Rondtrekken en werken in India

Hallo iedereen!

Ik wilde jullie om adviezen vragen omdat ik samen met mijn vriend voor een jaar naar India wil. Mijn vriend is geadopteerd en komt uit zuid-India, waar hij tot zijn 2e heeft gewoond. Nu willen wij samen een jaar rondtrekken en werken in India. Wat zouden jullie dit ons aanraden. Zijn er misschien ideeën? En hoe doen wij dit? We zijn er nog nooit geweest. Dat houd ons niet tegen om het avontuur aan te gaan.

Groetjez!

Een jaar is een erg lange tijd. India is een aardige grote schok als je er nog nooit bent geweest. Dus denk daar goed over na.
En wat wil je doen. Alleen reizen of ook vrijwilligerswerk?
Reizen is makkelijk te doen met de trein en je kan makkelijk overnachten in hotels. Wees iets specifieker.

Wij willen er juist heen omdat hij ervandaan komt. Maar we willen werken omdat we daar toch ook moeten leven. Dus vrijwilligerswerk kan wel maar er moet wel geld binnen komen.

Wat leuk dat jullie dit gaan doen!

Ik ben zelf ook nooit naar India geweest, maar mijn roots liggen er wel en het land heeft me altijd al aangetrokken. Nu heb ik de sprong in het diepe gewaagd en ga ik vanaf augustus 3-4 maanden stage lopen in Mumbai.

Ik denk dat het handig is om eerst uit te zoeken in welke stad je wilt wonen; elke stad is heel verschillend en hou ook rekening met de taal. Het duurt namelijk een tijdje voor je een taal onder de knie hebt.

Daarnaast kun je rechtstreeks naar bedrijven toebellen (uit mijn ervaring reageren ze TOTAAL NIET of heel laat (2 maanden) op e-mails. Op de website van de Ned. Ambassade kun je een lijst vinden met Nederlandse bedrijven die gevestigd zijn in India, dit kan je misschien makkelijker aan een baantje helpen?

Je zou een half jaar kunnen gaan werken (en sparen) en daarna een half jaartje gaan rondtrekken.

Succes!

ja

In India zitten ze niet echt te wachten op Westerse werkkrachten. Het zal niet makkelijk zijn om iets te vinden waarmee je genoeg kan verdienen. Een Indiase werkkracht zal het werk dat jij wil doen, uitvoeren voor een fractie van het loon dat jij aanvaardbaar vindt.

Je kan inderdaad beter hier een paar maanden hard werken en ginds een jaartje reizen met je verdiende geld. India hoeft helemaal niet duur te zijn. Een visum voor een jaar krijgen kan misschien wel een probleem zijn.

Nog een toevoeging: op je toeristenvisum mag je niet betaald werken. En een visum waarop gewerkt mag worden krijg je alleen na tonen van arbeidskontrakt, waarbij de sponsor/werkgever moet aantonen dat zo’n werknemer niet lokaal (Indiaas paspoort) te vinden was. Werkt dus alleen met specifieke jobs voor NL of andere Westerse multinationals.

Lijkt me een valide regel, niet-EU toeristen die in NL als backpacker zouden komen en baantjes zouden aannemen tegen minimumloon zouden ook niet door elke Nederlander op prijs gesteld worden.

Let wel: wettelijke regels worden in India nog wel eens meer ontdoken dan in NL. Maar áls ze er achter komen kan zowel voor werkgever als voor jou als toerist de Indiase bak wachten en die wil je liever niet van binnen zijn; plus snel daarna het land uitgezet worden…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Beste,
Ik ben ook geadopteerd en ben terug in India gaan wonen met mijn gezin. Tof dat je je geboorteland terug beter wil leren kennen. Als je in Bangalore bent, mag je ons altijd een bezoekje brengen.

Groetjes
Laksmi
www.2india.eu

Hoi,

Ben het helemaal met Erikdr eens…je gaat gewoon geen
betaald werk vinden. Stage is nog wel mogelijk misschien.
Maar rondtrekken en onderweg wat gaan werken zoals in Australie bv
lukt echt niet. Plus dat het ECHT niet mag, werken zonder de juiste
papieren!!! Tegenwoordig mag je er nog maar 3 maanden
zijn en dan moet je eruit. Minimaal 2 maanden wegblijven en dan
mag je opnieuw een visum aanvragen, waar ze op de Indiase ambassade
ook nog eens heel moeilijk over doen…Een jaar lijkt me een
beetje een mission impossible…

Gr. Miss I.

Beste,
Wat “Erikdr” zegt klopt, of je ermee in den bak zal geraken weet ik niet. Als je betrapt word, is het wel zeker dat je nooit nog een visum voor India kan krijgen.

Groetjes en veel plezier met je reis
Laksmi
www.2india.eu

Over het visum… Dat doen ze bij de ambassade best raar! Ik had er een voor 3 maanden aangevraagd met de precieze data erbij. Ik heb toen voor andere data gekregen dan dat ik wilde…Reken er dus op dat je misschien niet een jaar krijgt.

Hallo allemaal,

Ikzelf zit te denken om naar india te emigreren. Mijn vriend komt zelf uit India (Punjab) en woont hier al in NL voor 5 jaar. Maar nu willen ze zijn vergunning niet meer verlengen. Hij zal dus terug moeten naar india. Ik heb mijn MBO opleiding Management dit jaar afgerond, en vroeg me af of iemand ervaring heeft met werk en woningen in india. Ik beheers de talen Engels en Nederlands natuurlijk, mijn vriend kan ook vrij goed Nederlands, en goed engels en natuurlijk zijn eigen taal. Nou vroeg ik me af hoe je vanuit NL een baan en woning kan vinden, en of ze niet moeilijk gaan doen met een visum. Ik wil namelijk wel voor periode van een jaar gaan… Ik hoop echt dat ik een reactie krijg, want ik heb echt zo veel mogelijk informatie nodig!!