Wij zijn 4 jaar geleden met een groepsreis in Suriname geweest. Suriname heeft toen ons hart gestolen. We waren daar toen in februari. Nu gaan we er in juni voor 3 weekjes lekker met z’n tweeën vakantie houden. We hebben dus alleen vliegtickets en aan accomodatie daar geregeld. Is het, gezien de regentijd, toch een beetje te doen daar? Ik bedoel fietsen e.d. en een paar dagen de jungle in en wandelen + overnachten bij Brownsberg? Ik hoop van wel, want we hebben er echt héél veel zin in. Wie kan mij wat meer zeggen over de eventuele nadelen van de regentijd?
Groetjes,
Hannie & Michel
Beste Hannie en Michel,
hebben jullie al een antwoord gehad op jullie vraag?
Anders kan ik jullie ook antwoorden. Zelf ben ik van Suri-afkomst en ben de afgelopen jaren met mijn nederlandse vriend vaak met vakantie geweest. Vele mooie plekken bezocht met de boot, auto (SUV) en binnenlands-vliegtuig.
Ik hoor graag van jullie mochten jullie nog wat willen weten.
groet
Selwyn
Hallo Selwyn,
Bedankt voor je reactie. Zijn jullie ook in de regentijd geweest? Zijn de wegen dan 'n beetje begaanbaar? Je hoort vaak dat je dan ergens niet of slecht kunt komen. Heb je nog leuke tips? Voor in Paramaribo en daar buiten?(Danpaati, Overbridge en Galibi zijn we al geweest.) Alle ideetjes zijn welkom.
Groetjes,
Hannie
Beste Hannie,
laat je niet weerhouden door de regen. Als je geluk hebt is het overdag gewoon droog met 's avonds een bui. Wij hebben in de stromende regen gereden op drassige/modderige wegen. Af en toe spannend of we het zouden redden, bijv de berg op (brownsberg). Een goede 4 wd SUV is ideaal over de kuilen en over ribbelige wegen.
Wat je ook kan doen, is uit te zoeken of de reisgids van Tessa leuwsha, nog te koop is. www.uitgeverijelmar.nl of via bol.com. Das zo’n handige gids; staat echt van alles in.
Wij hebben ook heel veel gelopen in de polders van saramacca en Nickerie. petten op, veel gekoeld water mee in de rugzak en tomaten en zout als tussendoortje
Poeh, er is zoveel te zien, te eten en te beleven. Kijk eerst of je de gids kan vinden, anders mag je de mijne een keer lenen.
we kunnen elkaar ook een keer bellen, maar zie maar hoever je komt over die reisgids.
groeten,
Selwyn
je kan super heerlijk wandelen op brownsberg. Poeh… dalen en klimmen richting waterval bijv. en dan de rust daar, vooral door de weeks. weekend komen dagjesmensen.
Er zijn speciale busexcursies daar naar toe. hoef je dus niet speciaal een auto voor te huren.
ga es met de dagtrip van cynthia mcleod naar de commewijneplantages, Je kan alleen via haar boot er naar toe. Dolfijnen trip. fietsen “op commewijne”.
wandelen in saramacca/groningen. enfin…
Hallo Selwyn,
Bedankt weer voor je reactie. Als ik jou zo hoor gaat het helemaal goed komen. Het is ook niet zo dat we bang zijn voor een bui regen, maar we hoorden dat het soms niet te doen zou zijn. We hebben dat reisboek van Tessa Leeuwsha ook aangeschaft. Ik zal dat eens lekker doorspitten.We hebben al wel een aantal ideetjes. Dat van die Commewijne boot van mevr Mcleod lijkt me ook wel leuk. Verder houden wij van wandelen (Brownsberg) en fietsen. Als het niet anders kan, dan ook in de regen. Met 30 gr. regent het immers warm water, toch?
Is Nickeerie de moeite waard? Ik hoorde dat het daar niet zó geweldig is om daar 240km voor te rijden.
In ieder geval, nogmaals bedankt voor je leuke reactie!!
Groetjes,
Hannie
Hallo Hannie,
Nickerie is niet zo’n geweldige plek om er speciaal voor naar toe te rijden. Zoals in het vorig mailtje aangegeven hebben wij gelopen in de polder. Mijn vriend Jan vindt dat nog steeds zo’n superwandeling. Wij hebben via Nw Nickerie gelopen naar de corantijnpolder,(kom je bij de grensrivier met Guyana) en vandaaruit langs de rivier en immense dijk terug naar het centrum.
Moengo en Albina( aan de andere grens met frans guyana) hoef je ook niet te gaan. Slechte weg, veel agressie op de weg en een gespannen sfeer daar. bad vibes. Niets bijzonders daar te zien dan handel met de fransen. Maar je bent er vast wel geweest vanwege galibi.
De binnenstad Paramaribo, mn de winkels, mijd ik zoveel als mogelijk; mij te druk. Wel erom heen dingen bekijken. Wij hebben veel info gehaald bij de vvv vlakbij het presidentieel paleis en uit het boek van tessa leuwsha. Als je het boek toch hebt, kijk ook naar santigron, jodensavanna en marienburg.
veel en lekker gegeten: vaak broodjes gehaald bij Krioro, de lekkerste suribroodjeswinkel van paramaribo. yum yum. Ook op het balkon bij een lekker briesje bij kersten zitten, eten en naar mensen kijken. Ook vaak bij tangelo, das een cafe van hotel torarica voor heerlijke espresso en taartjes.
succes en groet
Selwyn
Hallo Sewyn,
Bedankt voor al deze informatie. Ik heb inmiddels ook een ander boekje van de ANWB. Staan ook leuke tips in. We laten ons niet ontmoedigen door de regen en gaan er met volle teugen van genieten.
Bedankt nogmaals en groetjes,
Hannie
Hoi Hannie,
Ik heb ook een interessante foto-site gezien met gemaakte tripjes tijdens het googlen, via die bewuste website kom je er ook achter wie het uitvoert, in zijn gastenboek las ik hoe flexi en vooral betrouwbaar hij is.
En anders kun je nog altijd daar het een en ander aan vragen kwijt, iemand met veel ervaring.
Successs ! [ die foto website is te vinden op www.urlz.nl/ub ]
Arie