Rondreis CR met kids van 7 en 4, ervaringen en tips

Vorig jaar voor het eerst MET onze twee meiden van toen 3 en 6 naar Maleisië gegaan. Heerlijk om weer te reizen, en de wereld te ontdekken. Die twee kleintjes vonden het ook geweldig, we hebben samen zoveel ontdekt!

Dit jaar staat Costa Rica op het programma. We hebben reeds onze tickets geboekt voor de zomervakantie. Vertrek op een zaterdag en retour op een woensdag (donderdag aankomst NL). Nu naar de invulling van onze vakantie.

Jeetje, wat is er VEEL te doen… ik kom er niet meer uit. De spagaat ‘veel mooie dingen willen zien’ versus ‘een pas op de plaats maken’ lijkt in Costa Rica nog groter dan in Maleisië. Uiteraard hebben we naar de verschillende kids reizen gekeken om een route te bepalen. Maar, is dat ook het mooiste dat het land te bieden heeft? Het ‘standaard’ rondje:

Vlucht AMS-SJO
San Jose
Tortuguero
Tortuguero
Sarapiqui via Guapiles
La Fortuna
La Fortuna
La Fortuna (uitstap Venado grotten)
Rincon de la Vieja
Rincon de la Vieja
Strand
Strand
Strand
Strand
Monteverde
Monteverde
Monteverde
Manuel Antonio
Manuel Antonio / Vlucht SJO-AMS
Amsterdam

Ik heb het gevoel dat we toch wel wat andere highlights van het land missen oa Cahuita en Corcovado. Ondertussen besef ik me dat we met kinderen reizen, en dat onze reis daar op aangepast moet worden.

Ik ben dan ook heel benieuwd naar de route van andere reizigers die met jonge kinderen door CR gereisd hebben. Wat waren de hoogtepunten die we niet mogen missen? Elke tip is welkom, ik kijk er naar uit!

Groet,

Danielle

Dit is een prima reis met kinderen.
Ik zou alleen Manuel Antonio laten vervallen en een dag extra nemen
in Sarapiqui. Je kunt hier naar het biologisch centrum La Selva.
Hier kun je veel dieren spotten. En je kunt naar het biologisch centrum Tirimbina.
Hier laten ze zien hoe indianen vroeger cacao maakten. Inclusief proeven.
Beide excursies zijn toppers voor kinderen.
Ook zou je Monteverde met de strandvakantie kunnen omwisselen.
Bijvoorbeeld een hotel aan de zuidkant van Nicoya.
Dan eindig je de vakantie op een rustige manier.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Ik heb niet veel tips, wij gaan volgend jaar voor het eerst met de kinderen op reis naar Costa Rica. Onze kinderen zijn dan 8 en 6.
Als inspiratie hebben wij het volgende reisschema in gedachten…
San Jose
Cahuita (strand)
Cahuita (strand)
Sarapiqui
Sarapiqui
Sarapiqui
Sarapiqui
Cano Negro
Rincon de la Vieja
Ricon de la Vieja
Monteverde
Monteverde
Manuel Antonio
omgeving Dominical (strand)
San Jose

Wij hebben er ook zin in… :slight_smile:

Ik zou toch Tortuguero meenemen omdat in deze tijd van het jaar de groene zeeschildpad eieren legt
op het strand van Tortuguero.
4 nachten Sarapiqui is weer erg veel. Je zou 2 nachten naar het noorden kunnen gaan tegen de grens met Nicaragua.
Dominical is een echt surfdorp. Veel Amerikaanse jongeren die hier komen surfen.
Niet geschikt om te zwemmen vanwege de sterke onderstroom.
Iets verder naar het zuiden heb je wel kleine strandjes in een baai.
Uvita en Ojochal zijn dan aan te bevelen.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Hoi,
Wij gaan ook in de zomervakantie met onze kids van 3 en 7 jaar.
Ons reisschema ziet er zo uit:
Aankomst San José (2 nachten)
Tortuguero (2 nachten)
Cahuita (3 nachten)
Sarapiqui (2 nachten)
La Fortuna (2 nachten)
Monteverde (2 nachten)
Portrero Beach (3 nachten)
San José (1 nacht) en terugvlucht AMS

Wij hebben er voor gekozen om de lokaties aan het strand wat langer te zijn, even een rustpunt. Hoewel ik denk dat we dan ook niet zullen stilzitten :wink:
Wij hebben er ook veel zin in!

Bedankt voor de snelle reacties! Leuk om meerdere plannen te lezen, inspireert me weer… alleen jammer dat het nog zo lang duurt… Als er nog goede ideeën zijn over betaalbare en kindvriendelijke slaapplekken, dan verneem ik dat graag. Ik zal ook onze keuzes hier in het forum droppen.

Toch nog even een vraag voor de kenners van het land (Johan65?)… Ik heb meerdere goede verhalen gehoord over Corcovado. Het is een eindje uit de route als je ook het noorden van Costa Rica wil verkennen, maar is het een ‘must-see’ zoals sommige beweren? (en is het dan zo anders dan elders in CR?) Daarnaast is het voor mij belangrijk om te weten of het te doen is met kinderen. Weet nog niet hoe ik dat in de planning moet krijgen, maar eerst maar eens afwegen of we überhaupt daar heen willen.

groetjes,
Danielle

Hoi Danielle,

Je kinderen zijn naar mijn mening te jong om naar Corcovado te gaan.
Ik adviseer normaal dat de kinderen minimaal 10 jaar oud zijn en liefst
nog iets ouder.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Och, zo ver is het zuiden van Costa Rica echt niet!
Vanaf het vliegveld in San José rij je in 3 uurtjes over een uitstekende weg naar het zuiden. Het zuiden heeft zoveel te bieden en is nog niet erg bekend bij het grote publiek.
Wat dacht je van een tour op zee en daar de bultrugwalvissen te zien? Of dolfijnen en zee-schildpadden, mangroven met krokodillen en kaaimans, luiaards en allerlei soorten aapjes, slangen en veel vogels natuurlijk! Of enorme watervallen, de oer-jungle waar de mens in geen 500 jaar iets aan heeft veranderd, snorkelen bij een eilandje met eindeloos veel vissen. Indianendorpjes en geheimzinnige grote ronde stenen zuiver bollen van wel 3000 kg zwaar, prachtige tropische strandjes met grotten? Canopy tours en surfen. En nog veel meer belevenissen in het zuiden van Costa Rica! En dat alles zonder dat je over andere toeristen struikelt.
Veel plezier!
Otto
www.elmonofeliz.com
Ojochal

Hieronder een video van de vissen rondom het eiland Caño, voor de kust van zuidelijk Costa Rica.
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“QGBIKofBqRg” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
en dan de dolfijnen:
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“UKLJIe4aXkg” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
en de walvissen
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“xw32xunUvrY” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

zorg altijd dat je de eerste en de laatste nacht in de buurt van de luchthaven verblijft. Ik zie dat jullie vanuit Manuel Antonio en dan je vlucht nemen. M.A. een mooi park met mooie stranden maar oh zo toeristisch en meer een dierentuin dan een natuurpark. Ik zou in La Fortuna en Monteverde maar max. 2 nachten verblijven. En dan eerst Monteverde nemen en daarna strand. Sarapiqui word helaas vaak gezien als een tussen stop maar er zijn hier al 3 nationale parken binnen een straal van nog geen 30 km. Voor het strand heb je aan de westkust veel mogelijkheden, mooie natuurparken zoals Carara, Piedras Blancas, zeker een dagtocht waard is Rainmaker nature reserve, mooie wandeling met hangbruggen ( geen hoogtevrees hebben) . Costa Rica is idd. een prachtig land met vooral veel natuur. Het weer is helaas onvoorspelbaar en jullie reizen in het regenseizoen. Misschien moet je een paar optisch in je gedachten nemen want mocht het aan kant a of b slecht weer zijn kun je eventueel je reisschema nog bijstellen. Om 18:00 is het donker in CR. de gemiddelde snelheid ligt niet boven de 50km/u dus vergis je niet in de reistijd.
Veel plezier
Henk & Carolien

Met kinderen tussen de 4 en 8 jaar zouden wij naar de volgende plekken in Costa Rica gaan:

De Poás vulkaan; de meest toegankelijke van alle vulkanen. Vanaf de plek waar je de auto parkeert is het circa 300 meter lopen tot de krater. Ook kun je er een mooie wandelingen maken. De andere vulkaan die door zijn conische vorm mooi om te zien is, is Arenal. Voor beide vulkanen geldt dat een heldere dag het mooiste uitzicht geeft.

De mangroves van Tortuguero en van Sierpe-Térraba zijn leuke bestemmingen voor kinderen om een tour per boot of kano te maken.

Voor stranddagen zouden wij kiezen voor één van de stranden in Guanacaste bijvoorbeeld Tamarindo of natuurpark Manuel Antonio. De laatste biedt door haar baai een veilige plek om te zwemmen; geen gevaarlijke stromingen.

Voor het spotten van dieren in de vrije natuur staan (wat ons betreft) Tortuguero en Corcovado hoog op de lijst. In Tortuguero is er een kans dat de kinderen kunnen zien hoe zeeschildpadden aan land komen. Manuel Antonio is o.a. bekend om het makkelijk kunnen spotten van luiaards. Corcovado is qua ongerepte natuur en wildlife een must om te bezoeken, maar wij denken dat kinderen rond de 5 jaar iets te jong zijn voor dit park. Tenzij zij gewend zijn aan lange afstanden varen en lopen. Er zijn ook accommodaties in het land waar je in de tuin veel dieren kunt spotten bijvoorbeeld bij Heliconia Island in Sarapiquí.

Ook zouden wij een bezoek aan het Rescue Center voor luiaards in Cahuita of het Rescue Center Las Pumas in Cañas opnemen in de route.

Het hoogtepunt van het spotten van wildlife zal ongetwijfeld de gigantische bultrug sprongen zien maken in zee. Deze kans bestaat in het gebied rond het natuurpark Marino Ballena, waar ook vaak dolfijnen zich tijdens een tour laten zien. Je maakt een grotere kans walvissen te spotten in augustus dan in juli.

De beste plek om krokodillen op veilige afstand te bewonderen is de Tárcoles rivier. Soms kun je er meer dan 20 exemplaren tellen die op de rivieroever in de zon liggen. Als je bijvoorbeeld naar het Zuiden rijdt kun je een stop maken bij deze brug.

Ook mag een waterval niet ontbreken in de route. Er zijn veel watervallen in het land waarvan sommige toegankelijker zijn dan andere. Naast de weg naar Sarapiquí (via Catarata de la Paz) kunnen jullie deze waterval bewonderen. Als jullie in Cañas komen (voor bijvoorbeeld een bezoek aan Las Pumas) kunnen jullie naar Catarata Los Llanos de Cortéz gaan. In het Zuiden van het land (in de buurt van Dominical) ligt een schitterende waterval genaamd Nauyaca. Hier kunnen jullie middels een tour met een pick-up komen.

De vulkaan van Rincón de la Vieja is ook een hele mooie bestemming maar zou vanwege de af te leggen afstanden voor jonge kinderen zwaar zijn. De meest toegankelijke en het meest bezochte pad is naar de modderbaden, deze is 3 km lang en het is circa 2 uur wandelen.

Als jullie meer informatie over het spotten van wilde dieren in Costa Rica, natuurpark Corcovado of het natuurpark Manuel Antonio willen lezen dan zijn onze berichten bovenaan als Sticky te vinden.

Succes en plezier met jullie reisvoorbereidingen

Mario en Manon

mooi land hé, Costa Rica?
je weet niet meer waar je moet beginnen en waar eindigen…

In er kader van reizen met kinderen heb ik een vraag.
Er wordt een DTP inenting geadviseerd voor CR. Hoeven kids hiervoor niet extra ingeënt te worden omdat ze meedoen met het rijksvaccinatieprogramma? Of wel? Weet iemand dit toevallig?

Ik heb even het gele boekje van onze kinderen erbij gehaald. Vorig jaar zijn wij in Maleisië geweest, en daar is ook DTP vereist. Onze kinderen zijn toen ‘alleen’ ingeënd voor Hepatitis. De DTP prik was niet meer nodig.

dat soort vaccinaties worden door ggd altijd aangeraden, of het nou echt nodig is vraag ik me wel af. De ggd wil niet de verantwoordelijkheid dragen en is dus gauw genegen je van alles voor te schrijven. Maar als je alleen Costa Rica bezoekt, geen tochten gaat maken naar ver afgelegen binnelanden, drinkwater in een fles koopt, niet eet van vage voedselstalletjes bij bushaltes waar broodjes warm gehouden worden in een glazen kastje dmv een gloeilamp (broedplaats voor bacterien), dan is er niets aan de hand. Goed op hygiene letten is vaak voldoende.

Via Wereldwijzer app

Ik heb de vraag niet gesteld, maar wel bedankt voor de tips. Gaan we zeker meenemen in onze planning.
Johan, ook nog bedankt voor je reactie op onze reisideeen. We zullen het strand iets meer naar het zuiden gaan verplaatsen… Toch ook fijn dat de kinderen kunnen zwemmen als we op het strand zijn. :vak02:
Is het snorkelen bij Cano Island ook iets wat je met kinderen van 6 en 8 jaar kan doen? Of is dat te ver en te lastig snorkelen? Dan hebben we deze winter nog een zwemdoel, leren snorkelen… :slight_smile:

Je kinderen zijn inderdaad erg jong voor een snorkelexcursie naar Caño Island.
Maar iedereen krijgt een zwemvest aan gedurende de snorkelexcursie.
Er zijn excursies vanaf Uvita. De kosten zijn ongeveer US$ 125 per persoon.
Je kunt ook zelf naar Sierpe rijden, dan is het iets goedkoper.
Vanaf Sierpe ga je per boot naar Caño. Ongeveer 2 a 2,5 uur varen.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Een snorkeltour bij het natuurpark Marino Ballena (niet een tour naar Caño eiland) is gecombineerd met het spotten van walvissen en dolfijnen. De kosten van deze tour zullen in 2015 $70 p.p. voor volwassenen zijn (circa 3 uur varen, onder begeleiding van een gids en met aanbod van fruit en water). Voor gezinnen met twee kinderen geldt dat het kind onder de 12 jaar $35 betaalt en het tweede kind gratis mee mag. Voor het spotten van walvissen, schildpadden en dolfijnen wordt gevaren in de kustwateren van het park en voor snorkelen met jonge kinderen wordt gekozen (met oog op de veiligheid) voor de baaitjes van de walvisstaart-formatie. Mocht je vanaf een van de stranden in dat gebied het water in willen gaan weet dan wel dat de oceaan sterke stromingen heeft. Er zijn een paar accommodaties (met bijvoorbeeld een zwembad) met Nederlandse eigenaren in de buurt van Marino Ballena die zeer geschikt zijn voor gezinnen. Eén ervan is Hotel El Mono Feliz van Anja en Otto, ook bekend van dit forum waarop zij nuttige informatie en tips geven voor het plannen van je reis door Costa Rica.

Veel plezier.
Mario en Manon

Het is alweer even geleden dat ik wat geschreven heb. Ik heb alle tips en commentaren (dank daarvoor!!) eens op een rijtje gezet, en ben opnieuw naar onze reisplannen gaan kijken. De meest waardevolle tip die ik meeneem is om niet te snel van plek te veranderen wanneer je met kinderen van 7 en 4 reist. Met dat gegeven, en onze wens om niet het ‘standaard’ rondje te doen heb ik opnieuw de kaart met hoogtepunten bekeken. Omdat ik mij besef dat CR nooit in één vakantie te doen is, heb ik keuzes moeten maken. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie van het volgende aangepaste reisschema vinden:

za Aankomst in San Jose
zo San Jose - Tortuguero
ma Tortuguero
di Tortuguero - Sarapiqui
wo Sarapiqui
do Sarapiqui
vr Sarapiqui - Boca Tapada
za Boca Tapada
zo Boca Tapada
ma Boca Tapada - Tenorio Vulkaan
di Tenorio Vulkaan
wo Tenorio Vulkaan
do Tenorio Vulkaan - Monteverde
vr Montverde
za Monteverde - Ballena
zo Ballena
ma Ballena
di Ballena - San Jose
wo Vertrek naar Amsterdam
do Amsterdam

Ik heb twee vragen die maar blijven rondzingen, en waar ik nog geen antwoord op heb gevonden:

1. Zou je dit programma aanbevelen voor een reis met kinderen. Het is een mix van bekende en minder bekende plekken geworden. Juist die minder bekende plekken lijken mij fantastisch, maar zijn ze ook geschikt voor kinderen. Daarmee bedoel ik in het bijzonder dat het natuurlijk weinig zin heeft om UREN te moeten klauteren om ergens te komen. Onze meiden zijn wel iets gewend, maar zijn uiteindelijk ook maar 7 en 4 jaar;
  2. Welke strandlocatie is het meest slim te nemen. Ik heb geen zin in gevaarlijke onderstromen (iets wat ik vaak lees). Ik heb nu Ballena opgenomen omdat de walvistocht mij erg aanspreekt, maar het is wel wat verder rijden vanuit Monteverde, en ik weet niet of hier onderstromingen zijn.

Groetjes,
Danielle

Hallo Danielle,

Wij denken dat 4 nachten voor Baca Tapada met jonge kinderen te veel zijn. Ook denken wij dat jullie in één dag de mooie plekken van Tenorio/Rio Celeste kunnen bezoeken en de volgende dag daar niet meer hoeven te zijn. Als het jullie idee was om bij Tenorio te verblijven om het gebied te verkennen is het bijvoorbeeld aantrekkelijker om in La Fortuna te overnachten. Vanaf hier hebben jullie veel opties om er een paar leuke dagen met de kinderen van te maken. Wat de strandlocatie betreft; de baaitjes van de walvisstaartformatie (zoals wij eerder noemden) in natuurpark Marino Ballena zijn misschien (naast de stranden van Manuel Antonio) de veiligste plekken in het Zuidelijk gedeelte van het Pacifisch gebied om te zwemmen. Over het algemeen geldt dat de oceanen van Costa Rica hoge golven hebben. Laat kinderen bijvoorbeeld nooit alleen bij de vloedlijn spelen.
Van Monteverde naar Uvita is het circa 4,5 uur autorijden. Als jullie onderweg nog ergens stoppen om te eten en de krokodillen willen bekijken bij de Tárcoles-brug dan zullen jullie circa 6 uur onderweg zijn.

Alvast veel plezier in dit mooie land toegewenst!

Mario en Manon