rondje oostzee naar de noordkaap

Ik ga in juni met een kleine caravan via de Baltische staten en Finland naar de noordkaap. Wat moet ik zeker zien onderweg, en wat moet ik niet vergeten?

Wim.

Wat betreft de Baltische staten kan ik je niet helpen, maar Finland ben ik al enkele keren geweest.

Finland is vooral een land van bossen en meren en in het noorden de toendra, niet zo’n spectaculaire natuur als bvb. Noorwegen, maar erg rustig en heerlijk om bijvoorbeeld in de bossen aan een meertje te gaan staan met de obligate sauna binnen handbereik.

In het noorden heb je o.a. het Lemmenjoki National Park, het Sami (Laps) museum in Inari, het Urho Kekkonen National Park en het Tankavaara gold museum (dit laatste is wel een beetje een toerist trap).

Natuurlijk heb je in Napapiiri de poolcirkel die je oversteekt en niet ver er vandaan het commerciële Rovaniemi (Kerstmandorp), maar misschien wel leuk indien er kinderen bij zijn. Een Rendier farm bezoeken is in die omgeving ook wel mogelijk.

Nog iets zuidelijker heb je het Oulanka National Park waar je kan wandelen of white water raften.

Helemaal in het zuiden heb je natuurlijk Helsinki dat je echt niet mag missen als je zover gaat en er nog niet geweest bent.

Wat betreft de Noordkaap zelf: stel je er aub niet te veel van voor of je zal worden teleurgesteld, het mooiste eraan is de weg ernaartoe, die omgeving is wel mooi. Aan het kruispunt van de tolweg (E69 met de E6) is er een camping waar je de caravan kan laten staan, zodat je alleen met de auto de tolweg en tunnel op kan. Aan de overkant is er een kleine shop met restaurant.

Is het mistig of bewolkt, rij dan niet de betalende parking op aan de Nordkapphallen, je zal namelijk niets zien en de hallen vallen vooral op door hun leegte. Je kan dan beter de auto ergens langs de weg zetten en wandelend naar Knivskjelodden gaan bvb (vissersdorpje)

Yohani :wereld:

1 like

Hallo Yohani, bedankt voor de info, nog een vraag. in 1e instantie wilde ik via west Finland naar het noorden rijden, maar ik kreeg advies om via het oosten van Finland te gaan, is mooier. Kan jij dat beamen?

Gr Wim.

Tja dat is een beetje naar eigen smaak natuurlijk. In het westen heb je de Baltische zee en hogerop in het noorden de bergen, in het oosten rijd je boven Helsinki door het duizend meren gebied.

Je kan ook beide doen natuurlijk, eens het merengebied door wat meer naar het westen trekken. Het land wordt bovenaan sowieso toch ook al smaller.

Als reisgids kan ik je onder andere Scandinavian & Baltic Europe aanraden van Lonely Planet (Engelstalig). In die reeks is er ook nog een aparte gids voor Finland ook.

Yohani :wereld:

1 like

Hallo Yohani, bedankt. Ik zou wel direct al willen vertrekken, maar moet nog een maandje wachten

Gr Wim.

Hallo Yohani, bedankt. Ik zou wel direct al willen vertrekken, maar moet nog een paar weekjes wachten

Gr Wim.