Op het internet zijn zeer veel reisorganisaties terug te vinden. Allemaal hebben ze een mooie website waar ik op het eerste zicht veel vertrouwen in zou hebben. Toch wil ik bij het boeken van een reis zeker weten dat alles goed loopt ook wanneer er problemen zouden ontstaan.
Hoe zien jullie nu welke reisorganisaties echt te vertrouwen zijn, waar moet je dus zeker op letten? Bijvoorbeeld: momenteel heb ik contact met Dave (van op dit forum) en dus zijn organisatie Viengtravel waar de communicatie tot nu toe zeer goed verloopt. Ook thailandonline en bezoekthailand.nl leken mij interessant. Niettegenstaande ik enkele positieve dingen lees wil ik toch graag weten hoe je nu ziet dat deze websites te betrouwen zijn? Waar let je dus op bij het boeken van zo’n reis en bij betalingen?
Als het een Nederlandse site is, let er dan op dat ze bij de SGR zijn aangesloten. Als het een Thaise organisatie is moeten ze bij TAT zijn aangesloten, ook daar wordt met een soort garantiefonds gewerkt.
Ik reserveer meestal alles ter plekke in Azië, maar in uitzonderlijke gevallen wil ik soms ook al vooraf dingen vastleggen. Met name dingen die snel volgeboekt zijn… Ik neem soms dus al contact op met een reisbureau ofzo vanuit Nederland, maar ik ben heel erg terughoudend met aanbetalingen. Sites als hostelworld, agoda, booking.com enzo vertrouw ik wel, maar verder?
Als de aanbetaling een paar tientjes is, dan betaal ik wel als ik een goed gevoel heb bij het bedrijf. Gaat het om honderden euro’s, dan betaal ik niet vooraf. Ik maar dan liever een afspraak om ter plekke langs te gaan en te betalen. Ik vertrouw meer op een persoon voor me dan op een mooie website.
Maa dan nog: het liefst betaal ik pas achteraf na de dienst aan bijvoorbeeld de chauffeur. Veel bedrijven werken echter niet (meer) op die manier, en dat begrijp ik ook wel. Behalve louche bedrijven zijn er ook louche klanten.
Ik boek meestal alles vanuit Nederland bij een reisorganisatie. Ik let er inderdaad zoals Steven aangeeft op of een organisatie ergens bij aangesloten is (sgr, anvr, te controleren op de site van de anvr). Verder zoek ik op internet (bijvoorbeeld op dit forum) naar ervaringen van andere reizigers. Tenslotte vind ik het belangrijk hoe de website eruit ziet (professionaliteit) en hoe het contact (per mail of telefoon) verloopt.
Ik vind het altijd jammer dat wanneer je boekt vanuit Nederland bij een Nederlandse organisatie dat er meestal veel geld aan de strijkstok wilt hangen. Ik steun liever de lokale economie.
Heb je gelijk in, Jenny. Maar omdat we meestal maar relatief kort weg kunnen wil ik niet veel tijd kwijt zijn met regelen ter plekke. Ik hoop dat we, omdat we meestal wel in kleine hotelletjes overnachten en niet in grote ketens, toch voldoende geld in het land zelf achterlaten. Excursies regelen we vaak wel ter plekke. Dat is meestal makkelijk te doen in het hotel zelf of bij bureautjes in de buurt.
Heeft iemand ervaringen met een reisbureau in Thailand? We zijn van plan deze zomer naar Thailand te reizen. Wellicht Nederlanders die daar een reisbureau hebben? Die moeten er vast wel zijn, toch?! … Wij reizen meestal via een Nederlands reisbureau maar die dan wel ter plekke gevestigd zijn, ….heb daar toch iets meer vertrouwen in en goede ervaringen mee, contact verloopt gemakkelijker en zoals men hierboven zegt, er blijft minder aan de strijkstok hangen. Iemand een tip?
GJ