De afgelopen 7 maanden heb ik door Zuid-Amerika gereisd en nu vlieg ik op 28 april 2005 naar Panama! Ik heb dan nog 3 maanden om Midden-Amerika door te reizen en wil misschien vrijwilligerswerk en/of een duikcursus doen.
Wie heeft er goede tips voor mij?? Ook ben ik geïnteresseerd in jullie ervaringen met het reizen in Guatamala, omdat het daar de afgelopen tijd nogal onrustig is. Op de website van het Ministerie van Buitenlandse zaken staat ook niet echt veel positiefs.
Ik zit nu 2,5 maand in Antigua, Guatemala. Ik vind het echt een geweldig land. De mensen zijn ontzettend vriendelijk, er is veel te zien en de sfeer is gewoon heel goed. Als toerist is Antigua een prima plek om te beginnen, het zit er vol met toeristen maar zodra je de stad verlaat is dat over.
Je hoort inderdaad veel verhalen over de onveiligheid. Ik voel me eigenlijk heel veilig in Guatemala. Je moet alleen echt niet alleen ´s avonds over straat lopen, dan gebeuren er wel veel nare dingen. Overdag is het prima. Je komt altijd rare dingen tegen (het is al meerdere keren gebeurd dat ik opgelicht ben door een travelagency hier of onterecht ´tol´ moest betalen) maar dat hoort er nou eenmaal bij. Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld hier. Gebruik je gewoon je gezond verstand en laat het geen reden zijn om niet naar dit geweldige land te gaan!
Een aanrader is het dorp Todos Santos de Cuchumatanes, met inmiddels een aantal jaren de anonimiteit achter zich. Hoogte: rond 2500 m, veel kleurrijke kostuums. Verder heb ik Guatemala niet zo gevolgd de laatste jaren. Jammer genoeg is het niet het enige land in Latijns-Amerika waar het onrustig is, maar er komen wel steeds meer linkse regeringen.
Todos Santos staat ongetwijfeld in de reisgidsen.
Trap niet te snel in truukjes wanneer men zich als politie voordoet en om je paspoort vraagt, ga nooit mee een taxi in e.d. Maar ja, dat zul je wel weten na 7 mnd. Zuid-Amerika.