Reistip: Toplocaties in Indonesië voor zonaanbidders en onderwatersporters

**Toplocaties in Indonesië voor zonaanbidders en onderwatersporters **

Je wist waarschijnlijk al wel dat Indonesië een ideale plek is voor zonaanbidders en onderwatersporters. Toch geven we je hieronder een paar tips. Doe er je voordeel mee!

Bruisend Bali
Het eiland heeft in het zuiden hagelwitte stranden. Kuta Beach is een drukke hotspot in het zuiden van Bali en heeft een breed zandstrand compleet met de stoere golven. In het oostelijk deel van Bali ligt een strand met de reputatie één van de mooiste stranden ter wereld te zijn: Sanur Beach, minder druk dan Kuta en een ideale bestemming is om tot rust te komen. Voor wie een beetje verder wil zoeken is ook Dreamland Beach in Bandung een bijzondere strandbestemming, rustige witte stranden zijn beschut gelegen tussen de rotsen. Surfende waaghalzen zoeken Dreamland Beach graag op vanwege de uitdagende golven.

Duiken in Bunaken – Noord Sulawesi
Bunaken Beach, gelegen in Manado op Noord-Sulawesi, is dé bestemming om de wondere onderwaterwereld te verkennen. Strandbezoekers zonder duikbrevet kunnen in het sprankelende water perfect snorkelen. Mét duikbrevet is het echter mogelijk om de ware schat aan biodiversiteit te ontdekken. Er leven onder andere 3000 verschillende vissoorten en 500 koraalsoorten in dit warme water.

Lokale topper op Ambon
Natsepa Beach is het populairste strand van Ambon op de Molukken. Het strand is gelegen aan de oostkust van Ambon en is geliefd vanwege het ongerepte landschap, kleine golven en de relaxte sfeer. Het is een smal zandstrand met helderblauw water en er loopt een weg langs het strand met diverse kraampjes waar lokale lekkernijen worden verkocht. Een culinaire topper is rujak. Een soort fruitsalade met een smakelijke saus die ter plekke voor mensen bereidt wordt.

Trots van de Bangka eilanden
Het Parai Tenggiri Beach is de trots van de Bangka eilanden. Deze eilanden liggen ten noorden van de punt van Sulawesi, tussen de duikgebieden Bunaken en Lembeh Strait. Lokale vissers halen hier aan het eind van de dag hun netten op, waardoor je na een dagje strand verse vis aan het strand kunt eten. Daarnaast is het strand ook bijzonder door de dramatisch gevormde rotsen. Deze zorgen voor een eigen karakter van dit strand.

Surfers’ hotspots
Pelabuhan Ratu Beach in Sukabumi, West Java, is in de afgelopen jaren een groeiende spot geworden onder surfers. De ligging aan de Indische Oceaan zorgt ervoor dat de golven hoogtes kunnen bereiken van 3 tot 5 meter. Dit maakt het een perfecte locatie voor surfers. Het hele gebied rond dit strand is met zijn steile, beboste heuvels en lange palmstranden een prachtige locatie. Ook het Senggigi Beach op Lombok is door zijn hoge golven een trekpleister voor surfers.

Verborgen schoonheid op Weh
Het kleine vulkanische eiland Weh, ten noordwesten van Sumatra bezit over een bijzonder strand genaamd: Gapang Beach. Dit strand onderscheidt zich door het opvallende contrast van parelwitte stranden met grote laaghangende bomen: de Gapang boom. Tevens komen er in dit gebied zeeschildpadden voor.

Bintan stranden
Trikora Beach is al jaren een populair strand onder de lokale bevolking van Tanjung Pinang en buitenlandse backpackers. Trikora Beach heeft vele kleine individuele strandjes, vaak wat geïsoleerd gelegen maar wel de moeite waard voor een dagje écht relaxen.

Over Indonesië
De Republiek van Indonesië bestaat uit 17.504 grote en kleine tropische eilanden, gelegen tussen de continenten Australië en Azië. Het land heeft 215 miljoen inwoners en meer dan 200 verschillende etnische bevolkingsgroepen. Vanuit Nederland is Indonesië goed bereikbaar. Vele vliegtuigmaatschappijen zoals KLM (via Singapore) en Cathay Pacific (via Hong Kong) vliegen naar Indonesië. Vanaf 2 juni 2010 is Garuda Indonesia (via Dubai) ook weer gaan vliegen vanaf Schiphol.

Links bij dit artikel

1 like

Ik weet nog mooie duikplekken op Sulawesi maar sorry ik hou het voor mezelf want wil NIET dat het word zoals Bunaken waar teveel toeristen/ speedboats voor vervuiling te hoge prijzen zorgt idem voor Gili Islands die totaal naar de ‘kloten’ zijn wegens ‘shorttime thinking’
bebouwing vooral op Gili Trawangan fast en speedboten die koralen
beschadigen mooie vissen/schildpadden/roggen/haaien ‘verjagen’ daarom wil ik nooit meer naar de Gilis because ‘inside my heart is bleeding’…
Het is altijd hetzelfde mooie plekken eilanden worden ALTIJD kapot gemaakt door ‘GREED’ en ‘SHORTTIME THINKING’ heel Thailand
Bali Gilis Islands is daar een slecht voorbeeld van hopelijk volgt de rest van Indonesie niet…

1 like

Hoi,
Die vorige “tip” ontgoochelt me wel… als je het toch niet wil meedelen, zeg dan liever niks. Zoveel volk zat er nu ook niet op Bunaken toen we er 2 jaar geleden waren. Ik verdenk er plaatselijke dynamiet vissers veel meer van de koralen te vernietigen.
Ik had wat over de Banda- of de Kei eilanden hopen te vinden, hoe er geraken, waar verblijven…
Als er iemand over deze eilanden info heeft ben ik één en al oor en oog!

Inderdaad dynamite fishing is al jaren een groot probleem ook in de Filipijnen zelfs toen ik in Sulawesi aan het snorkelen was hoorde ik dynamite ontploffen…
Milieubesef hebben de Aziaten niet of nauwelijks hun afval pleuren ze gewoon in de zee of verbranden ze gewoon heb met eigen ogen verleden jaar in Kuta Beach gezien dat een Indonesier gewoon voor een duur luxeresort(ik logeerde er niet…) afval begon te verbranden met als resultaat dat de muur beschadigt was en de volgende dag dat hij dat doodleuk weer niemand van de security die iets deed buiten heel de dag/nacht sigaretjes roken…

Even een paar correcties en aanvullingen op bovenstaand artikel.:vak02:

De reisfolder mag doen geloven dat de stranden van Sanur mooi en rustig en hagelwit zijn, maar ik vind het tegenvallen… Voor rust moet je niet in het zuiden van Bali zijn, maar kun je beter trekken naar de oostkust (waar je bovendien mooi kan snorkelen of duiken) of naar de noordkust (waar je soms dolfijnen kan zien). Echter: in het oosten van Bali vind je niet overal zandstranden, bij bv Tulamben ligt er kiezel. In het noorden van Bali zijn de stranden zwart van het vulkanische zand.

Mijn reisverslagen:
http://www.ikreis.net/main.php?cid=191
http://www.ikreis.net/main.php?cid=184
http://www.ikreis.net/main.php?cid=180

Ehhhhhh, Dreamland ligt bij Jimbarang (waar je heerlijk vis kan eten!), Bandung is een stad in het westen van Java. Daar heb je mooie vulkanen, maar beslist geen zee!

*Mijn reisverslag: *http://www.ikreis.net/main.php?cid=24

Op Senigigi het ik nog nooit een surfer gezien, dit stukje Lombok wordt met name gedomineerd door resorts en de thuisbasis van duikscholen die uitvaren naar de Gili’s. Wanneer je wilt surfen op Lombok kun je beter naar Kute (Kuta Lombok) in het zuiden gaan.

Kuta op Bali is uiteraard ook een goede spot om te surfen.

Om te duiken en te relaxen zijn de Gili eilanden een aanrader. Veel kans op het zien van schildpadden en white tip sharks.

Mijn reisverslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=182

Als je toevallig in Singapore bent, of om logistieke redenen het eiland Batam moet bezoeken, dan is het misschien wel de moeite om even een kijkje te nemen op de stranden van Bintan. De ferry vanuit Singapore stopt in het noorden van pulau Bintan, en je bent zo op het strand. Vanuit Tanjung Pinang, het belangrijkste stadje van Bintan, is het ongeveer een uur rijden naar het strand. Er rijden geen bussen, maar je kan een taxi of bemo charteren.

Toen ik voor het eerst naar Bintan ging, in 2001, was Bintan heerlijk rustig en back-to-basic. In 2004 werd er reeds behoorlijk aan de weg getimmerd, en tegenwoordig staat de kuststrip vol met resorts. Heel erg jammer, het doet afbreuk aan het eiland.

Mijn reisverslag: IkReis - Bintan

Andere plekken die mijns inziend de moeite waard zijn:

• hierboven al genoemd, maar de Gili eilanden voor de westkust van het eiland Lombok zijn een klein paradijsje. Lekker snorkelen en duiken, relaxen, en gezellige bars en restaurantjes.

• meer en meer mensen nemen vanaf Lombok een boot (of vliegen vanuit Bali) naar het** Komodo NP** voor de kust van Flores. hier kun je niet alleen de beroemde Komodo varanen zijn, maar is het ook prachtig snorkelen en duiken.

*Mijn reisverslag: *http://www.ikreis.net/main.php?cid=190

• als je echt off the beaten track wilt dan is het eilandje Alor in het oosten van het land een aanrader. prachtige stranden, virendelijke mensen, nauwelijks tourisme en wederom fantastisch duiken en snorkelen.

*Mijn reisverslag: *http://www.ikreis.net/main.php?cid=354

2 likes

Bij Rob en Linda Sinke (Dutch owners) op Sulawesi Lembeh Street een rustig resort en werkelijk een van de beste Duiksteks van Indonesie ben hier nu 4 keer geweest, en over 6 weken weer voor 56 dagen >>> Welcome at Divers Lodge Lembeh | Diving Lembeh Strait

1 like

hallo josephine

http://prank.reismee.nl/public/780/fotos/6938/6938_1224140670_500.jpg

Naar de kei eilanden kan je via Jakarta of bali naar Ambon
en dan aansluitend vliegtuigen naar de kei eilanden
check bijvoorbeeld arcadia reizen of asfalea, die hebben genoeg informatie om naar de kei eilanden te gaan:vak02:

kei eilanden voor zon aanbidders

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs014.snc4/34051_463813311257_530541257_6286220_5009055_n.jpg

Heb je geen info over (betaalbaar) duiken in Ambon? Ik ben ook zeer geinteresseerd in West-Papua en Raja Ampat.

Hallo jenny tegen wie heb je het, tegen mij??
Over Raja Ampat heb ik veel over gehoord, van families, is veel mooier dan Bunaken,
maar over duiken heb ik geen ervaring mee om mee te praten, ik zal eens navragen bij families daar

Raja Ampat is erg mooi! Maar vergeleken met andere duiklocaties in Indonesie nog steeds erg kostbaar. Ik heb geen tips voor budget duiken. Ik kan wel zeggen dat Raja Ampat de mooiste duikplekken heeft die ik ooit bezocht heb.

kijk eens hier naar deze site jenny voor Raja Ampat

http://www.rajaampat-liveaboard.com/raja-ampat-islands.html

trouwens mooie foto/s jenny van jou…je hebt al veel gezien zie ik

voor de zonaanbidders, Maluku met zijn vele stranden
[ame=“Beautiful Beaches in Maluku Islands - YouTube”]YouTube - Beautiful Beaches in Maluku Islands[/ame]

helaas zijn dit niet alle stranden van Maluku

Raja Ampat kost ongeveer 1000 US$ per week, een live-aboard is duurder. Dat heb ik er niet voor over. In het tijdschrift Duiken staat in sept/okt 2010 een reportage over Ahe in West-Papua, helaas hangt daar een vergelijkbaar kaartje aan. Duiken in de Molukken kan wellicht voor minder?

Ik ben idd op aardig wat plekken geweest, maar ik blijf op zoek naar nieuwe dingen :slight_smile:

hallo jenny

Ik denk dat ook duiken veelal wordt uitgeoefend door buitenlanders daar in Papua, en meestal zijn die dan ook duurder.
Op de Molukken kan je inderdaad voor minder duiken , maar alhoewel ik geen verstand hebt van duiken heb ik wel kennissen die aan duiken doen, van hun heb ik vernomen dat het jammer is dat er weinig middelen zijn om duiksport te doen, zoals je zuurstoffles bijvullen.
Voor accomodaties om te verblijven zal het wel geen probleem zijn.
Ik zal navraag doen bij iemand die laatst in Indonesie met een paar mensen hadden gedoken rondom de kei eilanden

Dit hoeft dus helemaal niet… Op Bali, en zelfs op Alor, zijn betaalbare duikscholen in handen van buitenlanders. Ik geef vaak de voorkeur bij duiken aan niet-Indonesisch management, omdat Europeanen het net wat nauwer nemen met de veiligheidseisen.

Mocht iemand wat weten in het oosten wat minder kost dan 500-600 US$ per week (incl duiken, eten, accomodatie) dan houd ik me aanbevolen!

Mooie foto’s. Ik hoop volgend jaar te kunnen duiken in Indonesië!

Ik ga volgend jaar ook weer in Indonesie duiken. Dit keer staat naast Bali het eiland Pulau Weh (Sumatra) op het programma.

*
Pigmee zeepaardje bij Tulamben - Bali

en wat dacht je van:

pulau weh (sumatra)

of wakatobi (sulawesi)

enz enz…
mooie plekken die nog niet overspoeld worden door de toeristen

Hoi ,
Even terug iets plaatsen op dit topic in de hoop het terug actueel te maken .
Ik ben zeer geintreseerd in de duik ervaringen van iedereen in Indonesië .
Duik zelf sinds 1996 en heb ongeveer 2000 duiken gemaakt over heel de weereld maar sinds 2001 ben ik meer naar azië beginnen te reizen en de laatste jaren steeds meer naar Indonesië .
nu probeer ik rond feb. maart en sept. oktober steeds 4a5 weken naar azië te gaan met altijd wel enkele weken duiken in Indonesië .
Zo heb ik gedoken op Bali , Gilli’s , Karimun , Bunaken en Flores Komodo park wat eigenlijk momenteel mijn favoriet is .
ook ben ik constant op zoek naar leuke duikplaatsen , daarom had ik graag meer info gehad over togian en Banggai islands en over timor alor .
Wat raya ampat betreft zeker een zéér mooi duikgebied maar veel te duur .
Heb enkele jaren geleden met de eigenaar gebabeld van de eerste resorts/ duikcentrum . zij houden de prijzen zeer hoog om de groote massa niet te krijgen en zo het gebied beter te kunnen beschermen .

Greetings Jan