Route 4 weken door Bolivia

Hoi,
Ik ga eind september voor vier weken naar Bolivia waar ik zal gaan beginnen in santa cruz en vanuit daar ook weer terug vlieg. Wie heeft er voor mij een leuke voorbeeld-route hoe ik mijn vier weken het beste kan besteden?
Groetjes R

santa cruz - samaipata - cochabamba - sucre - potosi - uyuni - oruro - la paz - copacabana - coroico - san borja - trinidad - santa cruz
dit was globaal onze trip 6 jaar geleden met een huurauto.
afstanden zijn enorm en wegen soms erg slecht dus reizen heeft hier een iet wat andere dimensie met name de route coroico - trinidad was te ver en noodzaakte ons in san borja te overnachten, ook trinidad - santa cruz is een flinke rit.

Hoi,

Ik ben afgelopen jaar in dezelfde periode vier weken naar Bolivia geweest. Erg mooi! Deze route heb ik gevolgd:
Santa Cruz - Samaipata - Sucre - Potosí - Tupiza - Uyuni - Copacabana (Isla del Sol) - La Paz - Coroico - Rurrenabaque - La Paz
De omgeving van Tupiza vond ik erg de moeite waard. Zelf had ik nog wel wat meer van de Andes willen zien, maar dat paste uiteindelijk niet meer binnen mijn planning.

Veel plezier alvast!

Ikzelf heb volgende route gevolgd:
Sucre - Potosi - Tupiza - 7 dagen met de jeep door het zuidwesten (incl. Salar de Uyuni uiteraard) - La Paz, Titicacameer (Copacabana en Isla del Sol), met de mountainbike naar Coroico.

Erg de moeite waard, het hele traject eigenlijk. Vanuit Tupiza kan je met Tupiza tours een jeep met chauffeur huren om je door het zuidwesten te loodsen. Blijf zeker ook even hangen in Tupiza. Je kan er leuke mountainbiketochten maken in een prachtige omgeving! Trek ook voldoende tijd uit voor je jeeptocht. Het zuidwesten is zó overweldigend mooi!!

Wil je graag iets minder altiplano en wat meer ruige Andestoppen zou ik Cordillera Apolobamba aanraden. Ik ben er niet geweest, maar naar verluid zou het wel eens het mooiste stukje van de Andes kunnen zijn.

Als je vanuit Santa Cruz vertrekt, zou ik persoonlijk ook even in de Yungas blijven en de “verloren tijd” compenseren door minder lang naar het Titicacameer te gaan. Isla Del Sol zou je bijvoorbeeld kunnen overslaan zonder echt afbreuk aan je reis te doen.

groeten

TIP!: Breng een muts mee om 's nachts op te zetten. Het scheelt enorm veel! Langs je hoofd verlies je veel warmte en in een land waar het 's nachts makkelijk naar -20°C gaat en waar niet altijd glas in de ramen zit, kan je alle warmte gebruiken.

wij gaan ook voor 4 weken naar bolivie en we vertrekken op 23 augustus.
Tijdens de voorbereidingen heb ik al veel gelzen over criminalitiet. Is reizen in een groep van 2 aan te raden of zijn er toch wat aandachtspunten?
We spreken geen Spaans is dit een probleem?

En dan de tip van de dag: Samaipata!

kleine correctie, het is bolivia, er zijn verhalen over ontvoeringen met taxi,s in la paz waar je instapt en de taxi een blokje om rijdt en er vervolgens een paar mensen bij komen zitten en zo naar een afgelegen terrein rijden waar je een paar dagen vastgehouden wordt tot je rekening geplunderd is.
dit gebeurde enkele jaren geleden nogal eens en de politie zou dit harder aan gaan pakken destijds.
laat je dit niet weerhouden en let gewoon erg goed op.
loop ook niet met camera,s, sieraden, dikke portemonee te zwaaien want dat kan mensen in de verleiding brengen, hang ook niet de supertoerist uit door constant met je lonely planet en flesje water in de weer te zijn maar probeer zoveel mogelijk in de menigte op te gaan.
basiskennis van spaans is toch wel van belang omdat men weinig engels spreekt zeker buiten de steden.
alvast veel plezier in dit prachtige land

Helemaal mee eens. En laat je niet van de wijs brengen door verhalen over criminaliteit. Die hoor je altijd en overal (jaar in jaar uit en in ieder land). Gewoon streetwise op pad gaan!

Bedankt voor de tips alvast!!!

We hebben ondertussen al ervaring met rondreizen (met bussen en treinen, etc) in Sri Lanka, China, Costa Rica, Thailand, … en als we de reisadviezen hiervan vergelijken met die van bolivie werden we toch wat ongerust, vandaar…

Ik hoop dat jullie gelijk hebben…

bolivia, het is bolivia

Bolivia, het is Bolivia.