Auto rondreizen en veiligheid

Nog steeds zijn wij niet in Costa Rica geweest omdat met name mijn partner nogal twijfelt over de veiligheid van het land.
En dan doen berichten in de Nl. pers als roofovervallen er geen goed aan.

Nu vroeg ik mezelf het volgende af.
In de USA maak je rondreizen met meenemen van al je bagage. Als je in een nationaal park gaat wandelen onderweg van A naar B is het geen enkel probleem om je bagage achter te laten en uren op pad te zijn.
Nu lees ik steeds over Costa Rica dat je nooit bagage onbeheerd achter moet laten. Maar hoe moet je dat dan doen als je onderweg bent en een mooie bezienswaardigheid, wandeling of wat dan ook tegen komt?
Hoe doen mensen dat in CR?

Het is in Costa Rica net zo veilig als in Nederland of België.
Bij veel biologische reservaten en parken is een bewaakte parkeerplaats.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Ben het helemaal met Johan eens.

www.richcoastdiving.com

We reizen/rijden nu voor de derde keer door Costa Rica en hebben ons nog geen moment onveilig gevoeld. Goed idee is natuurlijk wel om een auto te huren waar de bagage uit het zicht kan worden bewaard, onder een hoedenplank. Dan de passagiersruimte bij het verlaten van de wagen ook zo leeg mogelijk laten. Geen camerahoes achterlaten waarbij niet van buiten duidelijk is dat die leeg is. Lange hikes proberen te maken vanuit je onderkomen zodat je de bagage wellicht daar kunt laten. Ik weet het, het kan niet altijd en wij rijden ook veel met bagage rond maar, ik klop het af, tot nu toe geen onprettige ervaringen. En als je negatieve verhalen zoekt, vind je ze overal. Camperaars in Europa waarbij gas naar binnen gespoten wordt. Elders mannetje die wijzen op een mankement aan de auto en daar een greep in doen als je uitgestapt en omgelopen bent. Car jacking in Amerika. Waarschuwingen in Nederlandse treinen voor zakkenrollers…

Veiligheid is in de USA van het zelfde laken een pak, je moet nergens ter wereld zomaar je bagage onbeheerd achterlaten in je auto. Dat doe je zelfs niet als je auto voor jouw eiegn deur staat.
En al die berichten over overvallen? Tja, kijk **eens in de krant **en merk op wat er in Nederland elke dag allemaal gebeurd.
En als hier dan een paar Nederlanders worden overvallen, tja dan staat dat met grote letters in de (sensatie) krant. Je moet je afvragen hoe het is gekomen dat die mensen zijn overvallen. Hadden die mensen wel alle normale veiligheidsmaatregelen in acht genomen?
Want als je gewoon je normale veiligheids maatregelen neemt, die je thuis ook neemt, en je gaat niet 's avonds in de achterbuurt van San José wandelen, je laat niet je computer op de achterbank van je auto liggen en je luistert naar de raadgevingen van de hotel receptie, dan kan je weinig gebeuren.
Er komen hier per jaar zo’n 25.000 Nederlanders op vakantie, en hoe vaak hoor je dat die 25.000 mensen zijn overvallen? In totaal komen hier meer dan twee miljioen mensen per jaar op vakantie, en ja dan kan het wel eens gebeuren dat iemand bestolen of berooft wordt.
Je hoort wel van die mensen die bestolen zijn. In veel gevallen slordigheid van de eigenaar die bestolen is.

Waar ter wereld kun je 100% veilig zijn en hoef je niet op je spullen te passen???

Tip: koop een staalkabeltje met hangslotje en doe die door handvat van de koffer en de stoelpoot van de auto. Het wordt nu een stuk lastiger om die koffer zomaar even mee te nemen.
Meer tips lees je hier: KLIK HIER

welkom in Costa Rica

Otto

www.elmonofeliz.com

Gewoon gaan. Is niet minder veilig dan hier. Gezond verstand gebruiken en genieten. Wij hebben in 2013 een fantastische reis gemaakt met onze huurauto. Naast een lekke band is er niets gebeurt. En we werden daar ook gewoon geholpen door de locals.

Wat ik nog dacht. Kijk je wel eens Opsporing Verzocht? Over wat je in Nederland in je eigen huis en winkel of als vrouw op straat kan overkomen?

Dat ben ik dus absoluut niet met je eens. Wij hebben inmiddels 10 autorondreizen gemaakt in de USA en je kunt daar dus wel je bagage onbeheerd achterlaten zoals ik al aangaf. Je reist van punt A naar punt B en daartussen maak je gewoon lange wandelingen of sightseeing achtige activiteiten waarbij je bagage gewoon achter in de auto blijft. Dat is daar echt geen probleem, sterker nog, iedereen doet dat en dat moet ook wel. Hoe wil je anders je koffers meenemen als je een hike over smalle paden gaat maken?

dan zijn de parkeerplaatsen bij natuurparken in de USA een uitzondering op de regel.

ook bij de malls kan je de auto vol met bagage neerzetten. geen probleem

we hebben het over Costa Rica en de veiligheid in Costa Rica.
We hebben het niet over de USA.
In Costa Rica is het niet verstandig om zomaar spullen in je auto achter te laten en helemaal niet als het zichtbaar is.
Want een gestolen paspoort levert heeeeel veeeel ellende op. Gewoon verstandig zijn en de spullen niet onbewaakt achterlaten.
Huurauto’s in Costa Rica hebben geen beveiliging, geen alarm en zijn met een schroevendraaier binnen 3 seconden open.
Dus…

Otto, geef het maar op! Onze meest schokkende ervaring was in Nieuw Zeeland waar bij een nationaal park een bord stond om vooral geen bagage in je auto te laten. En de enige keer dat een poging werd gedaan om in onze camper in te breken was in… Australië.

Maar daarmee heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag hoe mensen dat doen als ze van A naar B reizen en onderweg wat willen ondernemen.
Dat is dus niet mogelijk in Costa Rica, als ik het goed begrijp?

Zoals ik al eerder schreef.
Diverse parken en biologische reservaten hebben een bewaakte parkeerplaats.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Wij gingen altijd van het ene naar het andere hotel rijden en dan vanuit daar de uitstappen maken. Maar wij hebben ook heel veel bewaakte parkeerterreinen gehad. Ook bij bijv de Poas vulkaan.

Wij hebben gewoon een grote auto gehuurd. Koffers in de achterbak waarin ze niet zichtbaar waren. Hebben verschillende keren de auto ergens neergezet en zijn gaan wandelen of aan het strand gaan liggen/zitten. Hebben wij dan 3 weken lang geluk gehad? Wij namen wel altijd ons paspoort en telefoon mee en zorgde dat er weinig in het zicht lag. Maar dit doen we eigenlijk iedere vakantie. Het is een risico maar soms ontkom je er niet aan.

dat is de meest verstandige manier!! Reis van hotel naar hotel en ga van daar uit je tours en trips doen. Zo groot is Costa Rica nou ook weer niet.