Voorwoord
<O:p</O:p
Na een vlucht van twaalf uur is het zover ik ben geland op Chep Lap Kok, de luchthaven van Hong Kong.<O:p</O:p
Wat ik even voorop wil stellen over Hong Kong is dit, het openbaar vervoer is perfect. Ik raad iedereen aan een octopus kaart te kopen die je op elk station weer op kan waarderen wanneer hij leeg is. Deze kaart is op elk station te koop en is geldig voor de bus, trein, metro en zelfs sommige bootjes. Wat betreft de wachttijden, op de bootjes na dan, zijn die er nagenoeg niet, en dat is iets wat mij heel erg is bevallen hier, daar kan de NS nog wat van leren. Vanaf de luchthaven neem ik de airportexpres naar Hong Kong eiland en stap uit in Central vanwaar ik met een bootje vannaf Queens pier naar de hopper waarop ik werkzaam ben word gebracht. Hong Kong is geen plaats waar je weken achtereen moet verblijven, Hong Kong is leuk als stop over of voor een kortere tijd. Tijdens mijn werk hier heb ik meerdere vrije dagen gehad, die ik heb benut door zoveel mogelijk van Hong Kong te zien. Dit verslag is een samen voeging van die vrije dagen bij elkaar.<O:p</O:p
<ST1:pHong Kong</ST1:p, city of life<O:p</O:p
Ik verblijf in het Imperial hotel midden in Wanchai, het is zondag en het is druk, chaotisch, ik laat het op me af komen en besluit dat ik hier wel aan kan wennen, sterker nog ik ga kan ervan genieten. Wanchai ligt tussen Central en Causeway bay in en is het voormalige uitgaans gebied van de zeellieden, wat nog steeds merkbaar is aan de vele clubs en palenbars op Lockhart road, waar je trouwens sterk in je schoenen moet staan om er niet naar binnen getrokken te worden door de meisjes die bij de deur de klanten moeten lokken.<O:p</O:p