kleiner, dus hoef je ook om minder mensen ‘heen’ met je lens als de dieren zich aan de andere kant van de jeep bevinden.
onze cabrio jeep
de jeep van andere toeristen *(ik weet niet meer of wij ook zo’n dakje erboven hadden)
*
Sowieso is het fijn om een redelijk normale stoel te hebben waar je ook je tas op kunt leggen terwijl je foto’s staat te maken. Vaak heeft de stoel voor de jouwe dan ook nog een netje waarin je je waterflesje kunt zetten. Als in zo’n safaribus misschien één lange gladde bank zit, is dat al lastiger wat je spullen betreft… als je het op de grond moet leggen, is er meer kans dat er stof in je camera of lenzen komt. Dus daarom vraag ik me af hoe zo’n safaritruck er dan uit ziet.
Safari nzuri!
Cécile
Bedankt voor je snelle reaktie; ik heb ook geen idee hoe zo’n bank er in de safaritruck uitziet. Als het een smalle rechte bank is, lijkt het mij ook niet erg prettig. Groetjes, Maaike
Bedankt voor je snelle reaktie. Ik heb ook geen idee hoe je in zo’n safaritruck zit. Een smalle bank in de lengterichting lijkt me niet erg comfortabel. Nu is wat ongemak geen probleem, maar je bent toch vrij veel onderweg. Ik zal morgen eens met een reisvereniging bellen voor wat meer info.
Groetjes Maaike
HOi maaike,
Ik heb alleen maar ervaring met een jeep (private safari), maar dat was zeker aan te raden… Ik weet natuurlijk niet hoe een truck is, maar we zijn in gebieden geweest waar geen truck te zien was (ws omdat dat daar niet ging), en ik had het erg jammer gevonden als ik die gebieden gemist had… We zijn met Brendafrica travel gegaan… Nederlands bedrijf… echt aanrader!
1 like
Hallo Paolo, ik ga eens kijken wat ze aanbieden. Bedankt, Maaike
er zijn verschillende soorten safaritrucks. soms zit je idd rondom met je rug naar buiten. voordeel daarvan is dat er enorm veel ruimte is en dat je nooit klem zit en iedereen alle ruimte heeft om overal naar buiten te kijken. je kan bij wijze van de hele dag heen en weer lopen zonder iemand lastig te vallen. andere trucks zit je gewoon recht vooruit, nadeel daarvan is dat als je toevallig niet aan het raam zit het soms wat lastiger is om rustig te kijken of foto’s te maken, maar meestal is er voldoende ruimte om gewoon te gaan staan en te kijken.
kleine jeeps zijn natuurlijk relaxed, zelfde probleem als je in het midden zit, maar daarin kan je meestal ook wel staan. soms echter kan de kap niet omhoog, dat is dan heel vervelend, en soms kan de kap wel omhoog maar niet zo ver, zodat je er nog niets aan hebt.
voordeel van de trucks is idd de ruimte en ook de hoogte.
de daladala’s of matatu’s (mini-busjes) zijn het meest ongeschikt om op safari te gaan.