Reisschema 4 weken vietnam, tips?

Wij gaan van 31-10 tot 29-11 Naar vietnam. Nu hebben wij hier al veel zitten lezen en uiteindelijk willen we nu graag een reisschema maken wat we aan zouden kunnen houden. Onderstaande plaatsen zouden we graag aan willen doen. Iemand tips, suggesties, do’s en don’ts? Wij hebben hier verder nog geen aantal dagen achter gezet, omdat we hier nog op aan het orienteren zijn.

Hanoi
Halong Bay
Hué (Verboden stad)
Hoi-An
Lac Lake (olifantentocht)
Nha Trang
Palmeneiland (slapen aan het strand )
Crazy House Hotel (Dalat)
Boa Loc (watervallen van Dambri)
Mue Ne (strand)
Ho chi minh stad (miljoenenstad)
Cu Chi tunnels
Mekong Delta (kleurrijke marktjes)

Zit op dit moment in Saigon einde vakantie nadert maar wij vonden Sapa erg mooi wat leuk is om een tracking te doen met de Hmong. Hanoi vonden wij minder, zijn daar 4 nachten geweest. Verder is Halong bay erg mooi, wij hadden een trip geboekt op de boot voor 1 nacht bij Gloria cruises. Goed bevallen. Daarna met het vliegtuig naar Hue gegaan. Aanrader is het Orchid hotel, super!!! Met een prive busje naar Hoi An. Hoi An is leuk, lekker restaurant is Cargo. Ook het strand vonden we erg fijn, veel fijner als in Nha Trang. Hier zou ik persoonlijk niet meer naar toe gaan. Via Danang, (Hoi An heeft geen station) naar Nha Trang gegaan met de dagtrein. Zou ik nooit meer doen, erg lang en ook niet zo schoon maar ik weet niet wat jullie budget is. Hierna naar Saigon gevlogen en vervolgens met de bus naar de Mekong waar we in een homestay hebben gezeten. Was ook een leuke ervaring, erg basic. Homestay is van Mr. Hung. Kun je vinden via Tripadvisor. Daarna weer terug naar Saigon. Vinden we een erg leuke stad. Zitten in district 1.
Dit alles in 4 weken gedaan. Was voor ons de eerste keer Vietnam. We hebben diverse tours gedaan, zoals de DMZ tour, hebben scooters gehuurd, kookklas gevolgd, floating markt bezocht. Vietnam is ons goed bevallen maar onze ervaring is wel wat je ook afspreekt het pakt bijna altijd anders uit als verwacht, soms positief soms negatief, bijv. Geen airco (is dan kapot), tour duurt geen 5 uur maar 4 of je verwacht dat het eten wat minder is en dan blijkt het super te zijn. Al met al een ervaring rijker.

1 like

Nog een paar fijne laatste dagen in Vietnam Korhoen!

@Denise: je hebt zeker mooie highlights uitgezocht. Sapa vind ik ook heel gaaf.

Ik heb, heel grappig, juist Hanoi leuker gevonden dan HCMC met sfeervolle kleine winkelstraatjes. Maar allebei een bezoekje waard!

Zie dat je ook naar DaLat wilt gaan. Ik weet niet helemaal zeker in hoeverre je ook echt kan slapen in het Crazy House en of het betaalbaar is, maar misschien heb je daar zelf wel info over gevonden? Het Crazy House is overigens ontworpen door een dochter van een voormalig president waardoor dit ‘rare huis’ heeft mogen blijven bestaan.

Groetjes, Anne

1 like

Hallo Denise,

Ik zal het proberen kort te houden.

korhoen geeft meteen een goed punt aan; reizen in Viet Nam duurt lang over de weg.
Ga uit van een gemiddelde snelheid van 50/60 km/hr en daar komen ook nog stops bij; dit is over de A1.
Met de trein is de snelheid ongeveer gelijk maar dan zonder stops, nadeel is wel dat niet iedere te bezoeken plaats weer een station heeft en je dus weer een transfer moet regelen naar je bestemming wat ook weer tijd kost en dus kan je er globaal vanuit gaan dat het redelijk overeen komt.

Wat je ook heel goed in je achterhoofd moet hebben is dat je midden in het tyfoonseizoen zit en deze in de regel hoi An treffen; dus daar kan je niet op bouwen als je aan het strand wilt liggen.
Kan natuurlijk elk jaar variëren, maar is even een tip.

Ook kunnen er naweeën zijn in Nha Trang.
Was er ook in 2007 na 1 van de ergste tyfonen en de zee in Nha Trang en palm Island was helemaal troebel en rood en er mocht niet in gezwommen worden.

Maar na het bekijken van je plaatsten die je aandoen, kan je uitwijken naar de HCM route, vanaf Hoi An.
Deze kan je dan vlekkeloos combineren met Lac Lake, Boa Loc, Dalat naar Mui Nee/ Phan Thiet.
Dus dan geen Nha Trang.

Ga je toch via de A1, langs de kust vanaf Hoi An, overnacht dan in Qui Nonh en misschien onderweg een bezoek aan My Lay.

Wanneer in Nha Trang het weer en de zee goed zijn kan je daar verblijven en naar Palm Island of een ander eiland.
De stranden van Nha Trang staan nog steeds zeer hoog genoteerd in de ranking van mooiste stranden ter wereld.

Ook een optie kan zijn

Hanoi - Halong Bay
Hue + DMZ
Hoi An
Qui Nonh
Nha Trang
Dalat + alle door jouw genoemde lokaties ( misschien met easy rider )
Mui Nee / Phan Thiet
Saigon
Delta

Alternatief de HCM route zonder Nha Trang.

Vervoer
Hanoi-Hue vliegen
Hue-Hoi An prive busje via de Hai Van Pas
Hoi An-Dalat via de HCM route
Hoi An-Nha Trang vliegen ( afhankelijk van budget, anders met tussenstop in Qui Nonh met voldoende tijd. Of nachttrein/bus oid )
Dalat- Mui Nee/Pan Thiet bus
Pan Thiet/ Mui Nee- Saigon auto/bus

Hotelkeuze
Is aan jullie en je voorkeur

Scooter huren
Ik heb er genoeg over geschreven, maar is weer wat lang geleden, dus nog even kort.
Je mag als Nederlander niet op een voertuig rijden boven de 50cc en je bent dus strafbaar.
Je moet een vietnamees rijbewijs hebben
Je bent dus niet verzekerd voor; alle lichamelijke letsels , schades, alle reisverzekeringen die je hebt afgesloten vervallen incl. de ziektekostenverzekering die verplicht is in Nederland.
M.a.w. alles moet je zelf betalen t/m de eventuele eerdere terugvlucht met verplegers en dergelijke aan toe.

Ook alle inkomstenderving van het slachtoffer zijn voor jouw rekening en je mag het land niet verlaten voordat je deze voor de tijd dat ie leeft deze voldaan hebt.

dus rij je iemand aan van 25 en deze moet dus nog 40 jaar werken , betaal je dus 40 x zijn jaarsalaris voordat je Viet Nam mag verlaten.
Normaal neemt Nederland deze schuld over, maar wordt wel verhaalt op je in Nederland natuurlijk.

Vond dat ik dit weer even onder de aandacht moest brengen.

Denk dat ik je zo voor even wat stof heb gegeven om over na te denken en wat dingen af te wegen?

gr.
Ton.

OVermorgen 10:30 is het zover: Ons vliegtuig naar Hanoi vertrekt dan! wij hebben er erg veel zin in en ik wil iedereen bedanken voor de goede hulp en tips die wij via dit forum hebben verkregen!

Hallo Denise,

Mag ik je een heel fijne vakantie toewensen en uitgerust, met vele mooie ervaringen rijker, weer thuis

Ik denk dat vele mensen benieuwd zijn naar je ervaringen.

Fijne vakantie.
ton.