Voorwoord
<O:p</O:p
<O:p</O:p
Na een vlucht van twaalf uur is het zover ik ben geland op Chep Lap Kok, de luchthaven van Hong Kong.<O:p</O:p
Wat ik even voorop wil stellen over Hong Kong is dit, het openbaar vervoer is perfect. Ik raad iedereen aan een octopus kaart te kopen die je op elk station weer op kan waarderen wanneer hij leeg is. Deze kaart is op elk station te koop en is geldig voor de bus, trein, metro en zelfs sommige bootjes. Wat betreft de wachttijden, op de bootjes na dan, zijn die er nagenoeg niet, en dat is iets wat mij heel erg is bevallen hier, daar kan de NS nog wat van leren. Vanaf de luchthaven neem ik de airportexpres naar Hong Kong eiland en stap uit in Central vanwaar ik met een bootje vannaf Queens pier naar de hopper waarop ik werkzaam ben word gebracht. Hong Kong is geen plaats waar je weken achtereen moet verblijven, Hong Kong is leuk als stop over of voor een kortere tijd. Tijdens mijn werk hier heb ik meerdere vrije dagen gehad, die ik heb benut door zoveel mogelijk van Hong Kong te zien. Dit verslag is een samen voeging van die vrije dagen bij elkaar.<O:p</O:p
<O:p</O:p
<O:p</O:p
<ST1:pHong Kong</ST1:p, city of life<O:p</O:p
<O:p</O:p
Ik verblijf in het Imperial hotel midden in Wanchai, het is zondag en het is druk, chaotisch, ik laat het op me af komen en besluit dat ik hier wel aan kan wennen, sterker nog ik ga kan ervan genieten. Wanchai ligt tussen Central en Causeway bay in en is het voormalige uitgaans gebied van de zeellieden, wat nog steeds merkbaar is aan de vele clubs en palenbars op Lockhart road, waar je trouwens sterk in je schoenen moet staan om er niet naar binnen getrokken te worden door de meisjes die bij de deur de klanten moeten lokken.<O:p</O:p
Tevens zijn er veel westerse bars en restaurants te vinden omdat het eerst engels was voordat het een onafhankelijk staatje werd. De prijzen op Hong Kong eiland zelf zijn hoog wat waarschijnlijk te danken is aan de westerse invloeden van buitenaf, hoe noordelijker je het vaste land van New Territories, het vaste land van Kong Kong ingaat des te goedkoper wordt het, en dat geld eigelijk voor alles, kleding, eten, drinken, huiswaren, zelfs de clubs. Ik besluit om naar de Peak te gaan, ik lees dat als je niet naar de peak bent geweest Hong Kong niet gezien hebt. Ik ga met de metro naar Central en volg de bordjes naar de Peak tram, een hout trammetje dat door staaldraden de 552mtr hoge Victoria Peak op wordt getrokken. Eenmaal boven heb je met helder weer een prachtig uitzicht over de daken van Hong Kong en dat terwijl je nog maar op 400mtr zit, omdat de tram niet verder rijdt. De laatste 152mtr naar de top moet je te voet afleggen maar is zeker de moeite waard, met een mooi uitzicht op Lamma eiland, een eiland ten zuidwesten van Hong Kong. Boven op de Peak ben ik wat gaan drinken en ben ik via de Coverners trail terug gelopen en heb vervolgens de tram terug genomen. Op weg naar de Peak tram kwam ik een planten en dierentuin tegen waar ik op de terugweg binnen ben gaan kijken. Deze dieren en plantentuin staat bekend als een vooruit strevend iets wat betreft het fokken van bedreigde diersoorten. Nu moet ik toegeven dat het er wel mooi was maar dan doel ik voornamelijk op de veelvoud van verschillende planten, bomen en de locatie die midden in de stad ligt. Het aantal diersoorten wat er aanwezig was vond ik erg tegenvallen.<O:p</O:p
Aangezien ik een liefhebber ben van terrariums en ik daar precies vier schildpadden en een slang heb gezien zegt dat voor sommigen onder ons misschien genoeg. Gezien het feit dat wij thuis alles koloniaal hebben ging ik de volgende dag opzoek naar leuke dingen voor thuis. Het geen wat mij het meest interesseerde was het antieke houtsnijd werk waar je niet zeker van weet of het wel echt antiek is zodat ik uiteindelijk met lege handen thuis kwam. Voor antiek moet je dus naar Hollywood road, veel winkels met hoge prijzen en zoals ik al zei niet wetend of het wel echt antiek is of gewoon nieuw. Wat ook leuk is meegenomen als je besluit naar Hollywood road te gaan is de Man Mo tempel, een van de oudste en meest bekende tempels van Hong Kong.<O:p</O:p
<O:p</O:p
<O:p</O:p
Lantau<O:p</O:p
<O:p</O:p
Ik wil vandaag geen drukte maar rust. Ik sta vroeg op en besluit met de metro naar Lantau te gaan, ik ben uitgestapt op de laatste halte van de metro naar Tung Chung (Lantau) en vandaar met bus verder gereden naar het Po Lin klooster waar boven op een heuvel een bronzen boeddha zit van 22mtr hoog en met voet zelfs 34mtr hoog. Toen ik daar aankwam was het nog vroeg en de ochtenddauw hing nog in de lucht, ik stond daar maar wat voor mij uit te staren en besloot de 268 traptreden naar boven te volgen, waardoor de boeddha steeds beter zichtbaar werd en ook steeds groter leek te worden. Weer beneden begon ik trek te krijgen en besloot wat te gaan eten, wat dus gewoon in het klooster kan. Allen voor diegenen die daar moeite mee hebben, het eten daar is vegataries en het is tevens verboden om vlees mee te nemen op het terrein van het klooster. Ik liep weer terug naar het pleintje onder het beeld en kijk naar de bussen die langsreden of er een met Tai O bijzit. Ik zie een leuk meisje langslopen, waarschijnlijk engels, en stap in dezelfde bus als zei, eigenlijk stom maar, ja ik ben een man en een leuk gesprek met een engelse schone is nooit weg. Op een gegeven moment stapt ze uit en zie ik een bord staan met Tai O dus had ik mijn eigenlijke bestemming toch nog gehaald. Het gehele dorp is gelegen aan een uit de kluiten gegroeide sloot dat ze een rivier noemen en de huisjes langs het water staan op palen, als je aan komt denk je eerst dat je in het oude China terecht bent gekomen, totdat je voor een pinautomaat staat. Dan weet je meteen weer waar je bent en ben je dat waan idee van oud China ook meteen weer kwijt. Maar ja, eerlijk is eerlijk, toerisme brengt een hoop geld met zich mee en dat moet wel elk moment te bemachtigen zijn. Na een tijdje daar rond gelopen te hebben besluit ik met de bus naar Mui Wo (Zilvermine bay) te gaan. De bus rit langs de kust bestaat uit een mooie omgeving afgewisseld door strandjes waarop dit moment wordt afgeraden om te zwemen omdat er haaien zijn gesignaleerd. Aangekomen in Mui Wo pak ik een ferry naar Central waar ik terug loop naar het hotel om te gaan douchen en vervolgens te gaan eten bij Coyote, een Mexicaans restaurant.<O:p</O:p
<O:p</O:p
<O:p</O:p
Portugees China of chinees Portugal.<O:p</O:p
<O:p</O:p
Er is tevens een hoop rond Hong Kong te zien en stap op een hich speed ferry naar Macau, een voormalig portugees staatje maar nu terug gegeven aan China.Ik begin te lopen en kom langs de start van het circuit van Macau, wat net als in Monaco gewoon door de straten van Macau loopt. Wat me opvalt is dat er ondanks het portugees verleden zo goed als geen portugees wordt gesproken, de enigste die portugees sprak was een vrouwtje die een cafetje in het monte fort beheerde en zei kwam uit Cabo Verde. De kannonen die verspreid staan over het fort zijn tevens dezelfde die in 1622 de Nederlanders tegen hielden Macau over te nemen. Vanaf het fort heb je ook een mooi uitzicht over Macau zelf omdat het op een heuvel ligt met eronder een museum, het fort dient nu als park. Onder aan het fort staat de St.Paul kathedraal waar alleen de voorgevel nog van over is. Ondanks dat je er alleen maar chinezen tegen komt zijn er toch een aantal dingen waaraan duidelijk is te zien dat het voorheen Portugal is geweest, en dan doel ik op de naamborden van de straten en het stadspleintje die bestraat is met dezelfde steentjes als op Madera. Mocht je toevallig een wijn drinker zijn, dan raad ik aan een paar flesjes wijn uit Macau mee te nemen naar Hong Kong, een stuk goedkoper en erg lekker. Ik heb op Macau nog een ding open staan waar ik langs wil en dat is de A Ma tempel voor Tin Hau de god van de zeevarenden. De tempel is gelegen tegen een heuvel en bestaat uit meerdere altaartjes. Vanaf hier ga ik terug door de douane en pak de boot naar Central vanwaar ik terug loop naar het hotel. Eten doe ik vanavond in Beirut een Libanees restaurant waar ik pas na het bestellen zag dat het restaurant voor de derde maal achtereen is uitgeroepen tot het beste restaurant van Hong Kong, wat je aan de prijs niet merkt, maar wel aan het eten en de bediening, echt een restaurant om terug te komen.<O:p></O:p>
Dat het beste restaurant van Honig Kong is moet je hier ook enigszins luchtig opvatten want ik in verschillende restaurants gegeten en ze bleken allemaal het beste restaurant van Hong Kong te zijn.
<O:p</O:p
<O:p</O:p
Lama eiland<O:p</O:p
<O:p</O:p
Hong Kong bestaat uit meerdere eilanden, een daarvan is Lama. Wederom ga ik met een bootje erheen maar voor een eiland is dat niet vreemd. Ik laat me afzetten in Yung Sheu Wan en begin daar eerst eens rond te kijken, een leuk baaitje met menige kleine visserbootjes en daar achter het plaatsje zelf. Alles is hier gericht op voetgangers en fietsers, bussen rijden er niet en de auto’s die er rijden zijn er voornamelijk om de talloze visrestaurantjes te bevoorraden. De beste manier om Lama te bezichtigen is om van Yung Sheu Wan naar Sok Kwu Wan te lopen. Het lopen is goed te doen doordat er een verhard pad van noord naar zuid over het eiland loopt. Je komt langs mooie baaitjes en het uitzicht is mooi, dit is wat ik nodig heb.<O:p</O:p
Ik raad wel aan om deze wandeling door de weeks te doen omdat het in het weekend afgeladen is met dagjes mensen die net als ik de rust komen opzoeken. Ik was erg te spreken over de rust op Lantau maar Lantau heeft ook nog wat grote steden die je op Lama niet tegen komt. Het enige storende op Lama is de energie centrale die met zijn schoorstenen een doorn in het oog is daarom kan je best van noord naar zuid lopen omdat je de centrale dan in je rug houd. Aangekomen in Lok Kwu Wan neem ik wat te drinken in een van de vele restaurantjes langs de pier die allemaal wel een foto met de acteur Chow Yun Fat, geboren te Lama hebben hangen. Na een tijdje ben ik het wachten op het bootje naar Abberdeen beu en ga nog eens op de pier kijken. Ik ga naar Abberdeen met een sampan en de schipper die drie woorden engels spreekt, Abberdeen, yes en no, wat het kost laat hij me zien omdat ik geen chinees spreek en hij het niet in het engels uit kan spreken. Abberdeen is een wat grotere stad die beroemd is geworden door zijn haven die vroeger helemaal afgetopt was met bootjes waar de mensen op werkte en woonden. Het is nu een stuk rustiger, maar het blijft leuk om er met een sampan door heen te varen. Wat nu de hoofd atractie in Abberdeen is, is het drijvende jumbo restaurant wat een van de grootste drijvende restaurants ter wereld is.<O:p</O:p
Na een stukje lopen door de stad zelf, ga ik weer terug naar het hotel en sluit de dag af met een whisky in de Wanch, een café om de hoek van het hotel.<O:p</O:p
<O:p</O:p
<O:p</O:p
Het vaste land.<O:p</O:p
<O:p</O:p
De mooiste streek van Hong Kong is naar mijn mening New Territories. Het heeft van alles wel wat, cultuur, natuur en natuurlijk goede uitgaan mogelijkheden. Ik ben met de Star Ferry over gestoken naar Tsim Sha Tsui en ben met de metro naar Tsuen Wan gereden. In Tsuen Wan heb je als hoofd attractie de Yuen Yuen Instituut met een vlakbij gelegen boeddhisten klooster. Het hoofd gebouw van het Yuen Yuen Instituut is een replica van de tempel van de hemel in Beijing. Ook hier kan je blijven eten maar het is wederom allen maar vegetaries. De volgende halte is Tuen Mun waar ik een tijdje heb rond gelopen maar weinig aan vond en verder ook niet op in ga omdat ik daar vandaan vrij snel verder ben gegaan naar Yuen Long. In Yuen Long is verder weinig te zien het is de laatste halte met het treintje vannaf Tuen Mun en ik heb er lekker gegeten. De volgende halte is Kam Tin waar nog twee ommuurde dorpjes zijn. Zelf ben ik hier uitgestapt en ben de hele middag door Kam Tin wezen lopen wat ik een aanrader vindt omdat ik hier het idee van oud China krijg, kleine oude huisje, smalle steegjes en bovenal vriendelijke mensen. Het ommuurde dorpje Kat Hing Wai is ongeveer 500 jaar oud en ligt aan de hoofdweg. Het dorpje bestaat uit een hoofdweg met zijstraatjes en bij de poort wordt een donatie van 5 HK$ verwacht. Een foto maken van een van de bewoners gekleed in oorspronkelijke kleding kost je10HK$ maar over de prijs is te praten. Het dorpje is klein dus verwacht er niet te veel van maar ik vond een leuke tussen stop op weg naar Sheung Shui. Als je besluit dezelfde route te nemen als wat ik heb gedaan raad ik aan een oude dubbeldekkerbus zonder airco te nemen. Je kan dan boven gaan zitten met het raam open zodat je lekker van de omgeving kan genieten en tevens mooie foto’s kan maken. Sheung Shui is weer een grote stad, een halte voor de Chinese grens, wat je goed merkt aan de prijzen voor alles wat ze te koop aanbieden, stukken goedkopper dan in het zuiden van Hong Kong. Hier sta ik te twijfelen zal ik omhoog richting China of gewoon omlaag richting Hong Kong. Ik besluit om omlaag te gaan en de grens een andere keer over te steken. Het regent en ik ben op weg naar de tempel van de tien duizend boeddha’s gelegen in de nieuwe stad Sha Tin. Gelijk links vanaf het station, op weg naar de tempel, staat een rij originele Chinese huizen en de omgeving van Sha Tin is groen. Wederom is ook deze tempel op een heuvel gelegen. Om boven te komen moet je voorzien zijn van sterke benen om de 400 ongelijke treden tellende trap naar boven te beklimmen. Op het eind word je tijdens de klim begeleid door meerdere boeddha’s die aan beide zijden van de trap staan. In het hoofd gebouw staan 12,800 boeddha beeldjes van gelijke grote maar in een verschillende houding. Het plein is voorzien van een negen verdiepingen tellende pagode en nog meer beelden. Je kan via de achterkant weer met de trap naar beneden en dan via een pad dat langs de achtertuinen van de plaatselijke bevolking loopt, waar ik verliefd werd op en oud herenhuis die overwoekert door de natuur stond af te takelen. Ik ga verder richting Hong Kong en kom langs Mong Kok waar ik heen ga als ik wil shoppen.<O:p></O:p>
Zoals eerder vermeld is het hoe noordelijker je komt hoe goedkoper het word, dat geld dus ook voor Mong Kok alles is er te koop, je hebt er leuke markten zoals de nacht markt op Temple Street.Wat tevens leuk is om even te kijken is de vogeltjes markt in Yuen Po St. Bird Garden. Je kan er alles voor je vogel halen en veel mensen laten hier hun vogeltjes ook uit, het is eigenlijk een ontmoeting plaats voor iedereen die wat met vogels heeft, en chinezen hebben dat.<O:p></O:p>
<O:p</O:p
<O:p</O:p
Een stap over de grens.<O:p</O:p
<O:p</O:p
Ik ga met de metro naar Kowloon Tong om vanaf daar met de trein naar Shenzen, net over de grens in China te gaan. Ik was het al een tijdje van plan en besluit het nu toch maar eens te gaan doen. De trein reis verloopt snel, alleen is het jammer dat er te weinig stoeltjes zijn want als je staat kan het niet snel genoeg gaan. In Lo Wu stapt iedereen uit en ga ik achter mijn visum aan, wat in een half uurtje is geregeld. De douane verloopt snel en voor ik het door heb hoor ik een hoop getoeter van auto’s omdat ik de verkeerde kant uitkijk, ben je in Hong Kong net gewend aan het idee dat de auto’s hier links rijden gaat het Shenzen weer andersom, maar, ja ander land andere regels, maar zeker de moeite van onthouden waard. Het is hier druk, drukker dan in Hong Kong en dan is het nog maar een doordeweekse dag. Het enigste wat ik gezien heb in Shenzen zijn winkels, het is een vrije economische zone en wat betreft de Chinese cultuur die heb ik er niet kunnen vinden. Het is leuk om er geweest te zijn, ik was nu in de buurt maar ik hoef niet nog een keer, of het moet echt het binnenland zijn, dat trekt me nog wel. Verder heb je er een hoop restaurants en het meest bijzondere wat ik zag was een levende krokodil met zijn bek dicht geplakt in een bak water klaar om geslacht en opgediend te worden, en een mand vol levende slangen, en gezien mijn liefde voor de natuur ben ik hier maar met een boog omheen gelopen. De mensen vond ik lomp en brutaal, manieren hebben ze in mijn ogen niet maar dat zal wel in hun cultuur mee gekregen zijn. Vergis je niet, ik heb het nu alleen over Shenzen en niet over de rest van China. Nu had ik gelezen dat je overal met HK dollars kan betalen wat dus in mijn geval niet zo bleek te zijn, de prijzen stonden in yen en als ik vroeg hoeveel dollar het was verstonden ze me niet en riepen yen, yen. Ik pak de trein terug en ga een chicken tikka halen bij de India curry club, een Indiaas restaurant in het uitgaan gedeelte van Central, Long Kwai Fong waar het vaak gezellig is en de mensen dan op straat staan. Al met al is Hong Kong best leuk je hebt er voor ieder wat wils maar het is niet goedkoop, de bevolking bestaat voornamelijk uit chinezen en die kunnen heel lomp zijn, manieren bij het eten kun je beter vergeten want daar hebben ze nog nooit van gehoord. Ik ben een keer bij de Pizzabar in Wanchai wezen eten en was ik de enige niet chinees, na een hoop gesmak, geslurp en geboer ik heb de rekening maar gevraagd en ben verder gegaan. Maar buiten dat om is het zeker de moeite waard om langs te gaan als je in de buurt bent.<O:p</O:p
<O:p</O:p
<O:p</O:p
Wouter J. Irik <O:p</O:p
<O:p</O:p
<O:p</O:p