Ik heb een vraag betreft het autorijden in Curacao. Mag ik met mijn Ned. rijbewijs 5 maanden autorijden in Curacao, of moet ik daarvoor een bewijs bij het ANWB aanvragen (buitenlands rijbewijs, €10 geloof ik)? En moet je voor het mogen rijden van een auto een bepaalde leeftijd bereikt hebben? Of enkele jaren je rijbewijs hebben? Ik heb hem inmiddels 4 jaar. Daarnaast nog een vraag: wat is een betere optie; huren of kopen? Wanneer je een auto koopt moet je natuurlijk ook belasting en een verzekering betalen. Of zit dat in Curacao ook weer anders? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes Maartje
ps. als iemand nog een goedkope optie weet voor het autorijden; Vanaf 27 augustus zit ik, samen met een vriendin, op Curacao!:dag:
Hi Maartje, als je 5 maanden blijft is kopen wel voordeliger. Je zit dan wel met een paar punten zoals:
-belasting
-verzekering
-evt. keuring auto
Huren is gauw zo’n 750 per maand.
Bij koop is het onderhoud uiteraard wel voor je zelf, daarmee moet je wel rekening houden als je een oud barreltje wilt gaan kopen rond 2 tot 3000,-
Je zou zeker in die periode iets kunnen krijgen. Aan het eind van je stageperiode kun je hem weer verkopen en heb je voordelig gereden als het meezit!
Meestal huurt men de 1e week even om de koopauto te gaan zoeken. Je moet er toch in rijden etc.
Je kunt gewoon met je Ned. rijbewijs rijden voor die periode, ik heb daar nog niet anders over vernomen zelf.
Heel veel plezier op het eiland hoor. En heb je nog vragen, mag me altijd mailen,
Op zich misschien een leuk idee, maar of het werkt. Hoe ga je het doen in je vrije tijd? je doet hier werkelijk alles in dat blikken ding hoor!! Afhankelijk zijn wat vervoer betreft is niet prettig hierzo!
Ooit dit eens ergen weg geplukt van een internetsite, soms iets overtrokken, maar 98% klopt helemaal!!
Verkeerstips
Op een T-kruising heeft het doorgaande verkeer altijd voorrang.
Bijna nergens heeft rechts voorrang behalve op gelijkwaardige kruisigingen, (daar zijn er niet zoveel van). Meestal heeft de grootste weg voorrang.
Meestal rijdt het verkeer harder dan 70 km/u, zelfs als dit niet is toegestaan. Als u zich aan deze gewoonte aanpast en ontspannen rijdt, zult u niet veel problemen ondervinden. Laat u zich vooral niet opjagen door het gewone verkeer. Zij passeren u toch wel.
U wordt zowel van rechts als van links ingehaald (ook met hoge snelheden). Wij raden u dan ook aan niet steeds van baan te wisselen. Het normale verkeer houdt daar geen rekening mee, houd uw eigen baan aan.
Wees bedacht op auto’s die zo maar ineens stoppen midden op de rijbaan. Het kan zijn dat iemand een bekende heeft gezien en deze even wil groeten. Het kan ook mogelijk zijn dan men zich heeft gerealiseerd dat een afslag is gemist of men helemaal verkeerd is gereden en wil op dat moment omdraaien. Ook wordt er vaak getoeterd. Niet te snel schrikken behalve als de toeter erg lang aanhoudt of zeer snel nadert.
Afstand houden is hier een gouden regel waar u zich zeker aan moet houden, veel van onze inwoners vinden het niet normaal dat zij hun remlichten laten maken mochten deze kapot zijn. Het kan ook zijn dat deze simpelweg niet worden gebruikt. Hier komt u pas achter als u in de kofferbak van uw voorganger zit. Als een knipperlicht al brand hoeft dat niet direct te betekenen dat men daadwerkelijk afslaat.
Als het op Curaçao begint te regenen, dan dient u niet harder te rijden dan 30 a 40 km/u. Ga er vanuit dat het geijzeld heeft: Het is hier dan spekglad. Grote afstand houden is zeer raadzaam. Pompend remmen en hopen dat de persoon achter u hetzelfde doet.
Het kan zijn dat de weg geblokkeerd wordt door twee auto’s waarvan de chauffeurs een praatje aan het maken zijn, wees geduldig… na een tijdje zullen zij wel weer doorrijden.
Als u van plan bent te stoppen is het verstandig een paar keer uw rem aan te raken en te kijken in uw achteruitspiegel of de persoon u wel heeft gezien. Men kijkt hier vaker naast de weg dan op de weg.
Iedere rotonde heeft zijn eigen regels, deze staan ook niet altijd aangegeven. Op sommige rotondes heeft alles wat van rechts komt voorrang, sommige rotondes alles wat op de rotonde zit. Soms ook de helft wat van rechts komt en de andere helft wat al op de rotonde zit. Kijk dus goed uit wat uw voorganger doet en als een auto erg hard aan komt rijden, mag u er gerust van uitgaan dat deze voorrang heeft.
Rode lichtrijders hebben we hier ook, als het groen wordt checkt u eerst even of bij het vorige groene (dan rode) stoplicht iedereen daadwerkelijk is gestopt.
Ook Curaçao kent dronken automobilisten, vooral in de weekenden en zeker aan het einde van de maand. Feestdagen zoals oud en nieuw en carnaval zijn ook erg populair. De politie heeft meestal iets beters te doen dan mensen te stoppen wegens dronkenschap, de meeste dronken chauffeurs rijden vaak heel zachtjes en voorzichtig en blijven vaak in hun baan, of trachten dit te verwezenlijken. Als u zo iemand tegenkomt probeer hem dan niet te passeren maar blijf achter hem/haar op grote afstand.
Als de chauffeur een arm uit het raam heeft hangen, een beetje gestrekt, wil betekenen dat hij/zij wil stoppen, remmen, heeft ruimte nodig, wil achteruit, wil afslaan, wil draaien of alleen even wil parkeren.
Curaçao kent vele eenrichtingsverkeerwegen, vooral in Willemstad. Het is heel goed mogelijk dat deze verkeerd worden gebruikt en er dus tegen de richting in wordt gereden.
Ongeveer 5% van de weggebruikers is onverzekerd.
Als u een aanrijding heeft belt u altijd de politie en/of roadservice 144/199. Maak geen persoonlijke deals met de tegenpartij want die is vaak niet te vertrouwen. Zij gaan er vanuit dat u toch maar een toerist bent en na een paar dagen niet meer op het eiland bent.
Als er een auto kapot gaat, laten veel mensen deze exact staan waar deze kapot ging, met of zonder motorkap omhoog, met of zonder benen die er onderuit steken, met of zonder paniekverlichting.
Probeer geen hagedissen te ontwijken. 9 van de 10 keer calculeert het beestje de snelheid perfect in het en haalt het. Als u remt, dan is de kans vele malen groter dat de hagedis het niet zal redden.
Altijd vaart minderen als u geiten aan de kant van de weg ziet. Zij steken vaak de weg over en houden geen rekening met het verkeer. Vaak weten ze zelf niet waar ze naartoe gaan. Als zij halverwege zijn gaan ze bekijken of het gras aan de overkant echt wel groener is, zo niet dan besluiten ze weer terug te gaan.. of toch niet… Nee toch wee heen, nee toch weer….
Piepende remmen is een vrij normaal verschijnsel, ander wegdek.
Gouden Regel: Nooit voorrang nemen, ook al heeft u die wel.