Route rondreis?

Beste allemaal,

In juli/augustus 2011 ga ik met drie reisgenoten naar Thailand. We landen 31 juli in de middag en vertrekken 18 augustus in de nacht weer. We hebben dus 17,5 dag om het land te bekijken. Uiteraard willen we zo veel mogelijk zien, om de laatste paar dagen bij te komen op een/meerdere eilandjes in het zuiden. Ik zou graag van ervaren reizigers willen horen wat we écht moeten zien, en absoluut niet mogen missen.

Ik kijk uit naar de reacties en ideeen!

Gaan jullie voor natuur, cultuur, watersport of feesten?

leuke route lijkt mij met de bus of trein naar chiang mai met overnachtingen in Ayutthaya en/of Sukutai. Chiang mai is een goede plek om dag trips te doen, watervallen, olifanten en hoogste punt van Thailand, Doi Inthanon. Dan het vliegtuig naar Phuket of Krabi en daar naar het strand of naar koh phi phi. Dan terug naar Bangkok en daar 1 of 2 dagen winkelen.

Koh chang zal erg nat zijn in augustus en is als strand bestemming dan iets minder geschikt. Koh Samui, Koh Phangnan en Koh tao zijn ook leuk maar ik denk dat de meeste kans op goed strand weer in het zuiden is en reizen naar koh samui is of duur of kost veel tijd, dus Phuket, phi phi of Krabi.

opties

cultuur en natuur, naar Chiang rai en Pui in het noorden
feesten en strand, Pattaya of Patong op Phuket.
natuur en strand, Krabi
relaxen en duiken, koh tao

Als je wilt uitrusten op één of ander eiland dan zou ik zeggen"Railay Beach" heeft de sfeer van een afgelegen eilandje maar is heel gemakkelijk en snel vanuit Krabi te bereiken. Verkeer kan er niet komen omdat de baai geheel omsloten is door hoge krijtrotsen. Per longtailboot vaar je van het strand van Krabi in tien minuten naar Railay. Wat je er aantreft is een maanvormige baai met een hagelwit strand. Voor de kust steken rotsformaties spectaculair uit zee. Aan dit strand ligt een tiental resorts en restaurants. Niet echt een plek voor de stappers of shoppers onder ons dus, maar rustig en gezellig.

Bedankt voor de snelle reacties!
We zijn nog helemaal in de orienterende fase, enkel de tickets zijn geboekt. We hadden bedacht om vanuit BKK (hoelang hier te blijven, en van tevoren of als afsluiter?) naar het noorden te gaan per (nacht)trein (hoelang bijv in Chiang Mai? En is Chiang Rai de moeite waard?), om van daar uit, hoogstwaarschijnlijk per vliegtuig, naar het zuiden te gaan. Alleen, waar een paar dagen strand te pakken? De laatste paar dagen willen we namelijk gaan “bijkomen”, dus een leuk eiland met wat leuke restaurantjes etc is voldoende, al is Kho Phangan met de fullmoonparty ook aantrekkelijk!
Zoveel keuzes… Help!

Hee Ashley,

BKK altijd als laatste, evt. 1e overnachting wel in BKK boeken, en dan meteen ri. reisdoel.

Wat al gevraagd werd: Wat wil je beleven ? Kun je evt. een week Thais eten met westers ontbijt of soms geen westers ontbijt. Wil je raften op een rivier, wilde dieren spotten, bergstammen bekijken in hun huisjes of bekijk je liever tempels ? Hoe wil je overnachten, met 6 sterren , of rock-bottom cheap voor 2 euro ? Het kan allemaal in dit prachtige land.

Antwoord even en er staan drommen mensen klaar om je te helpen.

Hans

Beste Hans,

bedankt voor je reactie, echt top dat er mensen zijn die me willen helpen een route uit te stippelen.
We willen 1,5 tot 2 weken rondtrekken, en vanalles doen; tempel(s) bekijken, raften, met een kabelbaan door de jungle heen, olifanten bekijken, River Kwai uiteraard ook, kortom; diversiteit!
Het is niet de bedoeling om “back to basic” te overnachten, maar zeer luxe ook zeker niet.

Ik ben benieuwd naar suggesties!

Hee Ashley,

Olifanten en kabelbaan door de jungle is niet echt mijn afdeling, dus daar mogen anderen op reageren.

River Kwai, dat is helemaal mijn ding, was er in februari nog.
In Kachanaburi kun je Apple’s Guesthouse als basiskamp gebruiken.
Zeer nette bungalows voor 450 en 700 baht.
Vanuit daar kun je lopen naar het busstation, en de bus nemen naar Erawan National Park voor de schitterende watervallen aldaar.
Ik betaalde 100 baht of zoiets voor de bus, en 200 baht voor de entree van het park, 100 baht voor middageten, en zo organiseer je je eigen dagtocht voor 10 euro !

Iedere kilometer stroomopwaarts wordt de Kwai-rivier wilder, in Kachanaburi zelf is het een kalme, brede rivier. Ik heb overnacht in het Sai Yok national Park, waar de Kwai-noi (Dat is een van de twee rivieren die overgaan in de Kwai) onstuimig tekeergaat. Je kunt een bootje huren en je met een reddingsvest aan mee laten voeren. Je slaapt op de rivier in een drijvende hut. www.saiyokviewraft.com kost 700 baht. Midden in de natuur.

Er zijn meer plaatsen waar je op de rivier kunt overnachten , google maar eens een beetje rond.

Ayutthaya zou ik ook aandoen voor tempels, makkelijk te bereiken met de trein vanuit BKK, 1, 5 uur reistijd.

Heb je nog vragen hoor ik het wel.

Hans.

Hans.

kabelbaan door de jungle http://www.treetopasia.com/thailand-holiday/chiang-mai/ in de omgeving van chiang mai een zeer leuke beleving en een aanrader dus alleen verwacht geen gibbons te zien wat dan zal dat tegen vallen al kan je ze met wat geluk wel horen

voor olifanten lees dit draadje eens rustig door http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=101395

Hoi Ashley,

Chanh Mai is zeker één van de mooiste delen van Thailand, alleen in juli/augustus is er wel veel kans op regen. Hoeft geen probleem te zijn maar houdt er wel rekening mee. Voor strandbestemmingen is in die tijd van het jaar de kant van Krabi en Phuket het meest geschikt. Andere delen zitten dan al in of tegen het regenseizoen. Ralay beach is prachtig en makkelijk te bereiken. Als je iets bijzonders wil kijk dan ook eens naar de Similan eilanden.

Ko Samui vind ik persoonlijk minder.

Dichter bij Bangkok is op het vaste land Hua Hin een leuke strand bestemming. Met name door de avondmarkt waar je heerlijk kunt eten van de vangst van de dag. Ko Samet is daarvoor een ander alternatief. Op 2 uur rijden van Bangkok airport en nog een half uurtje speedboat.

Veel plezier nog met de voorbereiding,

Bink

www.binkjereisbutler.nl

Bij het plannen van een rondreis in Thailand moet je eerst eens kijken wat je wilt.

Om te voorkomen dat je teveel van punt A naar punt B aan het reizen bent zou ik het qua gebied proberen te beperken.

Maak dus een keuze voor of het Noord-westen (Sukhothai, Chiang Mai, Chiang Rai) of ga naar het Noord-oosten (Khorat, Surin, Ubon, Nong Khai).

Wil je ook nog lekker op het strand liggen maak dan een side-trip naar het zuiden (koh Samui, Phuket, Kog Tao, Hua Hin, Krabi) of naar Eastern Seaboard (Koh Samet, Koh Chang, Koh Kuud, Pattaya).

De meeste mensen verblijven enkele dagen in Bangkok om de hoogte punten aldaar te bezoeken (een tocht over de klongs van Bangkok, Wat Arun, Wat Po, Grand Palace, China town en de vers-markt, diner cruis over de Chao Phraya).

Sommige mensen kiezen er dan voor om naar het westen te gaan en Kanchanaburi en omgeving te bezoeken (Bridge over de river Kwai, Hell Fire Pass, Elephant camps, watervallen en natuur parken).

Soms gevolgd door een tour naar het Noord-westen (Sukhothai de eerste oude hoofdstad van Siam, Chiang Mai, Pai, Mae Hong Son (Long Necks), Chiang Rai, Golden Triangle).

Slechts weinigen gaan naar het Noord-oosten ook wel de Isaan genoemd. Maar ook hier zijn prachtige dingen te bezoeken zoals het national park Khao Yai (met nog in het wild levende olifanten), Phi Mai en Panom Rung (oude khmer tempels) en Surin (city of the elephants). Vanuit het Noord-oosten is het ook makelijk een side-trip te maken naar Laos en de hoofdstad Vientiane te bezoeken (Laos is als Thailand 40 jaar geleden).

Chang Noi