In 1994 zat ik op verkeerde moment in Rwanda. Ik werkte toen voor het Internationale Rode Kruis en we werden ondanks alle aanwijzingen toch ineens verrast door de oplaaiende haat die uitmondde in de bloedige burgeroorlog waarvan de beelden velen nooit los zullen laten.
Vlak voordat het conflict begon had ik me voorgenomen om eens naar de berggorilla’s te gaan. Dat is een ervaring die ik absoluut eens mee wilde maken. Jammer genoeg is het er toen niet van gekomen.
Onlangs publiceerde ik een boek over mijn avonturen in Rwanda en andere brandhaarden, onder de titel “Reizen door landen in opspraak” en terug te zien via www.ecritures.nu/reizen. Ook hierin heb ik het over de berggorilla’s die ik niet heb ontmoet.
Ik had het idee dat ik nooit meer naar Rwanda zou willen, omdat de wonden van toen toch nog diep zijn. Maar nu ik hier en elders de meest prachtige verhalen lees over het land, de natuur en de berggorilla’s, begint het toch weer bij me te kriebelen en denk ik dat ik over een tijdje toch maar eens de tocht ga wagen naar het land van de duizend heuvels om eindelijk die prachtige dieren met eigen ogen te kunnen aanschouwen en fotograferen. Ik zal daar ongetwijfeld wel weer wat over gaan schrijven.
Wat foto’s van het Rwanda van toen zijn te zien op www.ecritures.nu/reizendoorlandeninopspraak.
Ik ben er vorig jaar geweest en vond het zeer veilig! Tip: Ga op gorilla tracking; dit is een ervaring die je nooit meer zal vergeten.
Nyungwe forest (chimpansees, waterfall trail, canopy walk, colobus monkey tracking) waanzinnig mooie omgeving!
Kigali, genocide museum (behoorlijk schokkend)!!
Butare: Nationaal museum
Nyanza: oude koningsgraven
Lake Kivu.prachtig meer en als je geluk het kun je de gloed van de vulkaan Nyiaragongo zien!
Ik ga volgend jaar weer ( in combinatie met Oeganda en Kenia!)
Hoi Els
Tja, tips voor slaapplaatsen heb ik wel maar zin behoorlijk prijzig!!
Wij hebben in deze accommodaties geslapen:
Kigali: Des Milles Collines (Hotel Rwanda)
Nyungwe: Nyungwe Forest Lodge ( budget: Gisagura guesthouse)
Ruhengeri : Sabyniyo Silverback Lodge (budget: Mountain vieuw gorilla lodge)
Kibuye : Cormoran Lodge