In september 2015 wil ik graag voor minstens een half jaar reizen door Azië. Dan ben ik na 7 jaar (eindelijk!!) klaar met studeren en ik zie het als een soort cadeautje voor mezelf. Twee jaar geleden ben ik een maand naar Thailand geweest om in mijn eentje te backpacken. Een top ervaring! Het lijkt mij super om daar weer terug naartoe te gaan als begin van de reis, toch een beetje vertrouwd om mee te beginnen. Daarna wil ik erg graag naar Laos, Cambodja, Vietnam en door naar Indonesië!! Ik heb mij verdiept in Indonesië maar ik kom er voor mijn gevoel niet geheel uit. Daarom ben ik erg benieuwd naar de verhalen over Indonesië, deze heb ik voornamelijk hier gelezen. Nu mijn brandende vraag: Welke route raden jullie aan door Indonesië?! Ik heb ontzettend veel mogelijkheden gelezen. Ik vraag mij af welke route handig is om daarna eventueel door te reizen naar de Filipijnen.
Ook vind ik het fijn om na aankomst al een hostel geboekt te hebben. Welke raden jullie aan uit eigen ervaringen?
Daarnaast zit ik nog erg met de vraag welke tickets ik kan boeken. Een enkeltje Thailand en de rest gewoon ter plaatse regelen? Een open ticket? Een ‘around the world’ ticket?
Wellicht zijn deze vragen al vaak gesteld maar zoals gezegd kom ik er niet echt wegwijs uit. Vandaar dat ik het even via een apart berichtje vraag.
Hopelijk kan/kunnen jij/jullie mij wat meer informatie geven!
Vragen over routes in Indonesie zijn inderdaad al vaak gesteld. In welke periode ga je? Hoe lang? Waar houd je van?
Heb je al gekeken bij de suggested ittenaries in de Lonely Planet? Of heb je al eens gekeken bij rondreizen die organisaties als Koning Aap en Shoestring aanbieden? Je krijgt dat een globaal idee van de mogelijkheden.
Bij Cebu Pacific en Air Asia kun je tickets naar de Filipijnen vinden. Het kan zijn dat je via Kuala Lumpur of Singapore moet reizen.
Ik wil graag gaan op het moment dat ik mijn diploma in ontvangst mag nemen, hopelijk is dat vanaf september 2015.
Wat betreft hoelang ik ga heb ik nog geen vaste tijd dat ik weg wil uit Indonesië. Ik zit zelf te denken aan ongeveer 2 a 3 maanden in Indonesië. }
Ik hou ontzettend van cultuur, maar zeer zeker ook de mooie stranden om te relaxen. Als dat afgewisseld kan worden hoor je mij niet snel klagen.
Raadt je aan om de tickets naar bijvoorbeeld de Filipijnen daar te regelen of dit vooraf te boeken?
In je openingspost staat dat je eerst naar Thailand enzo wilt in september, maar je wilt dus eerst naar Indonesië? Realiseer je dat na september de droge tijd begint in Thailand, terwijl in Indonesië de regentijd begint.
Heb je je al verdiept in de visa voor de landen die je wilt bezoeken? Een visum om arrival voor Indonesië is 30 dagen geldig. Een toeristenvisum wat je in den Haag regelt is 60 dagen geldig.
Wat betreft het ticket naar de Filipijnen: je MOET een bewijs (vliegticket) hebben dat je Indonesië verlaat, anders kom je niet in aanmerking voor een visum. Dus ja, je zult iets moeten boeken.
Cultuur en strand vind je overal wel, Indonesië telt duizenden eilanden. De meeste reizigers kiezen Java en Bali voor een eerste reis, soms gecombineerd met een stukje Sumatra, Lombok (Gili’s) of Flores (Komodo). Nogmaals: lees eens wat reisverslagen, kijk naar routes van bekende reisbureaus en probeer dan een keus te maken waar je heen wilt. Je kan daarna specifieker op zoek gaan naar informatie.
Toen ik in Indonesië was (5,5 week) heb ik het volgende gedaan:
Borneo, kalimantan, tanjung puting national park. Heel erg aan te raden! Ik ben echt verliefd geworden op die plek. Met de juiste gids en genoeg geduld valt er daar zoveel te zien. Ga op een klotok erin, geniet van de serene rust en van alle dieren om je heen. Wij hebben toen neusapen, makaken, orang utangs (wilde en semi-wilde, lees: tamme) gezien, net als varanen, krokodillen, veel verschillende vogels, zwijnen, “red monkey” de gibbon en zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen. Heeft qua natuur zoveel indruk op me gemaakt, iets wat ik niet meer vergeet.
Java/Bali van Jakarta richting Denpasar (met omwegen, nationale parken, yogjakarta en nog wat dingen) op Bali nog rondgetrokken. Dingen die het meest indruk op mij hebben gemaakt zijn: de bromo, merapi, meru betiri, sukamade beach (machtig mooi die omgeving, wel 4WD)
Overigens, om een momentje bij te komen raad ik aan in Maleisië naar de perhentians te gaan, genieten!