Reportage maken

Hallo iedereen

In september reizen mijn vriend en ik voor 3 weken naar Sri Lanka en we hebben er nu al ongelofelijk veel zin in! We gaan een rondreis maken, maar een route ligt nog niet vast want:

Nu is het zo dat ik tijdens onze vakantie graag een reportage/mini-documentaire zou maken over (iets) in Sri Lanka.
Ik heb nog niet veel research gedaan naar mogelijke onderwerpen, maar dacht dat mensen op dit forum misschien ideetjes kunnen hebben?

Had al gedacht aan iets rond de verschillende opvangcentra en weeshuizen voor olifantjes, maar het kan vanalles zijn! Heb jij na je reis door Sri Lanka nog vragen over iets of is er iets dat je misschien aan de kaak wil stellen? Is er een plek die een reportage waardig is volgens jou? Laat mij dan zeker iets weten!

Mocht iemand nog andere tips hebben voor ons, laat maar horen!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Jana

Hoi Jana,

Aan wat voor insteek zit jij te denken? Aan de kaak stellen klink alsof je dieper in wil gaan op misstanden in de toeristenindustrie, touristtraps etc. Of wil je meer andere onderwerpen belichten, zoals de verschillende geloven en culturen op dit kleine eiland? Of juist de natuur en hoe de gemiddelde Sri Lankaan daar in staat? Ik kan zo tientallen onderwerpen bedenken.

Gr. Taco

Hey Taco

Ik was idd zelf al aan het denken aan een reportage over de overblijfselen van de kolonisten (zoals het katholieke geloof in Negombo vb) of iets over de verschillende weeshuizen en opvangcentra voor olifanten en het verschil (tourist trap, goed verzorgd/geldklopperij, …) tussen de verschillende centra.

Ben al paar keer door C-Amerika gereisd en daar vind ik mijn weg wel, maar de reis naar Sri Lanka wordt m’n eerste keer naar Azië, dus ik zie een beetje de bomen door het bos niet meer.

Alvast bedankt voor je antwoord!

Grtjs
Jana

Hoi Jana,

Er staan heel veel overblijfselen en vaak ook complete gebouwen van de Nederlanders en de Engelsen, van de Portugezen minder (alleen de achternamen, zoals Fernado). Kolonisten zijn het niet geweest. In het geval van de Portugezen een combinatie van handel/veroveren/geloof opdringen, in het geval van de Nederlanders handel (VOC) en in het geval van de Engelsen overheersing. Sri Lankanen zijn in het algemeen meer dan vriendelijk naar Nederlanders en hebben ook veel Nederlandse gebruiken, wetten en zelfs namen (aardappel bijvoorbeeld) overgenomen van de Nederlanders. Hun nationale sport is uiteraard wel Engels: Cricket. Maar bovenstaand is wel erg kort door de bocht, maar hier is heel veel over te lezen op internet. Het lijkt mij ook gaaf om naar aanleiding van grafstenen, namen en andere overblijfselen de geschiedenis van de Nederlanders uit de Gouden Eeuw verder uit te zoeken en kijken of er nog familie in Nederland leeft die daar weet van heeft.

Over de verschillende geloven kan je natuurlijk ook een documentaire maken. Alle grote godsdiensten zijn aanwezig op dit eiland en worden soms ook op het zelfde terrein beleden (Kataragama). Daarnaast is Adam’s Peak ook bijzonder, de voetafdruk van Lord Boeddha, van Shiva of van Adam dus door diverse grote godsdiensten is dit een heilige plek. Onderga het geluid van de drums in de Tempel van de Heilige Tand, ga een kleine Hindoe tempel bezoeken tussen de theeplantages, zie de Moskee van Galle. Mogelijkheden genoeg.

Olifantenopvang, tsja Pinawalla is natuurlijk al slecht in het nieuws geweest. Een andere opvangcentrum is het ETH, die wij dus steunen met Vrienden van de Olifant (www.olifanten.org), daar kunnen we wel zorgen dat je echt alles krijgt te zien (mits het past in het schema van de dierenarts). Maar je kan natuurlijk meer onderzoek hierin doen, zoals hoe het gaat met tempelolifanten of olifanten in de toeristenindustrie. Ik ben bang dat daar nog wel eens het mis is.

Het weeshuis die wij supporten laten je ook alles zien. Daar is ook alles meer dan goed geregeld. Andere weeshuizen ken ik zelf zo niet, al zullen ze er zeker zijn.

Een ander, zeer interessant onderwerp, zijn de Vedda’s. Dat zijn de oorspronkelijke bewoners van Sri Lanka. ik kan daar veel over vertellen, maar wiki gaat sneller: Vedda - Wikipedia

En nog een mooi onderwerp: De edelstenen, al duizenden jaren lang levert Sri Lanka de mooiste edelstenen. Het zoeken in de rivieren, de mijnen, het bewerken, de handel, de mensen die zich daar mee bezig houden. Ook heel mooi voor een documentaire! Ik denk dat ik je wel in contact kan brengen met één van de belangrijkste spelers in die markt. Of hij wil meewerken weet ik niet, hij houdt zich erg op de achtergrond.

Ik kan er nog wel wat bedenken, maar wellicht dat je hier al ideeën over opdoet!

gr. Taco

Hey Taco

Superhard bedankt voor de hulp! Ik ben momenteel het onderwerp “overblijfselen van Portugal/Nederland/Ver.Koninkrijk” aan het uitspitten, maar ik kijk zeker ook nog naar de andere dingen die je voorstelde vooraleer ik de knoop definitief doorhak.

Woon jij in Sri Lanka?

Groetjes,
Jana

Hoi Jana,

Nee (nog) niet. Maar we zitten er wel gemiddeld 1 1/2 maand per jaar i.v.m. het reisadviesburo van mijn vrouw. Heel vervelend, maar niet heus :slight_smile:

Groetjes,

Taco