safari door zuid Tanzania

Hallo,

Van 11 december tot 20 december maak ik (M45) een safari door Zuid Tanzania: Selous, Mikumi en Ruaha staan op het programma. Vertrek in Dar, aankomst in Arusha (mogelijkheid tot verlenging: Serengeti/Ngorongoro of Kilimanjaro).
Om de kosten te drukken zoek ik nog één of twee reisgenoten.

Bruno

Hoi,

Dit klinkt interessant, want ik was ook naar dergelijke reis op zoek. Of ik mee ga hangt een beetje van de kosten af en ik ben ook benieuwd of je al veel reiservaring hebt of dat je deze safari geboekt hebt.

Groeten, Tegenlicht

Hallo Tegenlicht,

safari is geboekt en begin en einddatum liggen dus vast. Het reisschema is wel nog voor wijzigingen vatbaar.

Het is mijn derde reis naar Oost-Afrika. Tweede maal Tanzania met dezelfde Tanzaniaanse begeleider/gids als 4 jaar geleden. Low budget reis: camping in de parken en plaatselijke guesthouses.
We zijn reeds met twee zeker. Indien er een derde persoon bijkomt, betaalt die 900 euro, twee personen extra betalen 800 euro per persoon.
In de prijs is alles inbegrepen (alle eten en drinken, logies, vervoer) behalve de toegang tot de parken (+/- 150 euro + kost eventuele voetsafari of bootsafari in Selous) en persoonlijke uitgaven (voor souvenirs ed).
Reis naar Tanzania moet je ook wel zelf regelen. KLM vliegt op Dar met retour van KIA mogelijk maar is duur. Goedkopere oplossing, maar omslachtiger, is vliegen op Nairobi en dan de bus naar Arusha. Vervoer van Arusha naar Dar kan geregeld worden indien aankomst voor 10/12 in Arusha.

Bruno

Hey,

Thanx voor je reactie. Klinkt leuk. Wildkamperen e.d. ,dat is wel waar mijn interese ligt. Maar ik vroeg me wel af of ik nou goed begrijp dat je in tataal maar 9 dagen heen gaat,dat het voor die 9 dagen E800 is? Dan vind ik het wel prijzig. Klopt dat?

Groetjes, Saskia

Hallo Saskia,

Safari in Tanzania is inderdaad niet goedkoop. Als je eens rondsurft, merk je dat men voor een budget camping safari, voor een groep van 4 personen, rekent op +/- 135 USD per dag (zie bvb http://www.africanheart.com/N/budget_camping_safaris_tanzania.htm).
Sawadee biedt een heel interessante 14 daagse kerstreis aan voor 2.295 euro, vlucht inbegrepen. Zonder vlucht (op Nairobi) komt dit op +/- 1500 euro. Maar je moet daarbij nog zeker 200 euro tellen voor extra’s zoals drankjes, eten, fooien en feitelijk ben je maar 11 dagen in Tanzania (dag 1 en 13/14 is heen en terugreis) waarvan maximum 6 dagen in natuurparken. Dus kom je aan een dagprijs van 150 euro. En je reist dan in een omgebouwde vrachtwagen met 10 à 16 personen.

Kortom een dagprijs van 100 (voor 3 personen) of 90 euro pp (voor 4 personen dus indien er 2 personen extra meegaan) lijkt veel, maar is feitelijk heel interessant. Ik heb verschillende offertes gevraagd en reisbureau’s aangeschreven, maar geen enkele kwam met een interessantere prijs. En aangezien ik 4 jaar geleden met dezelfde persoon gereisd heb, weet ik dat service en kwaliteit 100% in orde zijn. En dat er geen onverwachte extra kosten zijn.

Zelf blijf ik na 20 december nog enkele weken in tanzania. Samen met mijn vrouw en kinderen ga ik dan nog oa: wandelen op de flanken van de Kilimanjaro (geen klim naar de top) en door Monduli Mountains (Masaai-land), bezoek aan Lake Manyara Tarangire en Lake Natron (met eventueel beklimming van de vulkaan ol doinyo Lengai) en we eindigen met enkele dagen Zanzibar. Eventueel kan je hiervan ook een stuk meereizen (stuur me een PM voor meer info - de prijs per dag ligt nog lager omdat de afstanden kleiner zijn en er minder echte “safari-dagen” zijn: wandelen kost geen geld).

Een safari is onvoorspelbaar: je weet niet wat je te zien zal krijgen en soms is het lang rondrijden om die kudde olifanten of troep leeuwen te zien. Maar voor mij is het telkens weer een onvergetelijk avontuur, elke cent waard. En voor alle duidelijkheid: kamperen in de parken kan enkel op bepaalde “camping sites”. Maar stel je hier niet te veel van voor: een zandvlakte met een blikken kot met aan de ene kant een gat in de grond = wc en aan de andere kant een “douche” (als het waterreservoir niet leeg staat). In Tarangire waren we 4 jaar geleden de enige kampeerders: als je dan 's nachts de leeuwen hoort brullen …

Laat me snel iets weten

Bruno

Hoi Bruno,

Even snel een berichtje terug omdat jij ook wilt weten of je verder moet zoeken of niet voor een reisgenoot. Het lijkt me wel heel erg leuk en je de kosten zijn in verhouding inderdaad niet zo hoog maar ik zie dat ik in zo een korte tijd de hele reissom niet bij elkaar kan sprokkelen. Ik denk dat ik maar een datum moet prikken en gaan sparen want ik wil wel graag een keer eenzelfde soort reis maken.

Nou je weet iedergeval snel waar je aan toe bent. Geniet ontzettend van de reis!

Groetjes, Saskia

Hallo Saskia,

geen probleem. Als jouw plannen wat meer concreet zijn, kan ik je wel interessante informatie geven.

groeten
Bruno