23 dagen rondtrekken in Thailand

Dag allemaal,

Deze zomer (28 juni - 22 juli) ga ik samen met mijn vriendin naar Thailand. De vliegtickets (naar en van Bankok) zijn geboekt maar derest dient nog ingevuld te worden.

We wensen graag een zo compleet mogelijke reis te maken waarin we zoveel mogelijk zien van Thailand en Thailand echt kunnen beleven. De mooiste plekjes, meest memorabele slaapplaatsen (bv op rafts op de river kwai,…), mooiste trajecten, jungle tochten, tempels, natuur, rondtrekken, bergstammen, noorden oosten zuiden westen, eilandjes,… .

De periode valt ook in het regenseizoen. We hebben al gehoord dat dit tamelijk goed te doen is. Zijn daar ervaringen mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Nou gewoonlijk bij aankomst in Bangkok verblijven de meeste mensen zo’n 2 dagen om allerlei tempels en markten alsook dagexcursies te doen.

Nadien vertrekt men dan voor een paar dagen naar kanchanaburi,bus/trein om oa : De brug over de rivier Kwae in Kanchanaburi,Worlld War ll Museum,Wereldoorlog kerkhof,Hell Fire Pass alsook de Erawan watervallen te bezichtigen.
Je kunt met een minibus van Kanchanaburi reizen naar Ayutthaya (170km : prijs:250bath)
In Ayutthaya heeft men verschillende tempels die echt de moeite waard zijn om bezocht te worden(heb Ayutthaya nog bezocht in maart:2010)
Vele hotels hebben een klein reisbureautje waarmee men met een minibusje alle tempels kan bezoeken.
Men kan ook daar fietsen huren,om de verschillende tempels en sites te bezoeken(prijs fiets huren per dag:100bath)

Vanuit Ayutthaya kan men den trein nemen naar het noorden Chiangmai(12uur onderweg)
éénmaal daar aangekomen kan men de wat Doi suthep en de plaatselijke dierentuin op 1 dag afhaspelen.
Ook kan men de volgende dag,een combinatie doen:Bo Sang(ambrello village)en Sankampheng(25km gelegen van Bo sang)daar heeft men een prachtige "hotsprings"men kan daar pootje baden in het heerlijke warme water!

Wat kan men nog bezichtigen in Chiangmai,Doi Inthanon met zijn zijn prachtige watervallen(mae klang,mae Ya en Mae sae)deze watervallen liggen 58km verwijderd van Chiangmai,even buiten het dorpje Chomtong.
Gemakkelijk te bereiken met het openbaar vervoer,om de 20minuten rijden er bussen vanuit Chiangmai naar Chom tong.
In Doi Inthanon kan men ook overnachten in een plaatselijke “karen dorp”(moet je maar eens doen bij gelegenheid)

Het noorden van Thailand staat bekend om zijn prachtige bergen en de bijbehorende landschap. Maar weinig mensen hebben gehoord van Chiang Saen , een klein stadje gelegen op slechts ten noordoosten van Chiang Rai , een van de oudste steden van Thailand, en een keer een krachtig versterkte stad waar de Gouden Driehoek is gevestigd en een groot deel van het noorden van de geschiedenis intact bleef. Deze " laid-back 'stad rustig genesteld aan de oevers van de Mae Khong heeft vele interessante tempels en ruïnes in de stad, de oudste is Wat Pa Sak "De Teak Forest Temple " , gebouwd in 1295. Wat Chedi Luang (naast de stad) Werd gebouwd in 1331 en uitgebreid in 1515. Het is beroemd om zijn achtenvijftig meter hoge achthoekige Chedi . Wat Phra Thart Jom Kitti is gelegen op een kleine heuvel net buiten de noordwestelijke hoek van de stadsmuren. De 383 ruwe lateriet treden leiden naar deze interessante tempel , terwijl haar site biedt een prachtig uitzicht over de Mae Khong rivier naar Laos .
De Mae Khong rivier is een een van de attracties van de stad men kan er Laotiaanse boten zien aan de overkant van de oever.foto:Mekhong river Chiang Saen.

Chiangrai ligt ongeveer 170km verwijderd,men kan met bus of vliegtuig vanuit Chiangmai naar toe gaan.
Chiang Rai kent een groot aantal bezienswaardigheden. Wanneer u Chiang Rai bezoekt, zijn dit zeker de aanraders in de stad of net er buiten.
De king Mengrai Statue:zie hieronder!

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:1znMFz3VBIwjdM:l

Wat Rong Khun:

http://www.city.nu/img/chiangrai/chiangrai02.jpg

is een bedevaartsoord voor tal van Thai en een absolute bezienswaardigheid. ‘s Morgens toont de King Mengrai Statue zich op zijn mooist in de opkomende zon.De tempel Wat Ngam Muang is ook de moeite waard om bezocht te worden alsook de Wat pra kaew de tempel waar oorspronkelijk de smaragden Buddha vandaan komt, welke in 1432 werd ontdekt in de gespleten Chedi van de tempel. Wat Pra Kaew is ook een absolute must.
Wat Rong Khun het levenswerk van Ajaarn Chalermchai Kositpipat, dat overigens nog niet af is, mag absoluut niet gemist worden. Deze tempel is uniek in de wereld en u zult dat na een bezoek aan deze bijzondere tempel zeker beamen. Na het bezoek aan de Wat Rong Khun kunt u verkoeling zoeken bij de grootste waterval van Chiang Rai, namelijk de Nam Tok Khun Korn. De wandeling door de schitterende natuur brengt u bij deze impossante waterval met een verval van maar liefst 70 meter.

Als je alles hebt gezien in het noorden dan kan je misschien de laatste week een strandvakantie inlassen vb:naar Koh Samui?
Het Chaweng Beach is één van de meest schilderachtige en levendige stranden op het eiland.
Ko Samui is een referentiepunt voor excursies naar de nabijgelegen eilanden. Ang Thong 1,5 uur, 4 uur Ko Tao, Ko Phangan 1 uur. Surat Thani is de dichtstbijzijnde stad op het vasteland, is een uur met de boot van Ko Samui.
Vanaf de plaats Don Sak op het vaste land van Thailand is Koh Samui per veerboot te bereiken.
De makkelijkste manier om vanuit Bangkok naar Koh Samui te reizen is per vliegtuig,of in combinatie van bus, trein en veerboot.

Dit is een handige site voor alle info over treinen over de hele wereld: www.seat61.com > even zoeken naar Azië > Thailand. Er staan zelfs foto’s en filmpjes bij van hoe 1e klas, 2e klas, 3e klas en slaapcoupé’s eruit zien.

In Bangkok vond ik dit een fijn hotel in een leuke, niet zo toeristische wijk China Town, met volop leuke eettentjes 's avonds op straat: www.riverviewbkk.com. Vlakbij de rivier, zodat je met die rivierboten (openbaar vervoer) makkelijk door Bangkok kunt reizen. En ook vlakbij Hualamphong treinstation voor de treinen naar bijvoorbeeld Chiang Mai, Nong Khai. Vraag een kamer op een hoge verdieping voor mooi uitzicht.
De meeste mensen gaan naar een ander wijk: Khao San Road en omgeving, wat één groot toeristenmekka is. Je moet ervan houden… ik vond het vreselijk.

Jullie noemen erg veel activiteiten en plaatsen op, maar 23 dagen is ook weer niet zoveel… de eerste paar dagen en in ieder geval de laatste dag zul je wel in Bangkok doorbrengen waardoor er ongeveer 20 over blijven. Met een nachttrein kun je wel tijd sparen, maar plan het niet te propvol anders zul je na je vakantie doodop zijn en aan vakantie toe zijn! :slight_smile:
De meeste mensen vinden het lekker om de reis te beëindigen met wat dagen aan een strand of op een eiland, dus misschien is dat voor jullie ook een tip. De mooiste stranden schijnen vooral in het zuiden en op de eilandjes te liggen. Daar kom je dan het makkelijkst door te vliegen. Over land / per boot kost erg veel tijd…

Kijk ook eens voorin een Lonely Planet gids, daarin staan al diverse routesuggesties.
En wat je ook kunt doen, is kijken naar de georganiseerde reizen van Djoser, Baobab, Koning Aap, Shoestring etc etc… en hun routes nabootsen. Let op: je hebt dan zelf wel meer tijd nodig! Want jullie moeten nog op zoek naar het openbaar vervoer, de hotels nog ter plekke regelen etc, en die groepsreizen hebben dat natuurlijk allemaal al van tevoren gedaan. Het voordeel van zelfstandig reizen is dat je nergens aan vast zit en als je het ergens niet leuk vindt, ga je snel weer weg; en als het ergens superleuk is, kan je langer blijven.

Oh ja, nog een tip: neem alleen het minimale aan kleding mee! Je kunt je daar helemaal scheel shoppen aan leuke spotgoedkope kleding. :wink: Ik zou wel minstens 1 fijne bikini meenemen; ik heb daar een nieuwe bikini gezocht maar die bleek al heel lang in de zon te hebben gehangen en het elastiek was al bijna uitgewerkt ha ha :S
Een strandlaken of handdoek meenemen hoeft ook niet; een sarong kan dienen als strandlaken, en veel hotels hebben handdoeken voor je; neem gewoon een paar kleine reishanddoekjes van de Xenos mee, of zelfs met theedoeken (ja die voor de vaat) kan ik me altijd prima afdrogen en die wegen niks, zijn zo droog, en het is ook niet erg als je er eens eentje vergeet aan een waslijn.

Verder nog allerlei tips over de voorbereiding enzo in mijn Gratis reistips in mijn handtekening.

Veel plezier!

Bedankt voor de interessante reacties!

Rafts op de River Kwai: Je kunt in de stad Kanchanaburi slapen op rafts , verschillende adressen hebben ze, VN guesthouse bijvoorbeeld. Zoals je zult merken is de Kwai (Spreek uit: Kweh) een brede, langzaam kabbelende rivier.

Echter, 50 of 100 kilometer stroomopwaarts is het echte avontuur: Je kunt het boeken via reisagenten in de hoofdstraat.
Een overnachting op een raft in de Kwai Noi rivier is ff wat anders: Hier is de rivier smal, wild en snelstromend (1-2 meter per seconde). Je zit middenin de natuur, en het kan zijn dat er 's avonds na een bepaalde tijd geen stroom is.
Ik vond het helemaal super, vooral wanneer je 's ochtends wakker wordt , en op je terras gaat kijken hoe de natuur ontwaakt.

Een ding nog: Met al deze tips van Georges en Cecilia, word je vanzelf enthousiast. Dat is hartstikke terecht, maar je moet een beetje waken voor onderschatting van de afstanden.
Dus plan zoals Cecilia zegt, een binnenlandse vlucht, al kan ik natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken.

Hans.