Wij zijn beroofd op klaarlichte dag op een verlaten strand.
Wij zijn net terug uit C.R en geven je de volgende TIPS.
-zorg te alle tijden dat je je spullen niet uit het oog verlies
-laat waardevolle spullen in je koffer of kluis (mits deze goed afsluitbaar is)
-kijk goed om je heen en meng je bij andere toeristen of badgasten.
-neem eventueel een staalkabeltje mee met slot en maak deze vast aan je rugtas /paal/boomstronk etc.
-er zijn alarm kastjes van lockalarm met 100 deb geluid
-laat geen waardevolle spullen in de auto,laat je dashboard kastje open staan
-vertrouw ook niet het kamermeisje
-laat geen telefoon,ipod of ipad slingeren op je hotelkamer
-maak kopie van paspoort,cred.kaart en bewaar deze elders in je koffer of tas (of email het op je eigen account)
-mocht je toch overvallen worden,geef alles af en ga niet in de verdediging.
Verder is het een prachtig land met mooie stranden,watervallen en jungle.
Wat een nare ervaring. je schrijft dat jullie beroofd zijn, is het niet bestolen?
Bij een beroving wordt meestal geweld gebruikt, hopelijk is dat niet gebeurt.
Maakt ook niet zoveel uit, ze horen gewoon van je spullen af te blijven.
Laat zoals je schrijft nooit waardevolle spullen onbeheerd achter op het strand of in de auto. Dieven wachten op het moment dat er niemand is en slaan dan toe. Dit gebeurt in heel veel landen en Costa Rica is daar geen uitzondering in. Het is zo`n domper om je vakantie. Hebben jullie aangifte gedaan bij de politie? Doe dit altijd wie weet pakken ze die gasten ooit een keer. Dat je het kamermeisje, dus het hotel niet vertrouwt komt zelden voor, ook daar moet je melding van maken bij de receptie. Die houden hun personeel altijd wel in de gaten, en het werk ligt ook hier niet voor het oprapen, eenmaal ontslagen zullen ze moeilijk een nieuwe baan vinden.
Sterkte en probeer iets te regelen met je reisverzekering.
Een roof is inderdaad met geweld, desalniettemin een vervelende ervaring. Het aantal auto alarmen dat je gedurende dag hoort en de tralies voor de ramen van de huizen verhullen natuurlijk wel dat er op de spullen gelet moet worden.
In hotels zal het personeel niet snel iets weg nemen, wat wel vaker gebeurt is dat spullen ergens anders in de kamer terecht komen waar ze sneller worden vergeten. In een kastje, onder het bed etc. kijk daarom alles goed na voordat je vertrekt, maak een lijst met je waardevolle spullen en check of je ze nog hebt.
Ook opletten of je huur auto wel centrale vergrendeling heeft. Je zult niet de eerste zijn die denkt dat de auto op slot is, maar 3 open deuren heeft.
bestolen of overvallen worden zal inderdaad een enorme onaangename ervaring zijn… wij vertrekken zaterdag 25.8 ook naar Costa Rica, en ik schrok wel even … ik weet dat je voorzichtig moet zijn, geen spullen laten slingeren, enz… maar als ik dit bericht las, krijg ik er een enorm somber gevoel bij.
Wij hebben al rondgetrokken in jamaica, mexico, cuba, kleine antillen en hebben altijd heel waakzaam geweest … kan iemand mij zeggen dat costa rica zoals alle andere landen is en dat je altijd moet op je spullen letten of is het hier erger ? bedankt
Het is geen bangmakerij, maar de verschillen tussen rijk en arm zijn gewoon groot en criminelen reizen makkelijker van land naar land, anders dan Caraiben en antillen en dus meer te vergelijken met sommige delen van Mexico.
In Cuba loop je rustig in de avond/nacht in je eentje door de straten van Havana, hier moet je 's avonds meer oppasen, zowel in de auto als te voet. En sommige delen moet je mijden, de drukkere toeristische plaatsen buiten de grote steden zijn over het algemeen wat beter begaanbaar. Je ziet ook dat verder van de steden de huizen niet meer “bepantserd” zijn.
Als toerist ben je altijd meer kwetsbaar in een vreemd land. Dat geldt voor Spanje, maar ook voor Costa Rica.
Als je daar van bewust bent en er rekening mee houdt dan kun je problemen voorkomen.
Als je naar het strand gaat bijvoorbeeld, is het niet verstandig al je paspoorten, creditcards, huissleutels, geld en andere kostbaarheden mee te nemen. Duur uitziende tassen, koffertjes van fototoestellen en telelenzen werken immers als een grote rode vlag.
Ook in Costa Rica zijn er dieven en die moet je niet aanmoedigen met een dergelijke “rode vlag”.
Maar over het algemeen zijn de Costaricanen repectvol, vriendelijk en altijd bereid je te helpen. Ook zij vinden het heel vervelend als toeristen iets overkomt!
Oké, dit stelt me wel al veel geruster, dat je niet moet gaan etaleren met je spullen lijkt me logisch (dat is zowel in Brussel , dus het zal elders ook wel zo zijn)
Bedankt voor de info,
Groetjes, Carina