Een aantal vragen

Beste mede reizigers,

12 maart 2015 vertrek ik samen met mijn vriendin voor 3,5 week naar Sri Lanka.
Nu heb ik een aantal vragen waar jullie mij hopelijk bij kunnen helpen.

• Waar zijn de stranden het mooist en het water helder rond eind maart / begin april?

• Wat is de beste manier om naar Jaffna te reizen vanuit Negombo? Trein of bus? En hoe gaat het eventueel met reserveren?

• Wat is jullie top 3 van must do/see?

• Is het realistisch om het hele land (noorden, centraal, oosten, zuiden en westen) te zien in 3,5 week tijd? Wat is jullie ervaring en wat zouden jullie adviseren? Indien niet haalbaar, wat zouden jullie overslaan?

We zijn 28 & 30 jaar en redelijk ervaren en avontuurlijk ingesteld en willen alles met het openbaar vervoer doen. Geen georganiseerde busreizen of prive chauffeurs.
Het zou top zijn als jullie ons kunnen helpen bij deze vragen.

Gr. Danny

Hoi hoi,

Een poging…

[ul]
[li]*Waar zijn de stranden het mooist en het water helder rond eind maart / begin april?[/li]*Ik neig naar zuidwesten nog, bijvoorbeeld Mirissa of Unuwatuna of Bentota. Oost kust gaat dan al wel mooi weer krijgen maar zee is vaak nog wat ruw, zuidwesten heeft spiegelbeeld met goede kans op zon en ook redelijke kans op helder water.
[li]Wat is de beste manier om naar Jaffna te reizen vanuit Negombo? Trein of bus? En hoe gaat het eventueel met reserveren?[/li]Gereserveerde bus-seat alleen vanaf Colombo (route via A’Pura-Vavuniya), er zijn wel bussen Colombo-Negombo-Puttalam-Mannar-Jaffna maar dan moet je in Negombo gokken dat ze plek hebben. Trein kan vanaf Colombo, met reservering. Hoe dan precies vanuit buitenland te reserveren is een verhaal van een halve pagina, gil maar als 't nodig is.
[li]*Wat is jullie top 3 van must do/see?[/li]*Sigiriya beklimmen, wandelen langs Ella-Haputale heuvelrug op een zonnige ochtend, boottrip op Madu rivier bij Balapitiya
[li]Is het realistisch om het hele land (noorden, centraal, oosten, zuiden en westen) te zien in 3,5 week tijd[/li]Nee niet met OV, alleen met prive chauffeur. Lastig om voor jullie te beslissen wat overgeslagen moet worden, misschien de oostkust omdat je nog nét te vroeg in het seizoen bent voor genieten van de stranden daar.
[/ul]
*
Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Hallo Erik,

Bedankt voor je antwoord!

• We zitten dan net in een overgangsperiode m.b.t. goed weer en helder water als ik het goed begrijp. Ik denk dat we van 31 maart t/m 3 april wat stranden in het zuid-westen willen gaan bezoeken. Laten we dan maar hopen op de weergoden.

• Ik zal volgend jaar nog eens gillen i.v.m. het reserveren van treinkaartjes :slight_smile:

• Thanks! Ik zal het meenemen in onze overwegingen.

• Ik denk dat we dan wellicht Jaffna overslaan gezien de reistijd die ervoor nodig is om hier te komen. Dit is echter nog een lastige overweging.

Gr. Danny

Okay mooi. Het treinverhaal wordt hier

onderhouden maar heeft zeker enkele malen per jaar updates, dus kijk een maand of 2 voor de trip maar, vanaf dan kun je boeken.

Sukses,

<Erik>& [Sandya]

Hallo Erik,

Wij zijn weer aan het plannen geslagen.
Weet jij wellicht wat de beste manier is om van Negombo naar Anuradhapura te reizen?

Voor zover ik heb kunnen vinden is er geen directe verbinding en met de bus van Negombo naar Kandy en dan vervolgens naar Anuradhapura lijkt een eeuwigheid te duren.
De (private) bus die rechtstreeks van Colombo naar Anuradhapura gaat, stopt die wellicht ook in Negombo?

Hoi hoi,

Vroeger in de ochtend, tot pakweg 11 uur, schijnen ze er te zijn (via Puttalam). Even navragen op Negombo busstation. Mocht deze verbinding niet passen qua tijd, dan bus naar Puttalam of Kurunegala nemen en daar overstappen op AP bus. De Colombo-AP bus gaat via Kurunegala niet via Negombo. Kandy is inderdaad een zinloze omweg.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

De eerste 2 weken hebben we ongeveer vorm gegeven.
Alleen de laatste week willen wij vanuit Hambantota via de zuidkust terug reizen naar Negombo.
Het enige waar we zeker van zijn is dat we naar Galle willen gaan.
Verder lijken veel plaatsen overbevolkt en toeristisch…

Nog eventueel tips voor de zuidkust?

Wat je ook qua badplaatsen kiest, maak een excursie naar Mulkirigala (bij Beliatta, tussen Tangalle en Matara). Hele leuke rotstempel, veel relaxter dan zijn equivalent in Dambulla.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Thanks, ik heb het als mogelijkheid in de ‘planning’ opgenomen :slight_smile:

Ben zojuist terug van Sri lanka 4 weken. Vind de zuidkust vooral unnawatunna verschrikkelijk. Mijn voorkeur gaat echt uit naar de mooie stranden bij Bentota erg rustig prachtig wit en mooie zee.
Wat ik vooral niet aanraad is Kandy wat een verschrikkelijke stad.
Ella en ella rock kun je wandelen naar little adams pieck erg mooi.
Vind ook tangalle een aanrader en de nationale parken waaronder Yala nationaal park geweldig in de vroege ochtend luipaarden niet normaal.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Heb erg genoten van de reis natuur prachtig vind alleen het land erg duur geworden.