Roze koran?

Jazeker, het is een roze koran en ik ben tijdens mijn verschillende reizen in het Midden-Oosten nooit een 2e roze koran tegengekomen. Deze is tentoongesteld in het Martyrs Museum&Memorial in Amman, meer specifiek in Sports City. Ik tipte dit museum met regelmaat aan toeristen die in Amman verbleven, maar zij reisden, na bezoek aan de Citadel en het Romeins Theater, weer verder. Het museum ligt dus in Sports City, waar je prima kan wandelen en picknicken tussen de locals. Ideaal om wat schaduw op te zoeken als het weer een warme Jordanese middag is…

Bij de toegang moest ik mijn paspoort aan de bewakers laten zien, maar dat was slechts een formaliteit. Het gebouw is aan de buitenkant echt heel indrukwekkend, het lijkt wel een fort! Het museum is ruim opgezet en ik was 1 van de drie bezoekers, dus lekker rustig en kon op mijn gemak rondkijken.
Er zijn stukken tentoongesteld die te maken hebben met de Grote Arabische Opstand, de stichting van het Emiraat van Transjordanië, het Arabische Legioen en de ontwikkeling van de Jordanese strijdkrachten.

Dus, mocht je een paar uur over hebben en/of interesse hebben in dit soort musea/onderwerpen, dan is het zeker een aanrader. Ook ideaal als uitstapje in de winter, indien het regent (of sneeuwt!) in de hoofdstad.