Rondtrekken in Ethiopie, Djibouti en Eritrea, vanaf februari 2010

Hoi,
In november ga ik voor enkele maanden naar Ethiopie om daar te werken met straatkinderen. Daarna wil ik graag rondtrekken door Ethiopie zelf, en als het even kan ook naar Djibouti en Eritrea. Ik ben 22 jaar, word rond die tijd 23. Het lijkt mij erg gezellig om die reis met iemand/meerdere mensen samen te doen. Heeft er iemand zin om (een tijd) met mij mee te gaan? Mijn plannen zijn om rond 13 februari te beginnen.

Groetjes Femke

hoi Femke,
klinkt interessant

groetjes
moese

Interesse om mee te gaan?

Nou, misschien momenteel denk ik niet, trouwens naar Djoubitie en Eritrea
alleen in dat geval, ben je ook Amsterdamse?

Jammer, ik ben nog steeds op zoek naar een reisgenoot.
Nee, ben geen Amsterdamse, kom uit een klein dorpje in Brabant…

Hi Femke,

wat leuk dat je die kant op gaat. Tot wanneer ben je ongeveer van plan te reizen? Ik heb zelf al veel gereisd in Afrika, waaronder ook in Ethiopië. Ik heb echter niet de tijd gehad om het Oosten van het land te zien (Harar en omgeving). Mijn plan was om in de zomer van 2010 (op dit moment ben ik bezig met mijn studie antropologie) dit deel te bezoeken en dan verder te reizen naar Djibouti, Eritrea en eventueel Soedan of Jemen. Kortom: als je rond die tijd nog steeds van plan bent om te reizen, dan reis ik graag met je mee. Laat me even weten.

Groetjes,
Stèphanie (21 jaar, Amsterdam)

Hoi Stephanie
Jammer dat je pas in de zomer kan! Ik vertrek zelf as maandag naar Ethiopie, om eerst 3 maanden vrijwilligerswerk te doen. De laatste maand (vanaf 13 februari ongeveer dus) wil ik rondtrekken, maar tegen de tijd dat jij kunt komen, is mijn geld allang op ;).
Jammer, was gezellig geweest om samen te gaan!

Groetjes Femke

Hallo,

Heeft iemand van jullie enig idee wat gemiddeld hotel kost in Ethiopie (buiten Addis)?

Groeten Jeremiah

ik ben net 6 weken terug van Ethiopie
waar werk je? Addis? Ken je de organisatie Tenakebena? Die doen leuk werk met straatkinderen. Succes.

Hallo,
Ik vertrek 12 maart naar Addis en verblijf daar tot juni. Ga werken voor de Stichting DIR met jongeren.

Zal in juni nog 2 weken door Ethiopie heen trekken in sneltreinvaart.

vandaar mijn vraag wat een gemiddeld hotel buiten Addis koste:)

Bedankt voor de tip, lijkt me leuke organisatie, misschien voor de volgende x!

Groeten

Hi Jeremiah,

als ik jou was zou ik gewoon de Lonely Planet van Ethiopië aanschaffen, daarin staat precies vermeld welke hotels er in een plaats zijn en ook hoe duur de verschillende soorten kamers zijn. Maar om je een indicatie te geven, als je genoegen neemt met een kleine en beetje vieze kamer met daarin alleen een bed en een douche (was voor mij altijd prima) en je bent een beetje goed in afdingen, dan betaal je ongeveer 30 birr per nacht, dat wil zeggen nog geen 2 euro. Het gaat dan vaak om een tweepersoonskamer dus als je onderweg nog iemand vind om de kamer mee te delen, dan slaap je voor nog geen euro per nacht. Valt wel te doen toch?

Groetjes,
Stèphanie

1 like

Hey!

Dat klinkt relax!
Heb de Lonely Planet aangeschaft, krijg hem binnen 6 werkdagen thuisgestuurd:)!! 30birr, klinkt inderdaad spotgoedkoop.
Heb vernomen dat 1 euro momenteel 20 birr is, doordat de dollarkoers helemaal lost is!

Nog dingen waar je van zegt; dat moet je doen daar of enkele tips??

Ik zag staan dat je 2 weken wilt rondtrekken. Ben je van plan dit met de bus te doen? In dat geval zou ik dan alleen naar een gebied toe gaan, het noorden, oosten of zuiden bijvoorbeeld. Bussen vanaf Addis doen er vaak 2 dagen over om een van deze gebieden te bereiken en dan 2 dagen voor de terugweg, dan heb je dus al 4 dagen verloren aan de bus en is het bijna onmogelijk om nog een ander deel van het land te zien. Als ik zou moeten kiezen, zou ik het zuiden kiezen. Je hebt daar allemaal ontzettend unieke stammen die op een manier leven die je niet vaak meer ergens terugziet in de rest van de wereld. Je zou eens informatie moeten opzoeken over de Mursi, Hamer, Ari of Banna bijvoorbeeld. Ik raad je wel echt aan om die trip zelf te ondernemen en niet via een organisatie ofzo. Dan voel je je namelijk echt zo een domme toerist die een beetje mensen aan het kijken is. Maar om de trip zelf te ondernemen moet je wel avontuurlijk zijn. Zo is er niet altijd openbaar vervoer en zul je dus soms moeten liften bij vrachtwagens. Ook ben je soms letterlijk op zoek naar eten. Maar het zal wel je meest fantastische ervaring ooit worden! Ik ben een meisje van 21 en heb het ook alleen gedaan. Er is niets engs aan maar je moet wel op jezelf vertrouwen. Je zou bijvoorbeeld een bus naar Jinka kunnen nemen en vanaf daar proberen de volgende plaatsen te bezoeken: Key Afar, Turmi, Omorate, Konso en Arba Minch. Vanaf Arba Minch kun je weer de bus terugnemen naar Addis. Hoop dat je goede tijden gaat meemaken in Ethiopië! Het is een van mijn favoriete landen.

Groetjes,
Stèphanie

1 like

Hey!

ja als ik ga ben ik net 21:)!
Maar ik zat zelf te denken om per vliegtuig te vliegen naar;

-lalibella
-axum
-bahar dar
-Gondar

Dat zou me ongeveer 200 euro kosten. Voornamelijk lalibella wil ik graag heen:)!

Maar dat is meer het noorden, had ik het idee?
Maar zuiden is dus ook een aanrader? Heb in iedergeval lonely planet boekje ontvangen:)…

hehe

Groeten

Ikzelf ben in Bahir Dar en Lalibela geweest. Ik weet niet of je van toeristische dingen houd, ik namelijk niet. Bahir Dar ligt aan Lake Tana en je kunt dan een boottocht maken over het meer om de vele monasteries te zien. Ikzelf vind dat echt verschrikkelijk omdat alleen toeristen op die bootjes mee gaan en er ontzettend veel geld van je gevraagd wordt door alle priesters. Wel heb je in de buurt van Bahir Dar de Tis Issat watervallen die ontzettend mooi zijn om te bekijken. In Lalibela heb je natuurlijk de kerken die weer ontzettend toeristisch zijn en waar weer ontzettend veel geld van je wordt afgetroggeld, maar de omgeving en het plaastje zelf zijn daarentegen echt fantastisch. Ik heb hele negatieve verhalen over Aksum gehoord, zo zou er werkelijk niets te beleven zijn. Als je bijvoorbeeld alleen naar Gondar, Bahir Dar en Lalibela zou gaan, zou je dit makkelijk met de bus kunnen doen. Alhoewel de afstanden lang zijn en het comfort in de bussen dramatisch (je zit echt opgepropt met zijn vijfen op een tweepersoonbankje, vaak nog met kippen op schoot en een likkende geit) krijg je zo wel echt de ‘ethiopian feeling’. Met het vliegtuig gaan zou echt zonde zijn, je zou zoveel missen. Nou, iniedergeval heel veel plezier!

Groetjes,
Stèphanie

Heej
Ik leef nu sinds 2 maanden in Addis (en nog 2 maanden te gaan). Mijn ervaring is dat de hotels in Addis zeker een stuk duurder zijn, net zoals in andere toeristische gebieden. Wij slapen vaak in een simpel hotel, dat kost 200 birr (ong 10 euro). Maar dat is de lokale prijs, een Ethiopische vriend kent namelijk de eigenaar. Ik weet niet wat de prijs voor buitenlanders is, maar zeker meer! Wat duurdere hotels kosten rond de 400/800 birr.
Buiten Addis Ababa, bijv. in Derba (heel klein dorpje met 1 hotel) kost het 20 birr voor een kamer (zonder badkamer en alles). In Lalibela kostte het hotel ongeveer 150 birr per nacht.
Lalibela is trouwens echt een aanrader! De kerken zijn inderdaad toeristisch, maar het dorp zelf en de omgeving zijn super.

Groetjes Femke

Hi Femke,

je bent waarschijnlijk niet op zoek geweest naar de budget hotels. Ik sliep in Addis in het Wutma hotel en het Taitu hotel in het gebied Piazza en betaalde in het Wutma hotel 100 birr per nacht voor een tweepersoonskamer (ik had een meisje ontmoet dus we deelden de kamer en betaalden ieder 50 birr) en in het Taitu hotel 60 birr voor een eenpersoonskamer. Kamers in Addis zijn inderdaad duurder als in de rest van het land, maar je kunt het alsnog ontzettend goedkoop houden. Wutma en Taitu hebben trouwens prima kamers met privé badkamer, echt veel meer comfort dan in de rest van het land. En in Lalibela sliep ik in het Mini Roha hotel en betaalde daar 30 birr per nacht. Ik heb eigenlijk nooit meer betaald dan 30 birr voor een kamer. In het zuiden sliep ik zelfs voor 10 birr per nacht. Als je het moeilijk vind om een goedkope kamer te vinden, laat je je bij aankomst op een plek gewoon leiden door wat jongens op straat. Als je ze aangeeft dat je op zoek bent naar een kamer voor 20 of 30 birr per nacht weten ze die altijd zo voor je te vinden en krijgen zij daar zelfs ook nog een beetje comissie voor. Dus zowel jij als zij zijn gelukkig.

Have fun!

Stèphanie

Hee!

Las op http://femkeinethiopie.waarbenjij.nu/?page=messages&intTravelId=216546

dat jij/iemand problemen had met visum…
ben jij dat? Kwam dat reisverslag toevallig tegen…

haha

Have fun…

en als jij het bent… Good luck:)!

Inderdaad, ik ben de gelukkige… ;). Dit berichtje komt dan ook vanuit Djibouti, ik hoop morgen gewoon weer een visum te krijgen op het vliegveld!