Na een eerdere reis door alleen vietnam ben ik net met mijn gezin teruggekeerd van een reis door vietnam, cambodja en laos en wil een aantal ervaringen met jullie delen. Het betreffen met name verbindingservaringen waar ik vooraf flink naar op zoek ben geweest naar waar je toch terplekke het beste oordeel over kunt vellen. Omdat het drie landen betreft zal ik het opdelen in de ervaringen per land
-
Van ho chi min zijn we naar Sa dec gereist met de openbare bus. Goede verbinding en goedkoop en beperkte reisduur.
-
Van Sadec naar Rach Gia was vooraf niet duidelijk of er een directe lijn was. OOk daar aanwezig navragen bij het bureau leek het er op uit te draaien dat er geen rechtstreeks vebinding was maar uiteidelijk is die toch “gecreeerd”. In overleg met de “regelaars” bij de plaatstelijke bushalte werd de bus naar Ha Tien gestopt en konden we tot Rach Gia meerijden. ongeveer 4 euro per persoon waarvan ik vermoed dat dat geen officiele kaartjes waren. 3 uur reistijd. neem wel overgeefzakjes mee er werd rijkelijk overgegeven in de bus. Om dit te regelen hebben wel de hulp nodig gehad van de hotelreceptie.
-De boot van Rach Gia naar Phu Quock hoefde niet vooraf gereserveerd te worden. Kaartjes waren tot vertrek nog rijkelijk aanwezig maar dat kan natuurlijk ook met het seizoen te maken hebben
-Van Phu Quock naar verschillende bestemmingen in Cambodja is echt heel eenvoudig. Tientallen bureautjes op het eiland die het aanbieden en naar Phnom Penh bv kost 20 dollar pp. De organisatie van de verschillende etappes in de reis is weer op zijn Vietbamees uitstekend. Vanaf de grens in Cambodja moet je wel rekening houden maar een slecht wegdek en daarmee ook vertragingen.
Over het algemeen is de logistiek en planning goed geregeld in Vietnam en worden de beoogde tijden goed gehaald ( dat is iets anders in Cambodja)