Reizen met leerplichtige kinderen

Graag zouden wij meer informatie willen over hoe je vrijstelling voor de leerplicht regelt voor als je een jaar op reis gaat met schoolgaande kinderen. Wij zijn op zoek naar goede voorbeelden en oplossingen hoe gezinnen de vrijstelling voor hun kinderen hebben geregeld.

Alvast bedankt

Check de wereldschoolsite of bel ze met de vragen de je hebt 23 oktober is er een open dag…
Ik ga zelf met mijn dan 12 jarige zoon(juni 2011) en heb eigenlijk alle info van de wereldschool. Hoe oud zijn je kind(eren)?
Hoe lang ga je? Dat zijn wel belangrijke punten die de situatie en maatregelen bepalen.

1 like

Bedankt voor je reactie.
Wij zijn in het voorjaar al bij de wereldschool geweest. Onze kinderen opgeven op de wereldschool met als reden een jaar een sabbatical is niet voldoende voor de officier van justitie. Leerplicht geeft aan dat de kinderen bij de wereldschool geen school kunnen bezoeken en dit is een van de voorwaarden van de Nederlandse leerplicht. Een sabbatical is geen gewichtige reden om vrijstelling voor de leerplicht te krijgen. Ik weet dat we niet de eerste zijn die voor een jaar op reis willen met hun kinderen, vandaar mijn vraag om voorbeelden van hoe andere ouders dit hebben aangepakt.
Onze kinderen hebben in 2011 de leeftijd van5, 7 en 9 jaar.

Hoi,

leuk om te lezen dat jullie je ook niet laten weerhouden van het reizen met kinderen!
Wij gaan over vier weken met onze twee zonen van 12 en 17 jaar ( middelbare school) op wereldreis, we denken rond de tien maanden weg te blijven. We hebben vooraf veel uitgezocht. Net als jullie ook contact met de wereldschool, zelfde verhaal: het is niet officieel geaccepteerd als Nederlands onderwijs. Daarnaast vinden wij het behoorlijk veel geld om op die manier je lesstof bij te houden.
Allereerst: veel hangt af van je leerplichtambtenaar, gek genoeg. Die van ons vond ons initiatief heel mooi, maar dat komt ook omdat ik aangaf dat we de reis gebruiken om contacten te leggen met projecten en mogelijke vacatures voor een baan in de toekomst. Wij hebben al eerder lang in het buitenland gewoond, vandaar. Maar met een goed verhaal, dus een rede opvoeren die verder gaat dan: we willen gewoon wat van de wereld zien" kom je al een heel eind. En als je de ambtenaar “mee” hebt is de controle minder strikt.
Wettelijk heb je nu twee opties:
ofwel je schrijft jezelf uit als inzittende van Nederland. Dat heeft op zich weinig consequenties als je niet afhankelijk bent van een uitkering. Je verliest er alleen je kinderbijslag mee, en als je langer dan een jaar weggaat bouw je in dat jaar geen aow op. Uitschrijven heeft zin als je langer dan 8 maanden weggaat, dan heeft de staat niets meer over je te zeggen en kun je zelf bekijken hoe je de kinderen wilt lesgeven.
Een tweede optie is om adressen te verzamelen van schooltjes in verschillende plaatsen die je wilt bezoeken, die aan te schrijven en te vragen of je kinderen daar evt een paar dagen naar school mogen ofwel, of ze als school akkoord gaan met het doorgeven van de adressen aan de leerlplichtambtenaar. Op die manier hebben wij op vijf plaatsen adressen en goedkeuringen bemachtigd. Meestal maakt het de scholen niet uit om aan zo’n verzoek mee te werken.
Tot slot kun je ook nog proberen de leraren van je eigen school in nederland mee te laten werken en af en toe lesopdrachten te sturen. Dit in combinatie met verschillende adressen was voor ons voldoende.

Heel veel succes!
Caroline.
NB: kijk ook eens op de websites van Digischool en bij Edufax.

l

Beste Caroline,

Heel erg bedankt voor je reactie. Spannend en leuk jullie gaan over vier weken al weg!
Ook wij willen los van een jaar reizen bezig zijn met werken in het buitenland en hebben al een paar opties lopen voor werk in twee verschillende landen. We zijn momenteel bezig om een goede brief te maken voor de leerplicht en de officier van justitie.

Mag ik ook vragen hoe jullie contact hebben gezocht met scholen in het buitenland. Wij zouden namelijk op zoek kunnen gaan naar scholen in de buurt van de eventueel toekomstige werkplekken.

Groet en veel plezier met jullie reis.
Poldy

dag Poldy,

als je ook werkplekken wilt gaan zoeken maakt het het allemaal nog makkelijker. Zoek gewoon op internet naar scholen in een plaats dicht in de buurt, dan bel of schrijf je die aan met je vraag. Vaak is er ook een email-adres. Je kunt voorstellen dat je kinderen daar mee mogen lopen tijdens (wat) lessen, dat is vaak voor de scholen ook een leuke uitdaging en contact met een andere cultuur. Je kunt bv een voorbeeldbrief schrijven in het engels waarin je aangeeft dat je kind daar les kan krijgen. Die kunnen ze dan tekenen.
Gewoon improviseren, lukt echt.
Wat wel belangrijk is, is dat de verschillende schooladressen qua tijdsperiode op elkaar aansluiten.

Ik zou je vooral aanraden vóórdat je een brief schrijft aan de leerplichtambtenaar, om eerst een persoonlijk gesprek aan te vragen. Dan weet je meteen hoe formeel ze zijn.

Succes!
Caroline.

Hoi,

je hebt het over de officier van justitie: wij zijn 9 maanden weggeweest in 2008-2009 met drie kinderen waarvan twee leerplichtig waren en hebben niets met de officier van justitie te maken gehad. Ik heb eerst met de directeur van de school van mijn kinderen overlegd, met hem afgesproken dat de kinderen nadat we terug zouden komen van onze reis in hun “eigen” klas weer in zouden kunnen stromen en ook afgesproken met de juffen dat de kinderen contact met de klas zouden houden middels emails.

Toen dat rond was heb ik een brief geschreven naar de leerplichtambtenaar, zeer uitgebreid met de redenen waarom wij weg wilden, waar we naartoe zouden gaan, onze planning, en vooral hoe wij van plan waren onze kinderen te onderwijzen zodat ze geen achterstand op school zouden oplopen. Ik kon aantonen dat ik al goede afspraken gemaakt had met de school en in contact was geweest met de wereldschool.

Wij hebben toen schriftelijk een akkoord ontvangen van de leerplichtambtenaar op voorwaarde dat we de kinderen ook echt bij de wereldschool zouden inschrijven (behoorlijk prijzig!!!). Toen ik de inschrijving en betalingsbewijs had overlegd kregen we, ook schriftelijk, het officiele akkoord.

Het hangt allemaal uiteindelijk behoorlijk af van je leerplichtambtenaar en of hij/zij gevoelig is voor de plannen.

Hier staat ook het een en ander over reizen met leerplichtige kinderen:

http://www.leerwiki.nl/Wereldreis_met_de_kinderen

Succes!

Bedankt voor je reactie.
Wij hebben ook met de directeur van de school gesproken, zij vinden het prima en willen hun medewerking geven.
De leerplichtambtenaar gaf echter aan dat zij verbonden zijn met de officier met justitie en dat deze uiteindelijk de toestemming moest geven. We zijn inmiddels begonnen met het opstellen van een uitgebreide brief voor de leerplichtambtenaar/officier van justitie. We hopen dat we net als jullie ook toestemming krijgen. Het feit dat ik zelf onderwijzer ben was geen reden om toestemming te geven volgens de leerplichtambtenaar.
Ik zou het fijn vinden als jullie nog tips hebben over onderwerpen welke wij in de brief zouden kunnen zetten.

Groet Poldy

Hallo reislustigen,
Beetje laat wellicht maar wilde toch even reageren over langdurig reizen met (leerplichtige) kinderen.
Jullie zijn beslist niet de enige die dergelijke gedachte cq wensen hebben, sterker nog er zijn jullie heel wat gezinnen voor gegaan. Ruim 300 gezinnen met eenzelfde wens hebben zich aangesloten bij de Yahoo group Langdurig op reis met kinderen

Er staan heel veel tips en wetenswaardigheden op. Heel veel verhalen. Heel veel boeken die je kunt raadplegen, heel veel links etc.
Voor reislustige met leerplichtige kinderen zeker een kijkje waard.

Heel veel succes met alle te nemen beslissingen en wellicht tot ziens op het forum.

Carla:wereld:

Dank voor je site. Ben gelijk gaan kijken.

POldy

Wij zijn ook van plan te gaan reizen. Op welke plaatsen hadden jullie scholen gevonden?

Mijn zus is met haar familie 1 jaar op reis geweest en hebben zich uitgeschreven uit de gemeente en waren zodoende ook niet leerplichtig. Hadden ook hun huis verkocht.

Sent from my F5321 using Wereldwijzer mobile app

Hallo, ook wij hebben dezelfde uitdaging. Wij hebben een wereldreis gemaakt met onze kinderen (toen 2 en 4 jaar, onderweg werden ze 3 en 5 jaar). We hadden voor onze 5-jarige dochter vrijstelling van een maand gekregen. Grappig was dat onze dochter korter heeft gekleuterd en nu als 11 jarige meid naar de middelbare school gaat. Reizen is zeer leerzaam!

Nu willen wij opnieuw een reis maken, zodra onze dochter groep 8 heeft afgerond. Een goed moment dachten wij. De leerplichtambtenaar denkt daar anders over. De bedoeling is om 6 maanden tijdelijk ons te vestigen in een Engels sprekend land. Kids gaan daar naar school en leren de Engelse taal. Daarna willen we 6 maanden door Zuid Amerika reizen.

De leerplicht zegt: het kind moet IN de schoolbanken.
Je hebt een inschrijving van de school nodig en een bewijs van regelmatig schoolbezoek van directie van school.
Dat kan ik de eerste 6 maanden aantonen. De andere 6 maanden niet, want dan zijn wij op reis.

De leerplichtambtenaar wenst dat de kinderen in die 6 maanden een school bezoeken. Ik heb de leerplichtambtenaar kunnen overtuigen dat een plattelandsschooltje in Chili voor een week, en een stadsschool in Argentinië niet gaat bijdragen aan ‘ iets leren’. Ze spreken de taal niet, snappen niets, kwaliteit school ter discussie, korte verblijven etc.
Met andere woorden: wat heeft het kind geleerd? NIETS. Maar ik heb wel voldaan aan de leerplicht en volgens mij is dat niet de doelstelling van de leerplicht. Ik heb de leerplichtambtenaar kunnen overtuigen dat de laatste 6 maanden niet leerzaam is voor onze kinderen en dat ik zelf les kan geven, met behulp van onze eigen basisschool (er is medewerking!) en speciale schoolboeken die worden uitgegeven door Uitgevers.

Nu ben ik gevraagd om onze reisplannen op papier te zetten en plan te schrijven voor de leerplichtambtenaar. Deze wordt behandeld en ik ben nieuwsgierig naar de uitkomst. Het plan moet ik nog schrijven.
Hebben jullie tijdens de zoektocht nog tips voor mij? Ik wil jullie ook graag meenemen in mijn ervaringen.

Wellicht kunnen wij elkaar helpen en versterken om onze persoonlijke droom te realiseren.
Ik ben overtuigd dat het zeer leerzaam is voor de kinderen, met andere woorden, het worden WERELDBURGERS!

Groet
Sandy