Van 23 juli tot 10 augustus 2010 gaan mijn vriend en ik backpacken in Maleisië. Omdat wij hier geen ervaring mee hebben, heb ik een aantal vragen…
Onderstaand staat een indicatie van ons reisschema. nou weet ik niet of dit in zo’n korte tijd te doen is. We willen zo veel mogelijk natuur,cultuur,flora en fauna opdoen tijdens deze 16 dagen. Daarom zullen vinden we het maken van binnenlandse vluchten ook geen probleem.
Dag 1: Kuala lumpur: uitrusten reis, Batu Caves, China town, Petroria towers
Dag 2: Vertrek 09.30 Pahang (olifanten). Aankomst: 14.00 uur-17.00 Vertrek Taman Negara
Dag 3: Taman Negara
Dag 4: Taman Negara
Dag 5: Terengganu/ schildpaddeneilandjes Pulau Kapas
Dag 6: Terengganu/ schildpaddeneilandjes Pulau Kapas
Dag 7: Perhentian Islands
Dag 8: Perhentian Islands
Dag 9: Langkawi (kabelbaan)
Dag 10: Langkawi (crocodile farm)
Dag 11: evt. Cameron highlands anders meteen naar Borneo; Sarawak of Sabah vliegen
Dag 12: Borneo; Sarawak of Sabah
Dag 13: Borneo; Sarawak of Sabah
Dag 14: Borneo; Sarawak of Sabah
Dag 15: Borneo; Sarawak of Sabah
Dag 16: Kuala Lumpur; winkelen en uitrusten
Nou dus mijn vraag of dit wel te doen is in 16 dagen.
Zo nee, wat raden jullie dan aan om weg te laten/ aan te passen en wat is een absolute must die we niet mogen missen?! Of hebben jullie nog andere ideeën?!
alles is te doen-maar je vergeet het meest belangrijke daarbij te melden-wat jullie een leuk reistempo vinden. en OF je eigenlijk wel zonodig alles nu al tot op de minuut moet plannen.
1.nergens zie ik in je schema reistijd-en die zijn soms enorm lang. Als je op Perhatian vertr en in 1 dag naar Langkawi wil-dan ben je die dag helemaal kwijt aan reistijd.
2.dag 1-vermdlk bedoel je Petronas (=de staats shell). Dan moet je smorgens dus aanschuiven in de hoop een tiket voor een bepaalde tijd te kunnen krijgen. Dat kan je wel vergeten als je nog op de airport staat. Maar er zijn andere hoge torens zat-die kosten wat meer.
3.voor mainland Malaysia kan je met deze route amper van tijdverkortende flights profiteren. En je zit binnen 1 week op 3/4 eilanden-moet dat nou echt? denk je dat ze zo enorm verschillen?
4.lees een reisgids wat je nou op Borneo (delen daarvan heten Sabah en Srawak) denkt te willen doen-en hoeveel tijd je dan daarvoor zou moeten uittrekken. Ik zou eerder geneigd zijn dat maar te laten schieten voor deze keer-vind je Malay leuk kan je altijd nog eens terugkomen.
Er valt in dit schema niks van wat ikzelf cultuur zou noemen te bespeuren-in wezen geheel niks van wat Malaysia voor mij aantrekkelijk maakt. Geeft niks-maar je noemt het wel als punt vooraf.
Ik vind je schema erg vol. Je houdt idd geen rekening met de reistijden, welke in Maleisie behoorlijk lang kunnen zijn.
Van Cameron Highlands naar Borneo… Je doet er allereerst een paar uur over om naar het dichtsbijzijnde vliegveld te gaan. Dan vliegen, wachten op bagage, en je dag is weer om. Ook als je van Langkawi die kant op vliegt ben je een tijdje onderweg. Je vliegt via KL, moet overstappen, wachten.
Waarom neem je niet de tijd om in KL rond te kijken? Persoonlijk vind ik KL een erg leuke en interessante stad. Bovendien heb je nauwelijks de gelegenheid om na aankomst even te acclimatiseren en te wennen aan de tijdzone en het klimaat.
Ik zou het schema nog eens heel goed onder de loep nemen. Of de stoute schoenen aantrekken, zonder schema reizen en ter plekken gewoon lekker DAT doen waar je op dat moment toevallig zin in hebt.
Dat is een pittig reisschema zeker omdat je ook zelf aangeeft dat jullie niet veel ervaring hebben met backpacken. probeer anders een reisschema op te stellen waarbij je iets relaxer gaat reizen en een aantal dingen gaat schrappen.
Bijvoorbeeld je zou kunnen kiezen voor West Maleisië met KL, Taman Negara en wat eilanden. Hierdoor ben je wat meer flexibel en kun je als het je ergens goed bevalt iets langer blijven.
Ook wat Jenny zegt over KL is waar, een leuke stad maar vergis je niet in de hitte, je tempo zal er op aangepast moeten worden en wil je wat zien van deze stad dan zul je toch iets meer tijd hiervoor moeten inplannen.
een andere optie is om KL met Borneo te doen zodat je daar meer tijd hebt.
Als ik 16 dagen heb en ga rondreizen dan zou ik kiezen tussen West Maleisië met afwisseling tussen jungle, stad en stranden of meer naar de natuur van Borneo in combinatie met KL.
Deze reis die je nu opgegeven hebt is wel te doen maar erg vermoeiend.
Wanneer je zo’n reis anders gaat indelen en bestemmingen eruit laat dan heb je in ieder geval een reden om weer terug te gaan.
Succes met de planning en hopelijk horen we nog hoe jullie reis eruit gaat zien.
Zoals de andere al schreven wat vol inderdaad. Ik zou Langkawi laten vallen en zeker wel naar Pherhentian gaan dat is veel leuker dan Langkawi. Vergis je inderdaad niet in de warmte je kunt beter aankomen en dan gewoon rustig aan doen en bij een zwembad gaan liggen en dan bv de volgende dat 1 dag rondkijken in KL.
Trouwens voor de Petronas towers zul je voor 8.30 in de rij moeten staan om gratis kaartjes te kunnen krijgen. Er worden maar een maximaal aantal kaartjes per dag uitgegeven. Heb je die niet kun je niet meer de torens op. Deze kaartjes zijn altijd binnen no time weg vandaar dat je zo vroeg er moet zijn.
Kwa tijd zou ik ook Borneo laten vallen je bent lang onderweg en je kunt je tijd beter besteden op 1 stuk van het land dit omdat je maar 16 dagen hebt.
Daarnaast heb je helemaal niet ingepland dat je ook tijd kwijt bent aan reizen.
Ik hoop dat je er wat mee kunt en als je nog meer vragen hebt kom maar op.
We zijn tot de conclusie gekomen dat dit een erg vol reisschema is… en willen het een en ander gaan schrappen…
Wat zouden jullie hieraan schrappen?
Is er op Langkawi meer of juist minder te doen/ zien dan op de Perhentians?
En is het verstandig om van tevoren een verblijf te boeken voor de taman negara of op andere locaties of is het beter om dit ter plaatse te regelen/boeken?
Hebben jullie nog suggesties wat echt de moeite waard is om te bezichtigen op Maleisië?
Heeft er iemand ervaring met backpacken in Borneo? Is er makkelijk rond te lopen en voldoende overnachtingsmogelijkheden?
Langkawi en Pherhentian zijn beide relax plaatsen. Dus plekken waar je naar toe gaat om te relaxen en op het strand te zitten en de zee in te lopen. Ik vond Langkawi veel minder mooi dan Pherhentian maar dat is persoonlijk natuurlijk. Wat ik leuk vond aan de Pherhentian is dat je een snorkel pakt en zo het water in kan lopen om te snorkelen. Op langkawi kan dit niet dan moet je een stuk varen en daar kan je dan snorkelen.
Over Taman kan ik je niet adviseren want daar ben ik niet geweest.
Wat ook de moeite waar is om te bekijken is Melaka daar kun je een Nederlands stadhuys vinden en een Nederlandse kerk.
Taman Negara hoef je niet vantevoren te boeken, er zijn voldoende plekken om te overnachten. De meeste mensen die naar Taman Negara gaan, boeken een bus/boot tochtje in KL. ALS je echt op zeker wilt spelen, dan kun je door hen ook een hotel vast laten leggen.
Ik heb niet echt gebackpacked in Borneo, wel heb ik vanui Kuching een aantal trips gemaakt. Zo ben ik naar Bako NP geweest, heb ik de orang utans gezien en heb ik een meerdaagse trekking naar de Ibsn gemaakt. Op http://www.ikreis.net staat een verslag.