Hi allemaal,
Eind dit jaar vertrek ik met mijn vriend voor 3 weken naar Argentina! De retourtickets zijn al geboekt, nu nog ons reisprogramma. We hebben het volgende schema in gedachte, en hoop dat jullie wat tips hebben of dit een beetje haalbaar is…
29-dec Aankomst Buenos Aires
30-dec Buenos Aires
31-dec Buenos Aires
01-jan Buenos Aires
02-jan Vlucht Buenos Aires - El Calafate
02-jan Busreis El Calafate - El Chalten
03-jan Dagtocht Fitz Roy
04-jan Busreis El Chalten - El Calafate
05-jan Perito Moreno
06-jan Vlucht El Calafate - Iguazu
07-jan Iguazu
08-jan Iguazu
09-jan Vlucht Iguazu - Mendoza
10-jan Mendoza
11-jan Mendoza
12-jan Mendoza
13-jan Busreis Mendoza - Santiago de Chili
14-jan Santiago de Chili
15-jan Santiago de Chili
16-jan Vlucht Santiago de Chili - Buenos Aires
17-jan Buenos Aires
18-jan Vlucht Buenos Aires - Amsterdam
Is dit gekkewerk of prima te doen? We willen gewoon heel graag naar Patagonie en Iguazu, dus waarom niet
En natuurlijk Mendoza en dan kunnen we ook net zo goed naar Santiago. Of hebben jullie een andere tip…?
Hoor het heel graag!!
Groet, Margriet
Jammer dat jullie de tickets al geboekt hebben, want dan had je wat meer kunnen spelen met je schema en was je heel wat goedkoper uit geweest (door terug te vliegen van Foz do Iguacu, of vanuit Santiago). Nu ga je echt van de ene uithoek (zuidwesten) naar de andere (noordoosten) en min of meer weer terug (westen). En je zal altijd moeten overstappen, voor El Calafate-Iguazu waarschijnlijk in Cordoba, voor Iguazu-Mendoza in Buenos Aires. Dus binnenlandse vluchten zijn extra duur, maar noodzakelijk gezien de afstanden.
Bij aankomst op El Calafate kan je direct een bus nemen naar El Chaltén, dus dan mis je geen extra dag. Er gaan in jullie periode 3 reguliere bussen per dag en die doen er 2,5-3 uur over. Neem dan een extra dag voor El Chaltén om bijvoorbeeld ook naar Fitz Roy te wandelen (ook een dagtocht). Extra dag in El Calafate kan ook geen kwaad, om een boottocht langs gletsjers en ijsbergen te maken (Rios de Hielo) of om een estancia te bezoeken (er zijn er meerdere).
Eerlijk gezegd zou ik Santiago overslaan, maar dat is uiteraard persoonlijk. In dat geval zou je vanuit El Calafate rechtstreeks naar Bariloche kunnen vliegen voor een paar dagen aan het meer, dan met de nachtbus naar Mendoza (er gaan helaas geen rechtstreekse vluchten meer) en dan vliegen naar Iguazú. Vanuit Iguazú kan je dan weer de nachtbus of een vlucht nemen naar Buenos Aires. Zal je een hoop geld schelen.
Houd er verder rekening mee dat jullie in het hoogseizoen gaan, dus ik zou vluchten maar zeker ook accomodaties zo snel mogelijk proberen vast te leggen om niet voor vervelende verrassingen komen te staan.
Goede reis!
1 like
Hoi Filipsen_NL,
Dank voor je uitgebreide antwoord, erg fijn. We gaan het reisprogramma nog eens goed bekijken…
De dagtocht naar Fitz Roy stond er al in, dat willen we zeker doen. En die boottocht lijkt ons ook heel mooi.
Ik zie op dit forum dat je in 2007 een keer een berichtje hebt achtergelaten dat de busreis tussen Bariloche en Mendoza ca 16-17 uur duurt en 290 Argentijnse Peso kost (enkele reis). Dat is omgerekend nog geen 18 euro. Is dat nog steeds zo? Het boeking gedeelte op de site van Andesmar laadt niet helemaal goed, dus ik kan het niet opvragen.
Bedankt!
Groet, Margriet
Hahaha, nee dat is niet meer zo helaas
Je kan altijd even kijken op www.plataforma10.com voor busreizen (maar niet alle maatschappijen werken samen met hen). Andesmar.com doet het vaak niet op alle browsers, als je een andere probeert doet ie het wellicht wel. Prijs op dit moment is $1116 voor de eenvoudige Semi Cama en $1575 voor Cama Ejecutivo. Ik hoop dat je geen oude Lonely Planet hebt gelezen en bent afgegaan op die prijzen! Argentinië is inmiddels schreeuwend duur helaas…
maar door alles contant te betalen spaar je toch altijd nog(veel) geld,nu met de 500 peso biljetten loop je niet met zoveel “papier” door de wereld,en de peso bleu is op het moment 16,90 voor 1€ op de straat,30/06 dat zijn toch altijd dagprijzen…
Misschien voor alle reizigers richting Argentinië nog goed te vermelden altijd actuele prijsinformatie online te zoeken! De gegeven prijsindicaties in offline reisgidsen zijn bij het drukken reeds achterhaald, zeker als je te maken hebt met een torenhoge inflatie zoals in Argentinië (tot op heden in 2016 toch zo´n 40%).