Rio Beni

Beste reizigers,

Op dit moment ben ik mijn reis door Peru & Bolivia aan het plannen. Eenmaal in Bolivia vertrek ik vanuit La Paz naar Rurrenabaque om vanuit daar het regenwoud en de pampa’s in te trekken. Ik vroeg me af of het mogelijk is om eenmaal terug gekomen in Rurrenabaque de Rio Beni (per boot) af te dalen richting Cochabamba? Dit hoeft helemaal geen luxe boottocht te zijn, het liefst niet zelfs.

Graag hoor ik van jullie!

Ik zou het niet weten, maar Cochabamba (op 2550 m hoogte) ligt in ieder geval stroomopwaarts, en ik weet niet of de Beni rivier daar uitkomt als je hem opvaart. Het is in ieder geval een heel eind varen vanaf Rurrenabaque, meerdere dagen in ieder geval.

Ik ben ooit vanuit Rurrenabaque naar Trinidad gegaan met de bus, omdat ik ook geen zin had om terug naar La Paz te reizen. Om de kaart zag ik een weg lopen. Dit bleek echter onverhard, en omdat het veel regende een groot blubberbad, waar de bus niet harder dan 20 km per uur ging… Mijn les van toen: op kaart kunnen routes soms heel logisch lijken, maar het is Bolivia dus je weet nooit hoe lang het duurt als je je buiten de ‘bekende’ routes begeeft. Heeft op zich ook wel weer wat natuurlijk…