Reisorganisaties of backpack-reisgenoten?

Hallo Brazilie / Zuid Amerika fans;

Mijn ‘kwestie’:
Al heel lang wil ik eens naar Brazilie (evt. in combi met Argentinie wat ik ergens in een reisprogramma zag staan). Ben een vrouw van midden veertig, single en redelijk wat reiservaring. Maar dat laatste nog nooit alleen (behalve perioden dat ik zelf als reisbegeleidster gewerkt heb…).

Het dubbele is dus dat ik niet graag alleen ga, maar groepsreizen hangt heel erg af van de reisstijl van de organisatie: ben allergisch voor kuddedieren die bij het handje genomen willen worden om een boodschap te doen… om het maar even te chargeren.

Dus heeft iemand tips voor een reis bij een organisatie die van zelfstandig denkende, redelijk levenservaren gasten uitgaat die een groep als plek ziet om op terug te vallen, dan hoor ik dat graag. Ik ken Djoser en NBBS wel uit werkervaring, die echt een prima formule hebben en goed zijn, maar e.g. heeft een voor mij nu te lange en dure reis.

Ook tips voor alternatieve manieren, waaronder aanbod van reisgenoten (meerdere ook welkom) die ongeveer op hetzelfde spoor zitten:
man/vrouw tussen de 35-50 jaar, HBO-niveau, initiatiefrijk, flexibel en positief ingesteld, dan sta ik open voor een ontmoeting en evt. proefweekendje weg om te kijken of we samen eerst maar een vakantie kunnen doorbrengen.
Ik zoek daarbij niet steeds extremere ervaringen wat de trend lijkt te zijn, maar ga vooral voor de locale sfeer, wat cultuur en zeker natuur, uiteraard het klimaat etc. etc. Meer volgt in een persoonlijke ontmoeting.
Grootsere reisplannen in Zuid Amerika in de koker… maar eerst deze stap maar zetten. (Ik ben trouwens eerder 5 weken in Bolivia en Ecuador geweest).
Tot slot; ik heb eens een beginnerscursus Braziliaans gevolgd en pep dat zo weer op; vind het behalve leuk ook belangrijk de mensen tegemoet te komen door de taal proberen te spreken van het land waar ik te gast ben.

ik kijk uit naar mailtjes,
groetjes
Marja

Hoi Marja,

Ik kan me voorstellen dat je niet alleen wilt en ook dat je geen zin hebt in een groepsreis. Dat laatste lijkt me in jouw geval echt zonde van mijn tijd en geld. Gewoon niet doen is mijn advies. Lekker alleen gaan, je ontmoet onderweg zat mensen, zou ik je bijna willen zeggen, maar ik realiseer me dat de meeste individuele reizigers jonger zullen zijn. Ik zou graag met je mee willen, maar ik heb wel echt een plan voor mijzelf. Ik ga bijna zes maanden naar Zuid-Amerika en wil daar naast reizen ook Spaanse les nemen en vrijwilligerswerk doen, vandaar dat ik dus niet flexibel genoeg ben voor een hele vakantie, ben ik bang. Maar je kan me altijd mailen, ik ben hoogstwaarschijnlijk vanaf kerst 2008 in Brazilië / Argentinië tot eind januari (en ik ben tegen die tijd 34…). Succes met je beslissing en ga in ieder geval! Wie weet zien we elkaar daar.

Groetjes,

Eva

Dapper hoor! Ik wilde idd ook dat rvijwilligerswerk en taal gaan doen, maar daarom eerst eens ‘kennismaken’ met Brazilie, of ik er echt wel zo’n prettig gevoel bij heb ipv me meteen 3 maanden te binden …
wie weet. alvast heel veel plezier.

Ik denk dat ik daar dan ook zou internetten en terplekke kijk of er nog resigenoeten zijn (als ik er voor langere tijd ben).

Ik ga trouwens waarschijnlijk met een kennis (2e helft 30-er) in okt. een paar weekjes.
gr. Marja

Hi Marja,

Ik zit nu net rond te kijken op deze site en herken me erg in je oproep. Ik loop zelf ook al jaren rond met het plan om naar Brazilie te gaan. Ben geen kuddedier dus groepsvakanties trekken mij ook niet. Alleen reizen wil ik zelf niet, omdat ik het leuker vind indrukken en ervaringen tijdens de reis met een ander te kunnen delen.

Qua tijdsplanning: ik wil volgend jaar gaan. Wanneer weet ik nog niet. Wsl voor max 1 maand (wil mn baan er niet voor opzeggen), zie dat meer als een kennismakingsreis (en om te checken of dat ‘oergevoel’ over Brazilie klopt…)

Last but not least: omdat je bericht van een jaar geleden dateert, weet ik niet of eea nog actueel is. Dus als je nog geinteresseerd bent in een (niet ‘manisch’) actieve en opgeruimde reisgenote van 41 jaar met humor, dan hoor ik graag van je.

groet,

Caroline

Dat is helemaal niet zo. Je ontmoet in Zuid-Amerika zelfstandige reizigers van alle leeftijden. In Brazilië ben ik ontzettend leuke mensen tegengekomen in allerlei leeftijden tussen de 20 en 60 jaar.
Verder zat ik in de bus vaak naast Brazilianen (juist omdat ik alleen reisde en dus naast mij een stoel vrij was) en ook dat zijn erg leuke kennismakingen en gesprekken.

Een goede manier om andere reizigers te ontmoeten is door mee te gaan op een plaatselijk toertje, bijvoorbeeld een dagtripje met een gids naar een national park of een snorkeltoertje met een gids.

Boa viagem,
Cécile