Roadtrip Zuid en Midden Zweden

In september reizen we (vriend en ik) voor 2 weken naar Zweden. De hotels/B&B’s zijn quasi allemaal geboekt. Ik ben nog op zoek naar interessante wegen, tips voor wandelingen en dergelijke.
We zijn nogal natuurgericht en houden wel van nationale parken. (vorige jaren gingen we naar Amerika, waar opvallend meer info over te vinden is op het internet) Wandelingen van enkele uren, kanovaren, fietsen,… alle tips zijn welkom.

Ons reisschema:
Dag 1: België naar Kiel, 's nachts veerboot naar Göteborg
Dag 2: Göteborg naar Mellerud
Dag 3: Mellerud naar Arvika
Dag 4: Arvika
Dag 5: Arvika naar Örebro
Dag 6: Örebro naar Stockholm
Dag 7: Stockholm naar Huskvarna (bewust lange rit, omdat we daar ook wel eens van houden)
Dag 8: Huskvarna naar Värnamo (nationaal park Store Mosse als hoofddoel)
Dag 9: Värnamo
Dag 10: Värnamo naar Kalmar
Dag 11: Kalmar naar Kristianstad (ligt nog niet helemaal vast)
Dag 12: Kristianstad naar Kopenhagen
Dag 13: Kopenhagen naar Ribe
Dag 14: Ribe naar België

Ik denk dat dit qua reistijden wel haalbaar is. Er zitten enkele langere ritten tussen, om dan de dag erna op reistijd te besparen.

Ik zou het eiland bij Kalmar niet overslaan, Oland. Is een eiland wat 138 km lang is maximaal 20 km breed geloof ik. Heb je een klein leuk plaatsje Bornholm. Ekketorp, vikingendorp leuk om te zien.

Zuiden van het eiland is ook leuk om te zien. Veel natuur, noorden van het eiland ben ik niet geweest maar schijnt wel mooi te zijn moet je even opzoeken.

Zijn veel kleine dingen om te zien op het eiland. Kalmar Slott zou ik ook niet overslaan dat is dan wel weer in Kalmar zelf. Zeker leuk om te zien.

Bij Trollhattan heb je het sluizensysteem is wel mooi om te zien. Bij Linkoping moet je even van de snelweg af heb je het Gota kanaal. Met al die sluizen vanaf de berg naar beneden is zeker de moeite waard om te bezichtigen. Richting Ljungsbro.

Richting Kalmar van Varnamo af, heb je het stadje Vaxjo, daar had je geloof ik wel een paar glasblazerijen wat leuk was om te zien. Als ik het goed onthouden heb.

Voor mee info moet je wel is naar de Zweedse sites gaan, vaak kan je er wel uithalen wat er gezegd word.

Op dag 2 zou ik zeker even stoppen in Uddevalla en verder de 172 (richting Bengtsfors) pakken, dit is imo een van de mooiste wegen aan de oostkant.

Ook zou ik vanaf Stockholm niet voor de E4 kiezen, maar ik denk dat je dit qua tijd wel nodig hebt…
Persoonlijk vind ik de route te veel voor 2 weken.

Oland staat op het lijstje, als we er tijd voor hebben, en als het weer die dag wat meewerkt.

Trollhattan staat zeker op het programma. Ziet er me wel leuk uit, dat sluizensysteem. En het Gotakanaal ook, die dag wordt een dagje autorijden, express erin gezet om de dag erna niet veel km’s te moeten doen.

Die glasblazerijen hangt ook af van het weer. Ik heb er al eens bezocht in Duitsland, denk dat het principe wat 't zelfde is. Dus bij slecht weer bezoeken we er een, bij goed weer trekken we de natuur in.

Merci voor de info! :slight_smile:

De dag dat we van Stockholm naar Huskvarna rijden is idd lang, maar dit is bewust gedaan. De dag erna en ervoor is korter. We houden er ook wel van om eens een aantal uur te ‘cruisen’ op de wegen. Ik heb natuurlijk geen ervaring met de Zweedse wegen, maar toch al driemaal een roadtrip in Amerika gemaakt, waarvan 2 volledig zelf uitgestippeld.

Ik had gelezen dat de Zweedse wegen niet zo super zijn, en dat je er meestal max 70 per uur kan rijden. Ook plan ik de route zo weinig mogelijk langs autostrade, liever iets langer dat je ook nog iets ziet onderweg. Daarom al bedankt voor de tip om langs Bengtsfors te rijden, heb ik al aangepast, ging normaal langs Amal rijden.

De definitieve route is nog ietsje aangepast. Als iemand nog tips heeft?

Ons reisschema:
Dag 1: België naar Kiel, 's nachts veerboot naar Göteborg
Dag 2: Göteborg naar Mellerud
Dag 3: Mellerud naar Arvika (via 172 naar Bengtsfors, Arjäng)
Dag 4: Arvika
Dag 5: Arvika naar Örebro
Dag 6: Örebro naar Stockholm
Dag 7: Stockholm naar Huskvarna (bewust lange rit, omdat we daar ook wel eens van houden)
Dag 8: Huskvarna naar Värnamo (nationaal park Store Mosse als hoofddoel)
Dag 9: Värnamo
Dag 10: Värnamo naar Yngsjö (niet langs Kalmar dus, iets korter)
Dag 11: Yngsjö naar Kopenhagen
Dag 12: Kopenhagen naar Kolding
Dag 13: Kolding naar Eschede (duitsland)
Dag 14: Eschede naar Venlo
Dag 15: Venlo naar huis (Venlo omdat naar Floriade te gaan)

Ik kijk er volledig naar uit. Alles is geboekt, nu enkel nog de roadbook in orde maken en dan kunnen we vertrekken. :cheer: