rijbewijs voor Bali

Hallo,

In maart 2018 wil ik naar Bali. Ik wil het eiland met de auto verkennen. Ik weet dat veel mensen zelf rijden niet aanraden, maar ik woon in China en rij hier al jaren auto in het chaotische verkeer. Maar dat ik in China woon is ook meteen mijn probleem.

Om te rijden in Indonesië heb ik een internationaal rijbewijs nodig. Die van mij is echter afgelopen jaar verlopen. Ik heb wel een geldig Nederlands en Chinees rijbewijs.

Ik heb bij de ANWB, bij het consulaat in China en bij de RDW gevraagd, maar sinds 13 december 2017 is de regelgeving in Nederland veranderd en kan je alleen nog persoonlijk een internationaal rijbewijs ophalen bij een ANWB kantoor in Nederland. (gelegaliseerde kopie van mijn rijbewijs opsturen en mijn ouders daarmee een internationaal rijbewijs op laten halen bij de ANWB kan dus niet meer).

Kan je op/bij het vliegveld van Bali snel en makkelijk een SIM (Indonesisch rijbewijs) krijgen? Zodat ik daarna gelijk met een huurauto van het vliegveld kan vertrekken? Hoe?

of

kan ik op/bij het vliegveld snel een internationaal rijbewijs verkrijgen? of iets van dien aard?

:chin:

Heb afgelopen augustus nog bij de anwb een nieuw internationaal rijbewijs aangevraagd voor mijn man en geen probleem . Op het vliegveld van Bali denk ik niet dat het je gaat lukken . Probeer het eerst even via je ouders bij de anwb.

mijn ouders zijn bij twee ANWB winkels langs geweest en bij beide kregen ze het niet mee. Het kan helaas alleen persoonlijk wordern afgehaald.

Een Indonesische rijbewijs kun je alleen krijgen als je een verblijfsvergunning (KITAS/KITAP) hebt. Met een tijdelijk visum (bijvoorbeeld toeristenvisum) is dit, officieel tenminste, niet meer mogelijk. Zie ‘Zelf scooter- of autorijden in Indonesië’.

Kun je, als je een Chinees rijbewijs hebt, geen Chinees internationaal rijbewijs aanvragen?