Reis naar Belarus (Wit-Rusland)

Hallo iedereen…

Ik ben hier nieuw op het forum want ik moet echt wat meer informatie hebben van mensen die hier ervaring mee hebben.

Ik wil iemand op gaan zoeken in Minsk(Wit-Rusland). Ik wil dit al over 3 weken gaan doen. Maar ik hoor her en der verhalen dat het niet echt makkelijk is om het land binnen te komen. Ik heb in ieder geval begrepen dat ik bij de ambassade van Wit Rusland aanvraag moet doen voor een visum. Maar het is me niet duidelijk of ik een speciale reden moet opgeven.

Ik heb meerdere opties om er heen te gaan ik kan voor 70 euro heen en weer met vliegtuig naar Krakau, en vandaar uit een trein nemen naar Minsk. Maar ik kan er niet achter komen hoeveel het kost om met de trein van Krakau naar Minsk te komen.
Of ik kan voor ongeveer 400 euro met het vliegtuig heen en terug. (wat mij de meest simpele oplossing lijkt).
Of ik zat te denken aan een busreis, maar ik vind daar totaal geen informatie over…

En kwa accomodatie, kan ik die het beste gewoon daar zoeken? Of is het toch verstandig om die al hier in NL te boeken?

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen…

Hee Jerry,

Kijk eens op deze site, daar staan georganiseerde tours naar Wit Rusland (Minsk).

Er staat ook dat je er eventueel met de trein kunt komen, via Dusseldorf.
Met de bus duurt het overigens ongeveer 25 uur.

Wanneer je een visum gaat aanvragen moet je rekening houden met een wachttijd van ongeveer een week. Je moet dus al aardig opschieten als je over 3 weken weg wilt.

Verder heb ik niet zo’n ervaring met Wit Rusland maar ik zou je aanraden om hier alvast een accomodatie te boeken. Of bij die vrienden te verblijven. Die vrienden kunnen overigens ook een uitnodiging maken voor jou… Dan ben je minder geld kwijt aan visum+uitnodiging vanuit Nederland.

Success!

Oke op die site had ik idd al gekeken… Maar volgens mij is de site nogal verouderd.

Het zijn geen vrienden, maar iemand die ik ontmoet heb op vakantie ;-).

Hoe moet zo’n uitnodiging eruit zien? Ik weet niet wat ik daar onder moet verstaan. Moet zij een brief schrijven en moet ik die dan hier naar de ambassade sturen?

dank je wel!

Kijk op www.witrusland.com. De site van de ambassade van Wit-Rusland in Nederland. Daar staat precies opgesomd wat je allemaal nodig hebt en ook het formulier staat er op. Formulier downloaden, invullen en meenemen.

Dank je wel!

Ik ben nu al een eind op weg ja…

Hallo,

Ik lees nu een beetje verontrustende verhalen… Moeilijk gedoe bij de grensovergang in Polen… Verhalen van mensen waarvan hun papieren blijkbaar zogenaamd niet in orde waren volgens de douane. Mensen die een extra ziektekostenverzekering moesten nemen… enz enz

Hoe kan ik me hier het beste op voorbereiden? Ik heb een reisverzekering afgesloten(verder geen papieren hiervan gehad, morgen even bellen) en mijn paspoort met visum krijg ik morgen weer terug…

Hee,

Ik weet niet of jij al een visum hebt maar in Den Haag zit een visumbureau die visa regelt. Heel gemakkelijk, aan hen kun je alles vragen. Misschien kun je over die verzekering ook even bellen.

Website is: www.visumwinkel.nl

Voor zover ik begrepen heb, heb je ook een ziektekostenverzekering van witrusland nodig…, ik ben van plan naar witrusland te gaan, eind februari 2008, om een vriendin op te zoeken, ze zal mij een uitnodiging sturen, visum moet ik zelf hier regelen. Ga vliegen vanuit Brussel naar Gomel, met een overstap in Riga.

Ik kan een nieuw topic maken met dezelfde titel of deze bumpen. Doe dat maar.

Visa kom ik wel uit maar verder ben ik benieuwd naar mensen met ervaring in dit land. Vooral naar mensen die met rugzak, de trein en goedkope hostels reizen. Ik wil in dit land zo 3-4 dagen zijn op mijn rondreis van Moskou, Minsk Kiev. Eventueel wil ik ook nog op een andere locatie als Minsk stoppen om niet slechts mega capitals te zien op mijn reis.

Eigenlijk zoek ik qua overnachtingen zoiets. Dit was L’vov in de Oekraïne. Opvallend daar was goed engels sprekende receptie, jongen mensen die weten wat een backpacker wil, wifi, en een echte groepssfeer. We zijn met zo 70% van de gasten van het hostel een hele nacht uitgeweest en altijd had je wel aanspraak. Ik slaap prima op een 10p kamer, hoef 0 luxe maar vooral gezelligheid van een hostel zoek ik omdat toch alleen reis. In een echt hotel is het zo rot contact maken met mensen. Is er zoiets in Minsk.

Kortom ik zoek dus 2 dingen; reisverhalen en algemene ervaringen en specifiek een hostel zoals ik net probeerde uit te leggen.