Hoi Canada wijzen,
Hoe lang is het rijden van wells Gray park naar Jasper en wat zijn evt leuke raft mogelijkheden op die route ???
Groet Lotje
Hoi Canada wijzen,
Hoe lang is het rijden van wells Gray park naar Jasper en wat zijn evt leuke raft mogelijkheden op die route ???
Groet Lotje
De reistijd van Wells Gray naar Jasper hebben wij niet rechtstreeks gedaan, maar is ruim 300 km dus zeker 3-4 uur rijden met de kamper lijkt me. Het ligt er ook aan hoever je het park in rijdt omdat je vanaf Clearwater zo’n 70 km het park in kunt rijden waarvan de laatste 25 km. gravelroad is (overigens goed begaanbaar met de kamper).
Daar is Clearwater Lake Campground midden in de natuur, maar in de zomer helaas ook wel muggen. Wij vonden het ondanks dat in ieder geval zeer de moeite waard.
Wij hebben met onze kinderen geraft bij Riverside adventures, deze werd ons aangeraden omdat ze goed met kinderen overweg kunnen. We hadden dit geboekt bij het visitorcentre in Clearwater. Dit kom je vanzelf tegen als je over de Yellowhead 5 Highway rijdt.
Het raften is prijzig maar een unieke ervaring, wij hadden het zeker niet willen missen!
Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes met je voorbereiding!
De Wells Gray Gust Ranch (http://www.wellsgrayranch.com), net voor de ingang van het Wells Gray Provintial Park, organiseert behalve wandeltochten ook wildwatervaren (raften?), kanovaren en kajakken. We hebben hier zelf niet geraft, dus ik spreek niet uit ervaring, maar als je er toch bent of langsgaat, kun je er wellicht even kijken. Je kunt er overigens ook logeren (ik begrijp dat je met een huurauto gaat).
De route van daar naar Jasper hebben we met onze 2 kinderen ook gedaan en is in één dag heel goed te doen. Het is inderdaad totaal ongeveer 5 uur rijden, maar in Canada wordt je echt niet zo moe van het autorijden als hier. Wel moet je onderweg je horloge een uur vooruit zetten zodat de route nog een uur langer lijkt.
Onderweg kun je in het Mount Terry Fox Provintional Park een erg mooie wandeling maken naar de 10 meter hoge Rearguard Falls. Die falls beletten de zalm om verder te migreren en is het verste punt waar de zalm terugkeert om kuit te schieten.
En je komt door het Mount Robson Provintional Park. Genoeg te zien dus onderweg.
Succes!
De afstand Clearwater - Jasper is ca. 320 km. Hoe lag je daar over doet ligt helemaal aan jezelf. Behalve de al genoemde bezienswaardigheden zijn ook Moose Lake en Yellowhead Lake zeker de moeite waard.
Een aantal jaar geleden ontdekten wij langs deze route bij toeval het (vinden wij) mooiste plekje van West-Canada. Die keer maakten we, in tegenstelling tot voorgaande jaren, een tussenstop in Blue River en werden door één van de “locals” attent gemaakt op Murtle Lake en de mogelijkheid om daar te kanoën. Murtle Lake is het grootste, “stille” meer in West-Canada. D.w.z., dat er geen gemotoriseerde vaartuigen zijn toegestaan.
Je moest er wel wat voor doen, nl. een kano met bijbehorende trolley en roof-rack huren. Vanuit Blue River steek je dan Hwy 5 over richting Murtle Lake, ongeveer 20 km. goed berijdbare gravel-weg tot de parkeerplaats. Daar de kano op de trolley en vervolgens 1,5 - 2 km. de goed begaanbare trail volgen tot aan het meer. In voor-en najaar kom je er nauwelijks iemand tegen en waan je je een echte ontdekkingsreiziger.
Eénmaal op het meer ben je in een andere wereld. Vooral de noordelijke arm van het meer is van een adembenemende schoonheid en de combinatie met de oorverdovende stilte is echt uniek te noemen.
Tegenwoordig hoef je, als je niet wilt, de “ontdekkingstocht” niet meer te ondernemen en liggen de kano’s klaar aan het meer.
Voor meer info kijk op:
http://www.explorewellsgray.com/murtle.html
Maak er tijd voor, het is echt een heel bijzondere ervaring.
Langs de route zijn, geloof ik, niet veel raft-mogelijkheden. Dat kan wel op de Clearwater rivier vanuit Clearwater.
www.interiorwhitewater.bc.ca
www.riveradventures.ca
Afdalingen hier variëren van easy tot intermediate.