Komende zomer wil ik met drie vrienden naar Indonesie gaan. Delen van het land zijn volgens mij redelijk met ov te bereizen, maar andere delen zijn moeilijk. We wilden de wat moeilijkere delen daarom met de motor doen. (Dit hebben we afgelopen zomer in India gedaan en het bleek een hele praktische en fijne manier om op alle plekken te komen waar weinig verkeer naartoe gaat.) Ons probleem is dat we geen motorrijbewijzen hebben. Drie stuks van ons hebben wel een rijbewijs voor de auto. In India was het helemaal geen probleem om geen rijbewijs te hebben. in Indonesie schijnt het echter nodig te zijn om een echt motorrijbewijs te hebben. Weet iemand in hoeverre dit gecontroleerd wordt in de landelijke gebieden? En hoe reageert politie waarschijnlijk als iemand alleen een autorijbewijs heeft? Verder is het misschien mogelijk om in Indonesie in korte tijd (binnen een paar dagen) een motorrijbewijs te halen? Heeft iemand hier ervaring mee? waar kan ik hier informatie over vinden?
Ik hoop dat jullie hier iets over weten.
Persoonlijk zou ik je dit erg afraden. Mensen rijden hier erg anders dan in Nederland. Wanneer je s hade rijdt is de kans groot dat jij daar voor opdraait. Wanneer je blank bent ben je nl. Erg rijk in de ogen van veel Indonesiërs. Ook zijn soms door de erosie sukken weg gedeeltelijk weggeslagen. is niet duur om een auto met chauffeur te huren…
Sent from my GT-P5110 using Wereldwijzer Reisforums mobile app
Ja, het verkeer zal wel niet al te best zijn. Dit bleek in India eigenlijk geen probleem te zijn, omdat we echt alleen in afgelegen gebeiden reden. Dat is wat we nu ook willen doen. Maar als we de juiste papieren hebben is alles net wat relaxter natuurlijk. Chauffeur is een goede suggestie. Daar ben ik persoonlijk niet echt fan van, omdat hij zich vaak (zeker in het begin) met vanalles bemoeit is mijn ervaring en taxi’s kunnen natuurlijk op minder plekken rijden.
In Indonesie wordt in de landelijke gebieden over het algemeen niet of nauwelijks gecontroleerd maar op de doorgaande wegen en in de stedelijke gebieden wordt wel met enige regelmaat gecontroleerd (op rijbewijs, verzekering en helm). Als ze je aanhouden ben je de sjaak en als je een aanrijding veroorzaakt zal je alles zelf moeten betalen en ben je niet verzekerd. Je zal dan niet alleen de kosten voor het repareren van de brommer moeten betalen maar ook de eventuele medische kosten van jezelf en de andere partij etc. Politie wordt er dan bijgehaald en dan kan je met een hele Indonesische familie incl. (corrupte) agenten gaan onderhandelen en geloof me: dat is geen feest.
Om je rijbewijs in Indonesie te halen zal je op z’n minst goed Indonesisch moeten spreken en een Indonesische ID card moeten laten zien.
Auto met chauffeur is prima te doen en kost je ongeveer zo’n 40 euro per dag. Het beeld wat je van chauffeurs hebt, klopt niet. In Indonesie is men gewend aan toeristen en men zal over het algemeen stilzwijgend hun werk doen. Als je aangeeft dat je informatie of tips wilt, zullen ze je die geven en als je wilt kan je ze uitnodigen om bijv. mee te eten. De meesten zullen dat vriendelijk afslaan en liever bij hun auto blijven (de meesten doen dan een dutje) of iets bij een lokaal restaurantje eten.
Indonesie is totaal niet met India te vergelijken. In Indie werd ik knettergek van de mensen die de hele dag opdringerig aan me liepen te trekken. In Indonesie zal men iets aanbieden maar als je aangeeft iets niet te willen zullen ze dat respecteren.
Ik heb hier in België op het stadhuis een Internationaal rijbewijs gehaald en heb in Bali geen problemen als ze mij controleren .
ze gaan natuurlijk iets anders zoeken om je een boete te kunnen laten betalen ( lees boete als zakgeld politie agent )
maar ik praat er mij dan wel uit .
Dus internationaal rijbewijs en in de steden helm dragen .
Er worden op Java boetes uitgedeeld voor het rijden op een brommer/motor zonder geldig motorrijbewijs. In de omgeving van Yogyakarta bedraagt de boete idr 100.000 (en gedoe) per overtreding.
Of dit bedrag overal gehanteerd, weet ik niet (en zou zomaar per locatie en/of overtreder) kunnen verschillen.
Ik ben twee jaar geleden op Java, Bali en Lombok geweest en meermaals een scooter gehuurd. Het verkeer is inderdaad compleet anders dan in Nederland maar gevaarlijk vind ik het niet (overigens niet in de grote steden gehuurd). Weet wel dat je de wet overtreedt en bij een ongeluk inderdaad het haasje bent (financieel). Op Bali ben ik bij een roadcheck staande gehouden en mocht ik betalen. Feitelijk kun je gewoon onderhandelen over de boete…
Gewoon een internationaal rijbewijs bij de ANWB opvragen kosten 19 euro.
Wat zelf rijden in Indonesie betreft, ga eerst een wat oefenen in Parijs tijdens spitsuur.
Begin nooit met links rijden wanneer het rustig is, voor je het weet rij je rechts.
Veroorzaak je een ongeluk kun je erop rekenen dat jij altijd schuldig bent, want jij bent rijk.
Tijdens een ongeval met een Balinees en een Australier : Balinees zegt tegen die Australier : als jij hier niet was geweest , was dit ongeluk niet gebeurd.