Naar de noordkaap

Wij gaan met de camper naar de noordkaap via de E4 naar Tore of Tornio.
Via Finland omdat de diesel daar iets goedkoper is maar welke route is mooier,korter. En zijn er bovenin genoeg tankstations? Vanaf de noorkaap willen we via de lofoten,Trondheim,geirangeren Bergen weer terug hoe is het met een camper op de pondjes. En het wild kamperen sta je dan met een groepje campers of alleen en hoe veilig is het?
Alle tips zijn welkom.

Hoi,
Dat is een mooie snelle route, ik heb deze zelf gereden. Alternatief kan je ook het noordelijke deel van de E45 of zelfs de gehele E45 nemen. En dan richting Kiruna rijden.

Brandstof tanken in Fins Lapland viel niet mee!

In Torino kon ik nergens tanken met mijn Nederlandse Visa card en ook niet met mijn Maestro bankpas. Gooi dus zo wie zo vol in Lulea, kan je verder nog ergens tanken doe het dan en ga er niet van uit dat er straks nog wel een tankstation zal zijn. In Kautokeino Noorwegen kon ik wel weer tanken, dat is zo’n 550 km van Lulea als je via Finland rijdt. Het prijsverschil in de diesel is op het moment maar 11 cent, in Zweden 1.69 en in Finland 1.58 Euro. niet de moeite om voor in de problemen te komen. Noorwegen is nog duurder met 1,88 Euro

Het wildkamperen is toch vooral bedoeld voor wandelaars. Hier en daar zie je wel wat campers op parkeerplaatsen staan, maar vaak is het verboden daar te overnachten. De Noorse regels met betrekking tot wildkamperen kan je in de links hieronder lezen. Zweden en Finland hebben natuurlijk weer hun eigen wetten en regels.

Een brochure (PDF) van het Norwegian Directorate for Nature Management over het Right of Access en de geldende regels
http://english.dirnat.no/multimedia/…n_eng-2007.pdf

En dan hier nog de officiële wetgeving. De outdoor recreation act van 28 June 1957 op de site van de Noorse overheid.
http://www.regjeringen.no/en/doc/Law…html?id=172932

De ferry’s zijn vaak groter dan ze van afstand lijken, ik heb één keer een camper gezien die in de problemen kwam bij het oprijden van een ferry, maar die camper was dan ook wel heel erg laag.

Onveilig heb ik me nergens gevoeld, maar elk land heeft helaas zijn gekken.

Bedankt voor je reactie en tips