Reis Varanasi-Kathmandu en tips hotel New Delhi

Hallo,
Ik vertrek begin oktober voor 3,5 week naar Noord India met 2 vriendinnen. Ik weet dat dit niet zoveel is… We willen ons dan ook echt beperken tot de hotspots, zodat we niet heel snel hoeven te reizen. Maar wel echt het land kunnen ervaren.
Voor het eerste deel van de reis hebben we al een globale planning, namelijk New Delhi, Jaipur, Agra en Varanasi (ongeveer 10 dagen). Maar daarna twijfelen ofdat we naar Kathmandu zullen gaan voor een trekking of naar het zuiden om nog een aantal dagen te relaxen. Wij houden alledrie erg van hiken, dus het lijkt ons fantastisch om een trekking in de Himalaya te doen. Maar we hebben ook niet zo’n zin in hele lange en heel veel reisdagen. En na alle indrukken is het misschien ook wel fijn om een paar dagen te relaxen.

Dus concreet…

• Weet iemand hoelang je ongeveer reist van Varanasi naar Kathmandu overland, aangezien de vliegtickets nogal duur zijn?
  • Wij hebben dan ook ongeveer anderhalve week voor Nepal, is het de moeite waard om bijv. een trekking van zes dagen te doen? Aangezien de meeste trekkingen drie weken zijn.

En heeft er nog iemand tips voor een leuk hotel in New Delhi? Het liefst met enige luxe, om even bij te komen van de reis en om te acclimatiseren.

Alvast bedankt!

Om vanuit Varanasi over land in Kathmandu te geraken kan je misschien best het volgende doen :

De nachttrein vanuit Varanasi naar Gorakhpur. Je kan comfortabel slapen op de trein en je komt vroeg in de ochtend aan in Gorakhpur.
In Gorakhpur ga je per Rickshaw naar het busstation en neem je een bus naar Sunauli, de grens met Nepal (ongeveer drie uur rijden).
In Sunauli zijn er massa’s bussen naar Kathmandu (ongeveer acht uur rijden). Met een beetje geluk ben je dus dezelfde avond nog in Kathmandu.

Hoi Joli,

Als je primair naar Nepal gaat om te trekken zal ik als ik jou was ook eens kijken naar de mogelijkheden om naar Pokhara te gaan ipv Kathmandu. Pokhara is wel een soort van trekkers-mekka en het Annapurna-massief biedt veel verschillende mogelijkheden, zowel qua moeilijkheden als qua aantal dagen.

Bedankt voor de reacties!

We waren sowieso al van plan om voor een meerdaagse trek vanuit Pokhara te doen. Maar ik dacht dat het het handigste was om eerst naar Kathmandu en vanuit daar een trekking naar Pokhara te regelen.
Maar is dat te doen, overland van Varanasi naar Pokhara reizen? Ik neem aan dat het eerste stuk dan hetzelfde is naar Gorakhpur en dan vandaar uit naar de grens. En kun je dan vanaf de grens een bus nemen naar Pokhara? Hoelang is dat ongeveer?

Ik zit ook te overwegen om met de nachttrein vanuit Varanasi terug te gaan naar Delhi en vandaar uit het vliegtuig te pakken naar Kathmandu. Aangezien we terug van Kathamandu naar Delhi sowieso ook vliegen. Dan wordt het nu alleen misschien een retourtje:). Ik denk dat dat ons wel een dag reizen scheelt. De nachttrein blijft natuurlijk hetzelfde, maar het is dus vanaf de grens ook nog een hele dag reizen. En misschien wat kortere (of snellere) rijen bij de douane en visums??
Weet iemand ofdat dit een optie is? Of is dat heel onlogisch?

hoi,ik vind 3,5 week erg kort om india en nepal samen te doen.je doet dan eigenlijk beide landen te kort.ik ben vorige jaar 5 weken geweest naar india en nepal, maar heb daarvoor 5 maanden in india gezeten dus ik kende het al wel een beetje.noord-india zelf is eigeniljk al veel te groot om in 3,5 te zien laat staan dan nog naar nepal te gaan. mocht je het wel doen. wij zijn via land van varanasi naar pokhara gegaan en hebben daar in totaal bijna 2 dagen over gedaan. en vergeet niet dat je dan ook nog bij bij moet komen van de hobbelige reis door de bergen en dat je dan meteen aan een trekking begint. ik zou direct naar pokhara gaan en niet eerst naar kathmandu.veel plezier met je reis

Joli,

Als je overweegt om te vliegen naar Kathmandu, dan kan je misschien best rechtstreeks vanuit Varanasi naar Kathmandu vliegen. Indian Airlines en Cosmic Air maken die verbinding, misschien zijn er nog andere airlines, dat weet ik niet. Dan is het maar een uurtje vliegen. >>>

Als je online een Guesthouse boekt in Kathmandu, dan komen ze je bijna altijd gratis oppikken op het vliegveld.

Dat realiseer ik me heel goed. Ik verwacht ook zeker niet dat ik het hele land kan zien in 3,5 week. We beperken ons echt maar tot een aantal plaatsen, zodat we het hopelijk wel kunnen ervaren. In Noord-India willen we naar delhi, jaipur, agra en varanasi. Er zijn dus een aantal steden en dingen die we heel graag willen zien, maar daarnaast zouden we ook heel graag een trekking doen. Als dit haalbaar is!
Maar bedankt voor de informatie. Een vermoeiende reis van 2 dagen zie ik toch niet echt zitten, dus ik denk niet dat het op die manier een optie is…

Hei!

Ik ben net terug van precies dezelfde reis die jij beschrijft. Delhi- Jaipur- Agra - Varanasi- Pokhara- Chitwan en Kathmandu… ook in 3,5 week. Het is natuurlijk niet zo heel lang, maar goed… niet iedereen heeft de mogelijkheid om zomaar 7 weken te gaan.

Wij hebben gekozen voor een local bus van Varanasi naar Gorakhpur. Dat is een hele ervaring, maar te vreselijk voor woorden. De bus hoort er 7 uur over te doen, maar door files/ drukte en zomaar wat Indiase moeilijkheden die voor ons niet te verklaren zijn duurde het 9,5 uur. En die local bus is écht heel erg primitief en afzien. Maar… wel een hele toffe ervaring! Vooral achteraf.

In Gorakhpur hebben we overnacht. Er zijn voldoende goedkope plekken rondom het bus/ treinstation. Van Gorakhpur naar Sunauli (de grens) gaan er echt heeeeel veel bussen. Ook hier de local bus (drie uur) en dit kost echt helemaal niets. Nou ja, een paar eurocenten. In Sunauli is het gekkenhuis met bussen, oplichters en taxi’s. Ik kwam daar 11 augustus aan en toen reden er geen local en geen toeristenbussen naar Pokhara. Er was iets met de weg en het was laagseizoen. Er werd ons aangeraden om maar “even” via Kathmandu te reizen, maar dat is echt uuuuuren om (zo niet, een dag om…) We hebben toen maar even heel luxe een taxi genomen, want we wilden perse in Pokhara beginnen.

Kort: het kan allemaal wat je wilt, maar verwacht niet heel veel tijd te hebben om ook nog alle hotspots te zien. Wij houden sowieso niet van de toerische attracties, en genieten vooral van het reizen en in het land zijn op zich. Alles duurt veel langer dan gedacht, en dus hadden wij precies wat we wilden. Reizen, bussen, treinen, zoeken naar hotels, en heerlijk struinen over local markets, etc.

Succes met plannen!

1 like

Delhi is leuk om bij te komen en heeft veel plekken om rust te pakken. Denk aan tempels, parken, maar zeker ook de Tibettaanse wijk in Delhi Noord. Hier zijn enkele hotels van redelijk goede kwaliteit, zeker voor Delhi. In de wijk zijn voldoende goede restaurants en winkeltjes om niet op en neer te hoeven naar Delhi-stad. Wij zijn bij het Wongdhen House geweest (google).
Succes,
Johan

Hoi!

Er is normaal gesproken wel een bus van Sonauli naar Pokhara; alleen moet je niet te lang zijn, deze bussen zijn namelijk echt onconformatabel. Wij hebben ervoor gekozen om de taxi te nemen, wat een stuk relaxer reist, alleen wel wat duurder is…
Je zou van Varanasi de tourist bus naar de grens kunnen nemen, alleen die ging toen wij er waren maar bepaalde dagen van de week.

Vergeet niet dat de reis tussen Pokhara en Kathmandu ook 6 uur duurt (deze bussen zijn trouwens wel oké), dus als je naar Kathmandu vliegt, ben je vaak nog een dag kwijt om in Pokhara te komen!

Succes!