Beste reisgenoten,
Daar ben ik weer met een vraag. Dit keer ben ik even benieuwd of er net als in Maleisië ook minivans door Laos rijden om reizigers van plek a naar plek b te brengen. Bijvoorbeeld van Vientiane naar Luang Prabang. Zodat je niet direct vastzit aan een (dure) privé chauffeur. We zijn hier gewoon even nieuwsgierig naar.
Dank weer voor de reacties.
Groetjes Judith
Hi Judith,
er rijden minivans tussen de grotere plaatsen, welke je makkelijk bij je guesthouse etc kunt reserveren. Mijn ervaring met de minivan, tussen Vientiane en Vang Vieng is dat het overvol en ongemakkelijk is. Ik heb het eerste deel van de rit tussen de bagage gezeten. De helft van de passagiers kwam er ook wat groenig uit. Weet niet of dat aan de avond ervoor, of aan het geslinger van het busje lag 
De “luxe” 1e klas bus van Vang Vieng naar Luang Prabang was wel aangenaam. Niet gepropt zitten en wat minder gehaast allemaal. Vond die rit sowieso prachtig, want de uitzichten zijn geweldig. Probeer een plaatsje voorin te krijgen, zodat je ook vooruit uitzicht hebt.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met minivans maar er rijden gewoon grote bussen en minibusjes door Laos. Die zijn heel goedkoop. Soms van erg slechte kwaliteit, Laos staat er wel om bekend dat je waarschijnlijk wel een keer pech krijgt met de bus.
Wat in Laos een beetje lastig is, is dat de bus meestal ver buiten de stad stopt. Dan betaal je bijvoorbeeld een paar euro voor een rit van 4 uren, maar daarna moet je nog met een tuk-tuk of songthaew die laatste 3 of 5 kilometer afleggen en dat is vaak net zo duur als die urenlange busrit… In theorie zou je die laatste 3 km ook kunnen lopen maarja met je backpack en al doe je dat niet zo gauw.
Maarre, volop openbaar vervoer natuurlijk! De Laotianen willen ook van A naar B voor weinig geld.