Reizen, geen retourticket

Eind dit jaar of begin volgend jaar wil ik graag voor langere tijd gaan reizen.
Ik wil beginnen in Australie, en daarna naar Zuidoost Azie. Hier wil ik sowieso Cambodja, Laos en Vietnam bezoeken. Misschien nog Thailand en/of Nepal.
Ik weet niet hoe lang ik hier wil blijven, als ik nog geld over heb, wil ik graag door naar Zuid of Midden Amerika. Hier wil ik dan eerst een paar weken Spaans leren en dan nog een tijdje rond reizen. Landen die mij hier erg aanspreken zijn Peru, Agrentinie, Bolivia, Costa Rica en Nicaragua.
Ik wil van te voren zo min mogelijk vast leggen. Dus wil ik geen retour ticket boeken voor ik ga. Ik wil het liefst een enkele reis naar Australie boeken en vanaf daar wel zien hoe het gaat lopen. Maar kan dit in Australie? Of heb ik een uitreisticket nodig? Dan zou ik eventueel wel een ticket naar Zuidooost Azie kunnen boeken voor vertrek, maar liever doe ik dit niet. En in Zuidoost Azie en Zuid Amerika? Gaan ze hier moeilijk doen als ik het land binnen wil komen zonder bewijs te hebben dat ik het land ga verlaten.
Ook hoor ik dat vliegtuig maatschappijen hier wel vaker moeilijk over doen, zonder retourticket?
Ik vraag me af wat jullie ervaring hier mee is!

Luchtvaartmaatschappijen vragen nooit een retourticket, hooguit een uitreisticket of een visum.

Voor Australië heb je geen uitreisticket nodig als je kan bewijzen dat je een bepaalde hoeveelheid cash hebt.

In ZO Azië verschillende de regels per land. Voor Thailand heb je bv. een uitreisticket nodig, voor Laos en Cambodja niet.