Ik wil de komende zomer een grote reis maken door Oost-Europa. De voorlopige reisroute is Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Macedonië, Kosovo, Albanië, Montenegro, Kroatië terug naar Nederland. Vooral na Hongarije wil ik zoveel mogelijk gebruikmaken van secundaire/hoofdwegen in plaats van snelwegen. Dat lukt vrij aardig, maar nu heb ik een probleem. Ik ben op een gegeven moment in Skopje en wil naar Petrovac na Moru (nog in Albanië, op grens Albanië en Montenegro). Dit wil ik doen door vanaf Skopje te reizen naar Prizrin in Kosovo en vervolgens de R7/E851 tot Kukës. Dan wil de secundaire weg via Pukë naar Shödër en daarna naar Petrovac na Moru. Maar nu de vraag: 1. Is deze secundaire weg goed te berijden voor een ouder echtpaar, dat geen behoefte (meer) heeft aan gevaarlijke wegen? 2. Wie weet een overnachtingsadres (hotel, B en B, pension) op deze route. De enige die ik tot dusverre gevonden heb is in Prizrin, maar dat ligt toch wat te kort op Skopje, waar we daarvoor overnachten.
Beste Tromviel,
Wat een mooie route zeg!
Ik kan je eigenlijk alle informatie wel geven want ik woon op dit moment in Tirana.
De weg van Kukes naar Prizren is een hele nieuwe snelweg door de bergen, prachtige weg en snel! Je zou eventueel in Kukes kunnen overnachten in hotel Amerika of in Puka in hotel Turizmi Puka. De weg tussen Kukes en Puka ben ik zelf nooit geweest, ik zou de weg van Kukes naar Lezha en dan omhoog naar Shkodra aanbevelen, deze weg is iets beter (geen snelweg meer) maar toch nog wel secundair (eigenlijk alle wegen in Albanie behalve de snelweg tussen Prizren en Kukes). Je zou eventueel ook in Lezha of in Shkodra kunnen overnachten, maar dit is wat ver vanaf Skopje, ik denk dat Hotel Amerika in Kukes het beste is en dan de volgende dag door richting Petrovac (Petrovac is Montenegro, ligt tussen Budva en Bar).
Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik dat graag.
Jorik
Dag Jorik, Eerste vraag: Je noemt Puka. Ik neem aan dat deze plaats dezelfde is als Pukë? Tweede vraag: Is de door jou aanbevolen weg van Kukes naar Lezha en dan omhoog naar Shhoder mooi qua uitzichten en natuurschoon? (Die tussen Kukes via Pukë naar Shkoder leek mij mooier, maar die ken je dus niet. Wie wel graag nog informatie?)? Derde vraag: Is hotel Amerika een beetje aardig om te verblijven? Vierde vraag: Klopt het, dat de route Prizren naar Petrovac via de door jou aanbevolen weg (via Lezha en Shkoder) naar Petrovac ongeveer 4 uur aan reistijd vergt? Vijfde vraag; Is het veilig reizen in Albaniè? Ik Ik wil je alvast hartelijk bedanken voor je antwoorden tot dusverre en mogelijk nieuwe antwoorden, die mij verder op weg helpen. Met hartelijke groet Tiny
Hoi Tiny,
- Klopt Puka en Puke is dezelfde plaats. 2) Qua natuurschoon is deze weg ok, maar ik neem aan dat de weg die je had aangegeven te willen doen mooier is, maar ik weet dus niet hoe begaanbaar deze weg is, ik zal het proberen na te vragen voor je. 3) Ik heb de kamers niet gezien, alleen in het restaurant gegeten, maar op de fotos te zien is hotel Amerika niet verkeerd en mooi uitzicht vanaf de bar op het dak van het hotel. 4) De reistijd is altijd lastig aan te geven in Albanie, normaal gesproken als ik iets opzoek met reistijd via het internet, tel ik er altijd een uur bij op, dus hou maar een beetje 5 uur aan. 5) Albania is superveilig, gastvrij en niks om je zorgen over te maken.
Groetjes Jorik
Dag Jorik, Erg bedankt voor je informaties. Ik weet in elk geval al een hoop meer en dat het goed doenbaar is om deze route te rijden, ongeacht of we nu de ene of de andere weg nemen. Maar als je nog zou willen nagaan of die weg van Kukes via Puke naar Shkoder en dan vervolgens naar Petrovac goed begaanbaar en vooral veilig qua weg is stel ik dat zeer op prijs. Met hartelijke groet intussen, Tiny.
Hoi Tiny, Ik heb het even nagevraagd en de weg van Kukes via Puka naar Skodra en dan naar Petrovac is goed te doen, geen problemen met deze weg. Veel plezier met deze route en mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik dat graag. Groetjes Jorik
Dag Jorik, Heel heel hartelijk bedankt voor je inspanningen. Ik laat je t.z.t. weten hoe onze reis afgelopen is en vooral ons reizen door Albanië. Misschien kom ik in een later stadium terug voor nog wat tips. Intussen nogmaals bedankt en met hartelijke groet, Tiny