Geluk wordt vaak omschreven als het mooiste wat je als mens kan ervaren. Een gevoel van warmte dat als een deken gespreid wordt over je lichaam. Geluk wordt vaak ervaren wanneer mensen iets bereiken in het leven. Zo ook ik. Na gewerkt te hebben in het dagelijkse ritme van de werkende Nederlandse maatschappij, heb ik besloten om dat voor (on-) bepaalde tijd achter mij te laten. In september van 2002 ben ik vertrokken naar Zuid Afrika, om daar les te gaan geven in een “township”.
De keuze voor Zuid Afrika was simpel voor meerdere redenen. De gevoerde taal was geen barrière en ik kon mij daar zonder extra taallessen te volgen, mij verstaanbaar maken in het engels. Een jaar eerder had ik al dit grote land bezocht en ik heb daar zelf kunnen zien dat, ondanks de voorsprong op de rest van Afrika, ook daar de hulp aan de onderbedeelde zwarte bevolking nog hard nodig zou zijn.
Na hier mijn baan te hebben opgezegd, stapte ik toch onzeker over mijn avontuur het vliegtuig in. Na flink wat vlieguren, landde ik uiteindelijk in Johannesburg. Daar begon de 3 en half uur durende rit naar mijn bestemming voor de komende 10 maanden; Vaalwater. Deze rit was lang en het voerde mij steeds verder “the bush” in. Na mijn eerdere vakantie in Kaapstad en omgeving was dit toch even heel wat anders. De natuur was uitgestrekt en droog door de winter. De dorpjes die wij passeerden waren klein en compleet anders dan de metropool Kaapstad. Door de lange vlucht had ik even geen idee meer waar ik mij had ingestort. Dit gevoel verdween niet toen we de plaats van bestemming aandeden. Vaalwater was een klein dorp met een aantal winkels, die allemaal op maximaal 5 minuten loopafstand van elkaar lagen. Vermoeid en bezorgd heb ik rond 5 uur ’s middags mijn hoofd op een kussen gelegd en ben onzeker voor de tijd die komende gaat in slaap gevallen en ben pas de volgende ochtend om 8 uur wakker geworden.
Toen ik wakker werd bevond ik mij in the “middle of nowhere”. Ik was omringd door bush en elk gevoel van zekerheid en bekendheid van thuis was ver te zoeken. Ik heb die eerste dag dan ook gebruikt om mijzelf in en rond Vaalwater te oriënteren. Toen kwam ook het besef wat mij te wachten stond en begon de zin daarin steeds meer te groeien!
Ik was waar ik wilde zijn en ging doen wat mijn hart zei dat goed was! Daarom viel ook alles op zijn plaats toen ik eenmaal voor de klas stond en zag dat de kinderen enthousiast en leergierig waren. Wat een mooie tijd heb ik gehad op school. Het lesgeven was leuk, enerverend en het resultaat bij de uiteindelijke examens bevredigend! Maar, de pauzes staan mij nog steeds het meest bij. Een passage uit mijn dagboek:
‘ Ik heb ze ook een bal gegeven en daar gaan ze helemaal op los. Natuurlijk kon ik het niet laten om mee te voetballen. Ik ben “helaas” niet zo flexibel in de heupen als al die kids hier en ik ben zo gedold door ze! Dit tot groot vermaak van het toegestroomde publiek! Wat een lol hebben we gehad ‘
Ik heb ook erg genoten van de andere cultuur en natuur. Er is nog zoveel te leren over anderen en daardoor over jezelf. Zo heb ik veel vooroordelen moeten loslaten! Een mooi voorbeeld hiervan vond ik weer in mijn dagboek:
‘ Toen ik op vakantie ging en gedag ging zeggen op school gebeurde het volgende: Toen ik de gehuurde auto het terrein van school op had gestuurd, zette ik hem, natuurlijk zoals ik thuis gewend ben, op slot. Edward (1 van de leraren) kwam vanuit zijn klas aanrennen en vroeg mij, verontwaardigd, de reden van het op slot doen van mijn auto! Stond ik daar met mijn mond vol tanden en voordat ik met mijn ingebakken vooroordelen een antwoord kon formuleren zei hij: We know this is your car and we will never ever touch it, as you are special to us! Wow, daar sta je dan! Ik heb nog een poging gedaan om uit te leggen dat het bij ons normaal is om je auto op slot te doen, maar het klonk maar zwak……’
Dit was slechts 1 van de vele lessen die ik heb geleerd over mijzelf. Zo’n tijd op jezelf leert je echt te waarderen wat je hebt en wie je bent!
Gedurende mijn 10 maanden in Zuid-Afrika heb ik ook veel gereisd en heb ik vele mooie plekjes in Zuidelijk Afrika mogen meemaken. Ik verlang dan ook nog geregeld terug naar het wild en de natuur, loslopend vee op de weg, de glimlach van een passant, links rijden, stempels verzamelen in mijn paspoort, het fruit, de rode kleur van het zand, zonsondergangen met een biertje, de vele talen, de geur en de “relaxtheid” van leven ondanks vaak grote armoede! Het heeft mijn leven op veel vlakken veranderd en daar zal ik Zuid-Afrika, Projects Abroad en mijzelf eeuwig dankbaar voor zijn!
Laurens Vos
Na terugkomst in Nederland ben ik gevraagd om het aanspreekpunt in Nederland te worden voor (Teaching &) Projects Abroad en zodoende hoop ik nu iedereen met dezelfde plannen en ideeën dezelfde ervaring te kunnen bieden als ik heb gehad. Alle vragen over mijn avonturen of over 1 van de vele andere mogelijkheden zijn allemaal welkom. Je kunt mij bellen (0031 – (0) 78 6131356) of e-mailen ([EMAIL=“info@projects-abroad.nl”]info@projects-abroad.nl*) en dan zorgen we er samen voor dat ook jouw dromen uit gaan komen! *