Aankomende zondag vertrek ik naar Peru. We beginnen in Arequipa en gaan dan door naar San Pedro de Atacama om vanuit daar richting de zoutvlaktes in Bolivia te gaan. Nu werd ik vanochtend echter opgeschrikt door een bericht op nu.nl: http://www.nu.nl/buitenland/2561953/...en-redden.html
En van volgend filmpje werd ik ook niet veel vrolijker:
Ik zit dus over ongeveer 2 weken in dit gebied. Wat adviseren jullie? Reis omgooien en maar niet naar de zoutvlaktes, wat ik overigens echt heeel jammer zou vinden, of hopen dat de sneeuw over 2 weken weg is?
Reis omgooien lijkt me wat voorbarig. Vergeet niet dat het redelijk uitzonderlijk is dat er zoveel sneeuw is gevallen in onder andere de Atacamawoestijn. Gelet op het weerbericht is het in Uyuni de komende week gewoon lekker warm (ruim 20 graden C) en zonnig, dus erg veel sneeuw zal er niet (meer) liggen:
Volgens mij is het ook met name besneeuwd in de regio Potosí, dus dat zou ik hooguit even mijden. Desnoods - en dat is bepaald geen straf, integendeel - ga je toch in Bolivia naar de jungle (Rurrenabaque) waar het per definitie ruim 30 graden C is?
Naar de zoutvlaktes van Uyuni gaan weer gewoon tours. De sneeuw is daar allemaal weg. In het zuiden van bolivia ligt nog wel sneeuw. De drie/vierdaagse tours zijn aangepast. Je kan nog niet naar: Laguna Verde, thermale baden, de grote geisers en laguna colorade is niet gekleurd.
Alle reisorganisates hebben hun routes aangepast (zoals hierboven al gezegd) of doen slechts een-daagse tours. Je kunt op dit moment niet doorreizen naar San Pedro de Atacama. Ik heb in La Paz even rondgevraagd en waarschijnlijk zal het komend weekend allemaal weer opengaan, maar dat is onder voorbehoud.