Duiken en Snorkelen in Indonesie: tips en vragen

Wat zijn jouw favoriete duikspots? Of snorkelspots, want waar je goed kunt duiken, kun je bijna altijd ook goed snorkelen?
Heb je tips waar je wel of niet moet zijn?

Heb je vragen over een bepaalde duikspot?

Deel het in dit onderwerp!

Had ik net mijn favoriete duikspots op een rijtje gezet, zijn er tijdens deze trip weer 3 nieuwe bijgekomen:

1. Banda eilanden (Molukken).
    Beetje lastig te bereiken (vliegtuig wordt vaak gecancelled, als je zekerheid wil, ga voor Pelni) maar prachtig koraal. Wij hebben een hamerhead haai gespot!
    Hou je van muck diving, dan kun je dit combineren met Ambon. Beter om van te voren te reserveren, want vol=vol.

2. Wakatobi eilanden en Bau-bau (Sulawesi)
    Bau-bau is de springplank naar Wakatobi Marine Reserve. Prachtig koraal, veel vissen. Ook bij Bau-bau kun je een paar dagen goed duiken. Er is sinds janari 2014 een snelboot tussen Bau-bau en de eilanden, de reis neemt wel een dag in beslag. Dit gebied is ongerept, want tot voor kort was transport lastig. Gaan dus, voordat meer mensen het ontdekken. NB half juni-augustus zit Hoga vol met studenten van Wallacea project.

3. Komodo Nationaal Park (Flores)
    Ideaal om manta rays te spotten! Wij hadden een waanzinnige duik, ben je normaal blij als je er 1 of 5 ziet, wij hadden er 34!!! Het was echt idioot. Nieuw record voor de duikschool. Dat gaan we van ons leven niet meer overtreffen natuurlijk.
    Wel staan er flinke stromingen dus het is goed als je enige duikervaring hebt.

Verder:

1. Bunaken, Sulawesi
  2. Menjangen eiland, Pemuteran, Bali
  3. Togian, Sulawesi
  4. Pulau Weh, Noord Sumatra
  5. Gili eilanden, Lombok
  6. Wrak Tulamben, Amed, Bali
  7. Nusa Lembongan, Bali

Meer details over deze duikspots kun je lezen in mijn blog.
http://footprinttravel.nl/indonesie/blog/duiken-en-snorkelen-in-indonesie-de-7-mooiste-plekjes_163/

Duiken in Indonesie is niet nieuw voor mij. Mijn absolute favoriet tot nu toe is Alor. Niet echt makkelijk te bereiken (vliegtuig naar Kupang en de volgende dag verder), maar de lange reis is het waard. Bij Alor zijn prachtige koralen, maar ook muck diving is hier en daar mogelijk.

Komend jaar overweeg ik naar West-Papua te gaan om te duiken. Voor zover ik heb kunnen uitvogelen zijn er twee opties: Raja Ampat en Biak. Hetgeen me tegen staat van Raje Ampat is het hoge prijskaartje. De duikscholen uit Biak zijn echter niet meer online, en dat vind ik geen goed teken…

Iemand ervaringen en tips met duiken in de regio? Ik hoef geen luxe, ik wil gewoon mooi en veilig duiken en lekker foto’s maken.

Leuke tip om naar Alor te gaan Jenny! Daar heb ik me nog niet eerder in verdiept.

Raja Ampat: De prijs heeft ons tot nu toe ook tegen gehouden. Maar ik hoor dat er nu ook betaalbaarder homestays zijn. Hoewel ik ook prijzen van duizenden euros per week hoor inclusief duiken. Maar hoe dan ook zal het vrij basic zijn voor een relatief hoge prijs, omdat alles daar nu eenmaal van ver moet komen. Wij hopen er volgend jaar ook naar toe te gaan, als we goede adressen vinden. Dus wie tips heeft, graag!

• Updated - - -

Ik heb online verschillende homestays gevonden voor 70 euro per persoon per nacht (dus 140 euro voor een kamer). Ik vind dat erg duur, zeker wanneer je bedenkt dat je elders voor 50.000 rp in een homestay zit.

Het duiken kost 40-45 euro per duik. Wanneer je drie duiken per dag maakt, dan ben je ongeveer 70 + 3x45 = 205 euro per dag kwijt. Dat komt neer op 1435 voor een week. Daarmee is een homestay niet echt goedkoper dan een resort, want bij een resort beginnen de prijzen bij 1500 euro inclusief duiken.

Bij deze trouwens mijn reisverslag van Alor: IkReis - Cultuur en duiken in Alor Indonesië.

[quote=“jenny, post:5, topic:135932”]

Ik heb online verschillende homestays gevonden voor 70 euro per persoon per nacht …

Jenny 70 euro voor een homestay is buitengewoon veel en zeker niet representatief voor een homestay of guest house in Raja Ampat er zijn zelfs resorts die goedkoper zijn.

Het goedkoopst duik je bij Waiwo dive resort per auto bereikbaar vanuit wasai. In wasai heb je hotel voor 30 euro en een kamer in waiwo kost zo’n 50 euro.

De afgelopen jaren betaalde ik gemiddeld zo’n 100.000 rp per nacht per persoon voor een homestay in Raja Ampat. Dit is vaak niet meer dan een lege kamer waar je je tas kan neerzetten en je matras kan uitrollen. Eten en drinken moet je zelf meenemen. Ook zal je zelf vervoer moeten charteren. Deze homestays bieden een dak boven je hoofd eventueel maaltijden in overleg. Verder kun je er vaak snorkelen en wandelingen maken maar duiken wordt er niet aangeboden op die ene uitzondering na.

Biak diving is niet meer operationeel je zou eens kunnen informeren bij
Take Air Papua Tech Diving voor duiken in Biak, verder zelf geen ervaring mee.

1 like

Kijk, dat begint ergens op te lijken. Heel erg bedankt!

Op de website van Wamai Dive Resort (http://www.waiwodiverajaampat.com/) staan geen prijzen, maar ik zal ze eens een mailtje sturen.

Helaas heb ik nog geen reactie op mijn mail. Helaas is Raja Ampat (voor mij) niet een bestemming om eerst honderden euro’s aan vliegtickets in te steken, om dan tot de ontdekking te komen dat ik niet kan duiken.

Weet iemand of je in het Engels kan mailen of dat dat in het Indonesisch moet?

Een reaktie op een email in oosten van Indonesië kan zo 2 tot 3 weken duren is mijn ervaring.
Bellen of sms-en is veel sneller!

Jenny misschien valt het Raja Ampat Biodiversity Eco Resort nog net binnen je budget?
Wel stuk duurder dan Waiwo maar de locatie is stuk beter.

Dan wacht ik nog even. Mocht ik naar West-Papua gaan, dan wil ik rond april/mei tickets (laten) boeken.

In welk opzicht is de locatie beter?

Qua budget ben ik een beetje vaag. Ik wil een goede prijs-kwaliteit verhouding, en daarbij kijk ik echt niet op 100 euro voor een weekje duiken. Wat ik belangrijk vind:

Flexibiliteit
Ik werk in het onderwijs, dus ik ben niet echt flexibel wat betreft het plannen van mijn vakanties. Ik heb weinig zin in duikscholen waar ik een pakket van zondag tot zondag MOET nemen. Ik weet niet eens of ik 5-6 dagen wil duiken. Verder vind ik het belangrijk dat er lekker langzaam gedoken wordt. Natuurlijk kan dat niet als er teveel stroming staat, maar ik wil ook rustige duiken waarbij ik lekker kan zoeken (macro) en fotograferen. Niet teveel mensen in een groep dus! Een huisrif is een pré, maar niet noodzakelijk. (Ik hoef sowieso geen mooie koralen op het huisrif. Mag wel, maar muckdiving is ook leuk.)

**Veiligheid
**Spreekt voor zich. Een goede schipper en zuurstof aan boord.

Accommodatie
Ik heb weinig wensen. Liefst eigen sanitair, maar dat is niet noodzakelijk. AC hoef ik niet, koud water en/of een mandi vind ik prima. Ik hoef niet 24/7 elektriciteit, maar wel voldoende uren per dag om batterijen van de camera op te laden :wink:

Plekken/duikscholen die ik tot nu toe gevonden heb:
[TABLE=“width: 214”]

misool eco divers

papua paradise

papua diving (kri eco)

raja ampat dive resort

raja 4 divers

[/TABLE]

Kri eco is leuk. Waanzinnig duiken. Nederlandse eigenaar.
Ik ben gevlogen over Singapore via Manado en Sorong. daar de speedboot naar Kri. Er is nergens zoveel biodiversiteit gemeten als in die regio. Kwaliteit en kwantiteit.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Even zitten rekenen, maar uitgaande van 3 duiken per dag is Raya Ampat Dive Resort het goedkoopste voor 7d/8n (namelijk 1255 euro).

Ik wacht de mail van Wamai Dive Resort nog even af.

Hoi ,

goed kunt duiken, kun je bijna altijd ook goed snorkelen?

Dit is waar als het niet te diep is , eens dieper dan 10M zal het als snorkelaar toch niet het zelfde zijn als duiken .

Komodo Nationale Park blijft één van de betere spots voor te duiken ( maar voor te snorkelen is dit wat minder )
Ambon was ook zeer mooi , maar je moet bij Blue Rose gaan , deze doen wall en muck dives .
Menjangan Bali blijft ook zeer mooi

Wat betreft het duiken op Raja Ampat .
ik ben al bijna 10 jaar aan’t kijken om daar te duiken maar vind het véél te duur .
Heb enkele jaren geleden op een beurs een gesprek gehad met de eigenaar van Papua diving , zijn uitleg was simpel .
Hou de prijs hoog dan beperk je het aantal toeristen het koraal minder belast en je inkomen is even hoog .

hij was er het eerst dus iedereen die zich in dit gebied vestigt zou wel gek zijn veel lagere prijzen te hanteren .

Dus laat ik Raja Ampat even links liggen tot het betaalbaar is . Er zijn Mooie duikstekken genoeg in Indonesië die ook zéér mooi zijn .

@ Jenny : als je iets interessant ( betaalbaar ) vind in Raja Ampat mag je het altijd laten weten .

Greetings Jan

Sulawesi, Bunaken (Manado)

Via Wereldwijzer app

Het gaat tot nu toe weinig over snorkelen?

Via Wereldwijzer app

Wat ik al zei, duiken en/of snorkelen in een fantastisch gebied Bunaken.

Via Wereldwijzer app

1 like

Hoi Rosa,

In veel duikgebieden kun je ook gaan snorkelen. De ene keer kun je zo vanaf een strand, de andere keer moet je met een boot naar een goede snorkelspot worden gebracht.
En als een van de reizigers duikt, kan de ander soms mee om te snorkelen.

In Bali kun je erg mooi snorkelen bij Menjangen eiland.
De Gili eilanden (Lombok, maar ook per snelboot vanaf Bali te bereiken) is ook een leuke plek om te gaan snorkelen.
Bunaken (Sulawesi) is ook super (voor beiden) zoals Javari al zei. En Togian vind ik ook supergaaf.
Banda eilanden (Molukken): ook super! Beetje lastig bereiken, het vliegtuigje wordt vaak gecancelled. Dus met de Pelni boot ben je meer zeker. (Pas dus op met je aansluitende vluchten.)
Op een trip over Flores heb je ook een paar snorkelmogelijkheden. Bij Riung bijvoorbeeld (bootexcursie). En als je op een 2 daagse boottocht Komodo gaat, kun je ook mooi snorkelen, vooral bij Pink Beach.
Sumatra: snorkelen/duiken op Pulau Weh (backpackers sfeertje) en bij Padang, maar 1 dag een bootexcursie naar eilanden, dan heb je het mooiste gezien. Niet bij Padang zelf, want dicht bij een stad is nooit een goed idee (mn plastic afval komt via rivieren naar zee).

Als geen van de reizigers duikt, dan zou ik wel de reisafstand afwegen tov hoeveel tijd je wilt snorkelen en wat je nog meer in die omgeving kan zien…

Mijn keus is uiteindelijk gevallen op Raja Ampat Dive resort.

Tijdens mijn verblijf op Papua zal ik hier niet veel te vinden zijn, maar mocht ik internet hebben dan zal ik af en toe posten via Twitter (@fotoof) en facebook (www.facebook.com/fotoofnl).

In 2011 heb ik gedoken in Vietnam(was niet goed), Maleisie; Sipadan en Mabul. Sipadan zou een van de mooiste duikgebieden zijn maar ik vond het niet zo heel bijzonder. Duiken vanaf Mabul is net zo mooi en betaalbaar. Vervolgens ben ik naar de Komodo eilanden geweest en heb een 3 daagse cruise gemaakt. Prachtig, zo veel vis en mooi koraal. Daarna naar Lombok waar ik niet op de Gili eilanden heb gedoken maar naar een duikschool in het Zuid westen; Dive Zone Lombok. Ze noemen het ook wel de zuidelijke Gili’s. Ik was de enige duiker en het was errug mooi. De grootste sponzen die ik ooit gezien heb. En ik verbleef er in een homestay. Ik wil niet perse reclame maken maar daar werd weinig gedoken en het was heel mooi. Echt een aanrader alhoewel het niet zo heel gemakkelijk te bereiken is. En snorkelen is daar ook goed mogelijk. Tijdens een duik was er wel veel stroming dus een ‘tentharing’ meenemen is aan te raden… Ik ben daarna naar Bali gegaan (Jaaa, ik heb totaal 5 maanden gereisd) en gedoken op Lembongan; dat heeft me echt verrast. Prachtig koraal en vissen. Ik heb daar voor het eerst een mola-mola gezien en er is ook een plek waar altijd wel rays te zien zijn. Ik heb daarna nog gedoken op Tioman eiland(Maleisie) maar dat viel toch wat tegen.
Als tip wil ik Lembongan aangeven. Makkelijke trip per boot vanaf Sanur daarnaartoe, meer dan genoeg aanbod in goedkope accomodatie en mooie duiken.
Tja, als duiker ga je toch iets minder snel snorkelen dus kan ik daarover iets minder vertellen/schrijven.