Hallo allemaal,
Begin mij vertrekken we naar Bangkok, waarvan we dan richting het noorden gaan naar Chang Mai. Vanuit daar willen we dan naar het zuiden vliegen. Dit zal rond 14 mei zijn, en dan begint volgens velen website het regenseizoen in het zuiden. Ik las dat, om je kans op zonneschijn te vergroten, je het beste voor de Golf van Thailand kan kiezen i.t.t. de Andarman zee.
We twijfelen daarom tussen de volgende opties:
Chang Mai => Krabi => Koh Phi Phi => Khao Sok => Koh Tao / Koh Samui => Bangkok
Chang Mai => Khao Sok (via Surat Thani) => Koh Tao / Koh Samui => Bangkok (bij deze blijven we dus langer op deze eilanden).
Krabi en Phi Phi lijkt ons wel prachtig om te zien, maar zoeken het ook niet om de hele dag door de regen te moeten lopen. Wat is jullie advies, en ervaringen met het weer in mei op bovenstaande routes? Betekend regen een uurtje stortregen en daarna zon, of blijft het de hele dag grijs met af en toe een spatje regen (liever het eerste :)).
Groeten,
Niels
Hee Niels,
Niet twijfelen, gewoon doen !
Je vraagt: Betekent regen een uurtje stortregen en daarna zon, of blijft het de hele dag grijs met af en toe een spatje regen ?
Antwoord: Het kan allebei! Er is nu helaas op de wereld niemand te vinden die het antwoord weet…
Voor jouw informatie: In Khao Sok valt zelfs de meeste regen van heel Thailand…
alleen je weet dus niet WANNEER dat valt.
Wat zijn je mogelijkheden om hier iets aan te doen ?
Je bent hier aan het begin van de moesson, dat is al gunstiger dan bijv. middenin de moesson. Dat is een voordeel.
Verder zou je je reis flexibel kunnen plannen, je zit tenslotte in het laagseizoen, dus in hotels, vliegtuigen, bussen en treinen is plaats genoeg.
Je kijkt een of twee dagen van tevoren hoe de weersverwachting is, en past je planning daarop aan.
Dan heb je iig 100 % je best gedaan om slecht weer te ontlopen…
Hans.
In mij (mei) is de regen veelal erg tijdelijk, heel vaak zelfs minder dan een uurtje. Hele dagen regen kan, maar de kans daarop is in mei klein.
Ik was er vorig jaar in mei (in al die plaatsen die je noemt) en het heeft slechts 1 dag geregend. Wel een hele dag, dit was in Khao Sok.