Hoi Petra,
In Zambia ben ik alleen 4 dagen geweest, een safari naar South Luangwa national park. Inderdaad prachtige natuur en dieren. Veel olifanten, buffels, leeuwen, ik heb zelfs luipaarden gezien tijdens een nachtrit. Ik had die safari geboekt vanuit Malawi waar ik 4 weken op vakantie was, je leest er alles over op mijn website (Travel > Malawi 2000).
Bij South Luangwa hebben ze diverse campings aan de rand van het national park, bijvoorbeeld Flatdogs Camp. Zo te zien is dat tegenwoordig ook een tour operator voor safari’s.
Die grens van het national park is natuurlijk iets wat mensen hebben bedacht en waar de dieren verder niet echt een boodschap aan hebben. Dus zo liep er elke dag een groep olifanten dwars over onze camping, en wat er 's nachts allemaal om de tent scharrelde weet ik niet!
Ik zorgde in ieder geval wel dat ik 's nachts niet naar de wc hoefde! In een tent ben je veilig, zolang je er geen eten in bewaard (nog geen koekje in plastic!). Dus lever al je eten in bij de gids. Meestal is er een kok dus hoef je zelf ook niks te hebben.
Mijn indruk die ik verder van het land kreeg door de rit naar het national park, en dingen die ik wel eens lees, is dat het groot is, erg arm, met veel droge stukken, en ik weet ook niet of er verder veel highlights zijn… volgens mij ook wel watervallen toch? Zelf koos ik destijds voor Malawi omdat het wat compacter is en je in/om dat Lake Malawi veel leuke dingen kunt doen, en ook diverse mooie berggebieden hebt. Maar niet meer zoveel grote wilde dieren als in Zambia, want er is veel gestroopt in Malawi.
700 euro vind ik inderdaad niet duur voor een retourticket.
Op al je andere vragen kun je volop antwoorden vinden in een Lonely Planet gids of Rough Guide of Bradt gids. Daarin staat alles over slapen, vervoer, gevaren, routesuggesties, kosten, leuke plaatsen, etc etc.
Ik zou alleen voor de eerste nacht iets van tevoren boeken en verder op de bonnefooi reizen, met een reisgids als leidraad. Het is wel handig als je van tevoren ongeveer een rondje hebt bedacht zodat je niet teveel dezelfde weg terug hoeft te reizen, maar hou je schema ook een beetje open want in Afrika gaan de dingen altijd anders dan gepland, en moet je ook veel geduld hebben soms.
Zo was er in Malawi bijvoorbeeld opeens geen benzine meer te krijgen in het hele land, toen ik er was. Tja dan strand je dus opeens ergens met je bus, en moet je het hebben van Duitsers die je een lift willen geven, en die nog wel een vriend hebben die veel benzine op voorraad heeft. Maar dat soort onverwachte dingen maakt het reizen juist zo leuk.
Ook kwam het regelmatig voor dat ik 4 uur moest wachten tot de bus er eindelijk was, en dat een rit veel langer duurde dan ze van tevoren hadden gezegd. Kortom neem een flinke dosis geduld en goede leesboeken mee.
(Liefst in het Engels, dan kun je ze na het lezen ruilen met andere reizigers.)
En koop een reisgids (of leen ze in de bieb als je nog niet zeker weet naar welk land je wilt) en lezen, lezen, lezen!
Veel plezier,
Cécile