Reis Bolivia/Peru, grens over bij Rurrenabeque?

Hallo, mijn vriendin en ik gaan in januari vijf weken reizen in Bolivia en Peru. De planning ongeveer is in 2 weken van Santa Cruz naar Machu Picchu, inca trail en in 2 weken naar Lima. Mijn vragen gaan over Bolivia, maar alle tips zijn uiteraard welkom! We landen in Santa Cruz.

  • Santa Cruz
  • Sucre
  • Potosi
  • (Tarija overslaan of wel doen?)
  • Uyuni
  • (van Uyuni naar La Paz, trein of bus?)
  • La Paz
  • Rurrenabeque

Vanuit Rurrenabeque willen we graag naar Peru. Waar en hoe moeten we de grens over? En kunnen we rechtstreeks naar Cuzco of hebben jullie tips die we onderweg nog moeten aandoen?

Groeten Henk!

Als het al mogelijk is om van Rurrenabaque door de jungle naar Peru te reizen (en waarschijnlijk in Puerto Maldonado uit te komen), wordt het een helse survivaltocht van vele dagen (of weken) door een soort terra incognita. Er loopt namelijk geen doorgaande weg, en het gebied is nogal ontoegankelijk.

(De kaart erbij pakkend) varend zou je over de Beni rivier naar Riberalta kunnen, en dan via de Rio Madre de Dios stroom opwaarts Peru kunnen binnen varen, en dan in Puerto Maldonado de bus naar Cuzco pakken. Dan ben je ook wel klein weekje onderweg, als je al een boot vindt waarop je mee kunt.

Er zit dus weinig anders op dan terug te vliegen naar La Paz, en vanaf El Alto (daar landt je) een bus je richting Copacabana te nemen en via Puno naar Cusco te reizen. Dit gaat relatief snel, want je rijdt over de Altiplano, de hoogvlakte die bijna net zo plat is als Nederland. Van Cusco kun je dan naar Arequipa en vervolgens weer omhoog richting Lima. Die route is niet zo gek.

Trouwens wel een goed plan om Santa Cruz te starten en dan vanaf Lima terug te vliegen. Tarija zou ik overslaan. Ligt ook niet helemaal op de route. Het is wel een leukere stad (met lekker klimaat) dan Potosi en Uyuni, maar dan zou ik een dagje meer in Sucre blijven.

Ja, vond een mooie ticket voor onder de 1000 aankomst Santa Cruz vertrek Lima. Erg veel zin in!

Die dagen hebben we inderdaad niet, al klinkt het als een mooi tripje :wink: Kijkende naar de kaart is het dus niet mogelijk om, iets simpeler dan een heftige survival tocht, rechtstreeks van Rurrenabeque richting Pelechuco of Puerto te reizen? Er vanuit gaande dat je ten noorden van Titicaca ook de grens wel over kan, weet iemand dit? Zo op de kaart lijkt dit een logischere route.

Ik denk inderdaad dat ik Tarija dan maar over sla, bedankt!

Volgens mij kan je bij Caranavi uitstappen (bus naar La Paz), van daar langs Mapiri naar Puerto Acosta en daar de grens over? Lijkt wat omslachtig als ik denk aan een vliegtuig of bus naar La Paz maar als ik hemelsbreed kijk naar Cuzco lijkt het niet zo gek…

Van Mapiri naar Puerto Acosta wordt wel een lastig traject schat ik. Als er al een doorgaande weg door ‘las Yungas’ (overgangsgebied Amazone - Andes) richting Altiplano (Puerto Acosta) gaat, is die onverhard, in slechte toestand en heb je waarschijnlijk een landcruiser nodig om het te halen. Hemelsbreed zegt hier ook niet zoveel want je gaat 4000 meter omhoog.

Je kunt wel ten noorden van Titicaca de grens over, maar dit is geen gangbare route. Ik ben in 2008 ooit tot Puerto Acosta gereisd, een groot deel van de route was toen wel asfalt, maar daarna is alles onverhard. Er gaan ook alleen maar lokale busjes op dit traject. Je zou het kunnen doen voor de reis zelf, maar het is niet sneller.

Van Rurrenabaque naar La Paz zou ik wel vliegen. Het is zo’n 18 uur hobbelen met de bus.

La Paz - Puno is 5 a 6 uur (+ 1 uur tijdswinst vanwege tijdsverschil). Puno - Cuzco zo’n 6 uur, dus dat gaat allemaal vrij vlot.

1 like

Ok, dat is duidelijk. Dan geef ik het op :slight_smile: Bedankt, nuttige informatie. Klinkt inderdaad niet zo lang, zo onderlangs…
En van Uyuni naar La Paz, met de bus of met de trein?

Bus is het snelst, die kan je gelijk 's avonds nemen (Uyuni zelf is niet echt de moeite waard om te blijven). En anders de trein naar Oruro. Meer info hierover: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=101935

Ok, vliegen ook een goede optie zie ik…

Bedankt voor alle informatie allemaal, heeft veel geholpen!
Nu Peru vorm geven…

Bolivia en Peru beiden zijn heel erg goed. deze plaatsen zijn een must om te bezoeken. Ik ben al naar Peru, maar Bolivia zal mijn volgende reisbestemming. Peru is gewoon geweldig. Hou van deze plek. Bedankt voor de draad. Vind het erg leuk. :slight_smile:
Bezoek:
lloret | spanje

Dankje Eric. Ik moet me nog verdiepen in Peru… Heb je tips?

je kunt wel via Bolivia naar Peru via de ruta 18, maar die wordt niet veel gebruikt. Bbeter kun je via Brasileia (Brazilie) gaan en dan via Iñapuri Peru binnenkomen.Is een erg mooie route trouwens.