Na in 2008 de Oekraine bezocht te hebben (zie verder reisverslag Oekraine reis - Reizen & Evenementen - BMW GS Club Nederland), ben ik dit jaar naar IJsland gegaan.
http://img408.imageshack.us/img408/9810/img1256i.th.jpg
Ik ben meegegaan met Rob en Dafne de Jong van Ride-On motortours (zie verder http://www.ride-onmotortours.com/) en nog zeven reisgenoten. Alles bij elkaar reden we rond op;
- 2 maal R 1200 GSA
- 1 maal F 650 GS
- 1 maal R 80 GS
en in de categorie ‘ook leuk, maar geen BMW’; - 2 maal Yamaha XT 660
- 2 maal Kawasaki KLR 650
- 1 maal Suzuki DL 650
- 1 maal Honda Transalp
http://img15.imageshack.us/img15/736/ijsland020.th.jpg
Stuk voor stuk motoren welke uitermate geschikt zijn voor een dergelijk avontuur. De 1200 GSA’s zijn wel (te) zwaar(-der) wanneer er offroad en tracks gereden worden. Overal waar nog enigzins een weg te bespeuren was dat echter geen probleem. Daarentegen bieden deze zwaargewichten meer comfort in geval van harde wind en zware windstoten, wat op IJsland geregeld voor komt.
Zeven van de tien motoren zijn in Nederland in een container gezet op de boot naar IJsland. De overige drie zijn ter plaatse gehuurd. Alle berijders zijn gezamelijk van en naar IJsland gevlogen.
http://img189.imageshack.us/img189/4163/routesijsland.jpg
IJsland is ongeveer 2-3 keer zo groot als Nederland en er wonen maar 300.000 mensen, waarvan 200.000 in Reykjavik. Buiten de steden en dorpen kom je dan ook niet veel mensen tegen. De rondweg (langs de kust) is de hoofdweg en is grotendeels geasfalteerd. Op enkele wegen binnendoor kan je verrast worden door zand,- modder-, gravel en stenen. Veelal worden deze wegen ook geregeld gebruikt en zijn ze tamelijk vlak (het ‘hoogste’ wat we gereden hebben is ca. 800 meter), waardoor relatief hoge snelheden mogelijk zijn. Meer in het binnenland liggen de echt ruige wegen, veelal voorzien van het bordje “4 x 4 only”. Per dag waren er overwegend twee routes; één met zo veel mogelijk asfalt, één met zo min mogelijk (of ‘losse’ uitstapjes naast de asfaltroute). De af te leggen afstand per dag was zo’n 200-300 km., waardoor er voldoende tijd was om bij bezienswaardigheden te stoppen dan wel bewust een moeilijkere route te pakken. Gelukkig zaten we steeds in redelijk tot goede hotels of ‘guesthouses’, waar je je na een dag op de motor kon opfrissen, in een nabij gelegen restaurant dineren (uiteraard met veel vis) en 's nachts goed kon slapen (ondanks het feit dat het in deze periode eigelijk niet donker wordt).
ondanks enkele bedreigingen in de lucht, hebben de vulkanen zich rustig gehouden tijdens ons verblijf;
http://img843.imageshack.us/img843/1705/img1427.th.jpg
met grote regelmaat zie je dat de mist over de bergen heen ‘krult’
http://img401.imageshack.us/img401/4679/img1209k.th.jpg
wanneer je dan ook in het binnenland rijdt, kan je zo maar in een mistbank belanden;
http://img153.imageshack.us/img153/8796/img1274jh.th.jpg
er stond niet alleen een harde wind;
http://img10.imageshack.us/img10/2742/img1204x.th.jpg
er zijn dus zelfs stranden op IJsland;
http://img228.imageshack.us/img228/1828/img1210s.th.jpg
de oorspronkelijke bewoners hadden het concept van een gras dak al goed begrepen en bouwde hun woningen ondergronds;
http://img707.imageshack.us/img707/4791/img1217y.th.jpg
in het binnenland heb je meestal geen bereik met je GSM en dus staan her en der antennes waardoor je plaatselijk wel bereik hebt;
http://img688.imageshack.us/img688/2351/img1239i.th.jpg
Ik heb me laten vertellen dat in de jaren zestig en zeventig astronauten in de binnenlanden van IJsland getraind hebben alvorens op de maan te landen. Na terugkomst bevestigde zij dat het binnenland van IJsland wel heel erg op de maan lijkt. :lol:
Hier wordt dan ook het verschil tussen de ‘weg’ en het naastgelegen landschap steeds moeilijker zichtbaar;
http://img716.imageshack.us/img716/3562/img1257q.th.jpg
In de binnenlanden kom je ook de meeste rivierdoorwadingen tegen. Soms is dit niet veel meer dan een grote plas;
http://img405.imageshack.us/img405/3605/dsc03107ry.jpg
soms een stuk serieuzer. Hier staan dan ook waarschuwingsborden bij;
http://img18.imageshack.us/img18/9031/img1265ba.th.jpg
Eén van de tips is om eerst lopend door de rivier te gaan (en bagage handmatig overdragen) om te kijken hoe diep het is en waar de grootste stenen liggen;
http://img18.imageshack.us/img18/8461/img1267kr.th.jpg
http://img237.imageshack.us/img237/7495/ijsland2010165927a.th.jpg
In dit ruige landschap vallen de nodige ‘slachtoffers’. In vijf-zes uur tijd zijn we een keer maar vijf voertuigen tegen gekomen, twee auto’s stonden op blokken, van een ander waren beide achterbanden finaal kapot gereden;
http://img534.imageshack.us/img534/9166/img1268q.th.jpg
De borden “4 x 4 only” staan er dus niets voor niets! De lokale bevolking ‘pimpen’ hun auto’s dan ook iets anders op;
http://img697.imageshack.us/img697/209/img1410w.th.jpg
Op IJsland ‘pruttelt’ er van alles;
http://img256.imageshack.us/img256/5042/img1295mh.th.jpg
Hierdoor kan je dus ook plotseling een andere mist tegen komen;
http://img85.imageshack.us/img85/7913/img1269k.th.jpg
Naast een belemmering van het zicht, zorgt deze ‘mist’ ook voor wat stankoverlast. Meestal ruik je een zwavelgeur. Zelfs wanneer je gebruik maakt van de douche in één van de hotels, ruik je dit weer. IJsland heeft bijna gratis verwarming en warm water van diverse bronnen op het eiland. De geur neemt men op de koop toe.
Hiernaast heb ik nog vele foto’s van de ge-eijkte toeristische bestemmingen als; the blue lagoon, Geysir, Gulfoss, het muggenmeer, het ijsschotsenmeer, Skaftafel, etc., maar deze kan je ook wel op bijv. google earth vinden. Verdere aanraders zijn;
Walvissen en/of dolfijnen kijken (in Husavik). Met name de dolfijnen vinden het geluid van de boot “dol fijn”
en zoeken de boot zelf op, om vervolgens een stuk mee te zwemmen;
http://img694.imageshack.us/img694/880/img1316u.th.jpg
de geologische scheiding tussen het amerikaanse en europese continent; deze breuklijn wordt elk jaar zo’n twee cm. breder;
http://img441.imageshack.us/img441/4281/img1453x.th.jpg
De meeste motoren hebben het avontuur (+/- 3.000 km) heelhuids overleeft. De voornaamste schades waren; - een gebroken ketting (van een van de huurfietsen),
- versleten banden (ook de huurfietsen), uiteindelijk zijn alle banden meetbaar ‘gebruikt’ c.q. aan vervanging toe,
- een afgeslagen oliefilter (deze was ook nagenoeg onbeschermd),
- een afgebroken spatbeschermer (achterwiel GSA)
- een gebroken zijkoffer (na een valpartij)
- versleten lagers in het balhoekshoofd (van twee van de huurfietsen).
Een leerpunt voor een volgende keer is dan ook om ook (!) huurfietsen grondig na te kijken alvorens de reis te beginnen. Voor de eigen motoren zijn extra beschermingsonderdelen (verkrijgbaar bij touratech, wunderlich, etc.) aan te raden. De berijder wordt aangeraden om vooraf minimaal een (eendaagse) allroad training te volgen. Verder moet je niet bang zijn voor een krasje op je motor (maar dit is eigenlijk inherent aan all- en offroad rijden).
Al met al een bijzonder land, een bijzondere natuur en waar je met elke GS prima uit de voeten kan. Uiteraard is het, wanneer je eenmaal op IJsland bent, een hele goedkope vakantie; je hoeft hier namelijk verder niets meer te betalen (wij krijgen immers nog geld van hun
). Wanneer ik het vergelijk met de Oekraine, dan zijn de (allroad-) wegen op IJsland overwegend lastiger. Verder kreeg ik in de Oekraine, buiten de grote steden, meer het gevoel dat je terug in de tijd bent gereden. Op IJsland zijn het met name de bijzondere natuurverschijnselen die verder boeien. Beide landen zijn, voor GS-ers, zeker goed te doen en voor een ieder ook aan te raden.