Reis 4 weken - Laos - 10 strandvakantie thailand

Beste medereisgenoten ( bezitters van het travel virus),

Deze zomer ben ik terug in Azië. Ik ben deze keer van zins om Laos aan te doen gecombineerd met een strandvakantie langs één van prachtige eilanden die Thailand rijk is om er te duiken.

Echter ken ik nog niet zo héél veel van Laos en daarom vroeg ik me af als jullie mij (ons) zouden kunnen helpen met enkele musts en to do’s i.v.m. Laos.

De bedoeling is wel om intensief te reizen om zo veel als mogelijk te hebben gezien in Laos… vlucht terug te nemen naar BKK om vervolgens uit te rusten langs te stranden…

De intentie was er om cambodja er nog bij te nemen… maar daar vrees ik voor.

Hoi,

Kijk eens om te beginnen naar de routesuggesties in een Lonely Planet gids en lees daar ‘omheen’ (wat er in die plaatsen te doen / zien is).

Verder kun je een indruk opdoen via mijn blog en vele andere blogs bv. in waarbenjij.nu en travelpod.com.

En ik vond dat ik in deze vraag die ik stelde, erg veel goede adviezen kreeg, dus lees die ook eens door.

Aangezien het lastig is om vanuit Cambodja een visum voor Laos te krijgen (kan daar geloof ik niet aan de grens, dus moet je van tevoren regelen), kun je beter van noord naar zuid door Laos reizen als je ook naar Cambodja wilt. Persoonlijk koos ik voor alleen Laos en een klein beetje Thailand toen ik 4 weken had; met Cambodja er nog bij werd het mij teveel. Maar ieder z’n smaak.
Vanuit 4000 islands (Si Phan Don) in zuidelijk Laos kun je in ieder geval wel direct door reizen naar Cambodja, je kunt daar tickets regelen voor boot & bus, en visum voor Cambodja kon geloof ik wel aan de grens.

Je zult waarschijnlijk vliegen op Bangkok. Vanuit daar zou je per trein omhoog kunnen gaan, bv. naar Chiang Mai en dan doorsteken Laos in, bv. naar het natuurgebied Luang Nam Tha en dan naar beneden reizen (en/of naar het oosten).
Maar je zou ook vanuit Bangkok kunnen vliegen naar Luang Prabang in Laos, en dan naar beneden en/of het oosten reizen. Dan kom je niet zo makkelijk in Luang Nam Tha.
Zelf ben ik met een nachttrein naar Nong Khai gereisd en door naar Vientiane, Vang Vieng, Luang Prabang, en toen dezelfde weg weer terug naar Vientiane (dus achteraf gezien onhandig en tijdrovend, maar ik wilde toen niet extra vliegen vanwege milieu), en toen verder naar het zuiden.

Ik denk dat je wel duidelijk een keuze moet maken want je zegt nu 3 dingen die niet zo goed allemaal in 4 weken passen:

• duiken vanaf een Thais eiland
  • zoveel mogelijk van Laos zien
  • naar Cambodja
    Dat wordt echt moeilijk om allemaal te doen, zonder dat je om de dag een lange reis moet maken en helemaal bekaf bent. :slight_smile:

Must sees & do’s… ligt aan jullie smaak. Zoals gezegd kun je een indruk opdoen in mijn blog, ik schrijf daarin ook wat ik wel en niet mooi vond, en waar ik heb geslapen.

Als je specifiekere vragen hebt, moet je die maar weer hieronder posten.

Veel plezier,
Cécile

Alvast bedankt voor deze wel zéér uitgebreide post! Daar ben ik nu namenlijk echt iets mee!

Ik neem de informatie direct onder de loep!

bedankt!

@MR K ben je al wat verder met je plannen ?
kunnen we nog vragen voor je beantwoorden ?

Ik ben wegens tijdsgebrek nog niet verder geraakt in mijn reisplannen :frowning:

Binnenkort post ik hier mijn reisschema en hoor ik graag jullie ervaringen.

mvg,