Wij hebben onze reis nu ook klaar in Juli, met 2 ouders en 1 dochter van 15 jaar.
Wij hebben het volgende schema bedacht:
4 nachten Negombo, eerst even relaxen na de reis
3 nachten Jafna
6 nachten Trincomalee
5 nachten Unawatana
1 nacht Negombo
Klinkt goed, alleen Trinco-U’tuna is 9 uur dus echt een zit; de rest is vrij redelijk te doen, Negombo-A’Pura-Jaffna (ik zou de weg Puttalam-Mannar niet vertrouwen) is 6 uur.
Jaffna vorig jaar gedaan. 1 dagje Delft Island en Nagadeepa island, de andere dag door het hele schiereiland gecrosst met o.a. Point Pedro, Mihinda Tempel (eerste aankomst boeddhisme in Lanka) en zat andere tempels en landschappen. Prive taxis zijn Rs 75/km en rondreisprivechauffeur is Rs 45/km, welk model beter voor jullie werkt hangt ervan af of je op de bases nog veel uitstapjes per auto maakt of niet.
Ik denk inderdaad dat de Puttalam - Mannar road nog niet klaar is. In oktober is er behoorlijk wat schade ontstaan door overstromingen en ze zijn nu bezig om drie nieuwe bruggen te maken. Deze weg staat nog hoog op ons lijstje om te doen, langs Wilpattu NP en de zee. Lijkt me heel mooi.
Tijdens onze inspectiereis door Jaffna kwamen wij door Kandarodai, dit is een hele aparte plek met allemaal mini dagoba 's die je alleen maar in Myanmar vind. En dus ook bij Jaffna, het verhaal gaat dan ook dat het Boeddhistische monniken uit Myanmar waren die daar overleden (vermoord?) zijn in de 9e eeuw.
Voor de rest natuurlijk de grote Hindoe tempels zoals Nallur Kandasamay Kovil Gopuram. En je zou nog even naar het strand kunnen gaan, Casuarina Beach is het bekendste. Moet eerlijk zeggen dat het ons wat tegenviel. De stranden bij Trico vinden wij veel mooier.
En daarnaast uiteraard de bezienswaardigheden die Erik aangeeft. Laat de chauffeur wel bellen of de boot naar Delft Island (op tijd) gaat. Laatste maanden veel problemen met de motor en reservedelen moeten uit Jaffna komen met de tuk-tuk.
Ja leuke Jaffna-lijst, allemaal geweest. Stranden vonden we ‘in theorie’ beter dan oostkust, alleen zwaar onderontwikkeld. Volgens mijn 3 lokale reisgenoten was Green Grass restaurant (& hotel), achter het station, veruit het lekkerste eten; veel lokale ingrediënten waaronder de enige druiven van Lanka.
Die weg zal misschien wel ‘af’ gaan komen met minimaal een brug ipv causeway-onder-water aan zuidkant, maar dan nog niet aan te bevelen voor jullie (wel voor Taco met z’n 4 WD :sliepuit:). Redenen
[ul]
[li]Geen tijdswinst, je rijdt op dat zandweggetje maximaal 20-30 km/uur terwijl Vavuniya-Jaffna deel van de andere route 70 km/u is wegens goede weg en weinig verkeer[/li][li]Geen kostenvoordeel. Ja iets minder afstand dus benzineverbruik dan de omweg via A’Pura, maar dat verlies je dubbel en dwars doordat je voor het hele Negombo-Jaffna stuk dan een 4WD moet nemen. Die is zo 50% of meer duurder dan een 2WD wegens hogere investeringskosten en benzineslurpen.[/li][/ul]
Zie ons reisverslagje van vorig jaar van deze fraaie weg onderaan deze draad…